Beste mensen,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb een vraag.

De motor van mijn sfeerhaard hebben we vervangen door een nieuwe, maar nu draait deze met de klok mee in plaats van andersom.

Al advies gevraagd maar men zei ons de draden om te draaien, maar men wist niet welke draden precies.

Iemand die misschien hier weet welke draden dat kunnen zijn?

Als bijlage een foto van de nieuwe motor.

Alvast dank voor een reactie.

Ingrid Hoogenraad

Updaten! Het is gelukt! Wit en zwart moest worden gewisseld!

Ik vind het een beetje raar dat het werkt... Bij deze staat er op "CW": ClockWise. Deze motor is in de fabriek geleerd dat ie met de klok mee moet draaien. Ik dacht dat dat met een palletje binnenin geregeld werd, waar je als normale nederlander niet aan hoort te komen. Ik had niet verwacht dat ie het met verwisselen van draden zou gaan doen.

Raar? Wonderbaarlijk!! Gelijkstroomnet? :-)

Ik heb het vast al eens verteld. Een "kapotte" klok gekregen. Synchroon motor als deze d'r in. Samen met m'n broer de boel opengemaakt. Blijkt er een palletje in te zitten die het draaien blokkeert.... Palletje verwijderd en hij draait weer.... Blijkt dat ie dan random een willekeurige kant op gaat. Palletje was bedoeld om te zorgen voor altijd de juiste kant, we hadden in de verkeerde richting zitten proberen te draaien....

detail, deze motor heeft 3 draden, normaal maar 2 en geen aanloopcondensator..

Nu maar hopen dat je van de hulpspoel geen hoofdspoel hebt gemaakt. Anders breng je dat motortje vroeg of laat in een identiteitscrisis.
Heb je metingen kunnen doen om in iedergeval Ohms na te kunnen meten of de beide wikkelingen wel gelijk zijn?

CW is indcerdaad een term die aangeeft in welke richting de motor DeFacto draait.
CCW had voor uw motor de juiste moeten zijn.

Jaren terug had ik het met een NUFA klok op school. (Bestaat het Überhoupt nog?)
Die draaide na een stroomuitval ook wel eens terug in tijd.
(Die 40+ CM analoge tijdschijven met wijzers en cijfers)
Daar was dat mechanisme defect geraakt over de jaren.

Wel heb ik eens een Kooiankermotor weten om te kleien door de bedrading van binnen eens te herschikken.
Dat was een CW, die CCW moest draaien, maar er was geen ruite om de motor achterstevoren in dat gval te monteren.
Daar zaten twee Ohms gemeten identieke spoelen in, met één direkt aan fase en nul, en bij de andere nog een 11 uF condensator ertussen, en een centrifugaalschakelaar.
Dat was een Doerr.
Het geval heeft het nog jaren goed gedaan in een houtdraaibankje.

Wel merk ik dat de motortjes in machnetrons (Die van het draaiplateau) deze éénrichtingspal niet hebben.
Die draaien lekker iedere keer een willekeurige richting. :-)

Neovo.