hey nieuw op het forum heb drie onderwaterspots gekocht moet nu de gepaste transfo kopen op de led spots staat 12v DS 12W zie foto
heb een transfo gevonden op internet de vraag is past die voor de leds spots zodus een lamp is 12w de bedoeling is met drie aparte draden 2x1,5 naar de transfo te gaan lengte draad tot tranfo 10m
tranfo in waterbestendige houten bak
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ik zou daar persoonlijk geen schakelende voeding voor gebruiken, maar een ouderwetse transformator, liefst eentje met extra isolatie en/of aardscherm tussen primair en secundair. En die uiteraard uit de buurt van het water houden.
Er zijn vast ook richtlijnen voor. Als je die volgt zit je goed.
(Net zoiets als met badkamerspotjes in zone 1, 2 of 3. Behalve dan dat dit dus als ik goed begrijp ónder water komt, dus nog een zone "natter".)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zou eerder geen open frame voeding buiten gebruiken, oxideert bij de vleet.
een trafo voeding kan wel, maar het moet wel een DC model zijn, dus gestabiliseerd op 12V. een smps mag ook wel, maar dan neem een geaard model wat ip68 is..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die spots zelf zijn ook geen lang leven beschoren, en vergeet niet om de kabels over de rand in een pijp te leggen, anders loopt op een gegeven moment het bad leeg.
die chinese dingen zijn van slecht rvs gemaakt, water met chloor erin heeft AA klasse rvs nodig, anders rot het weg..
heb wat jaren die lampen onderhouden in een zwembad, 300W 12V lampen die elke 3/4 jaar stuk gingen. de neopreen kabels waren niet meer uit de buis te krijgen, helemaal opgezwollen na vele jaren. aantal veiligheidstrafo's in de kruipruimte van 600VA. er liep een 25A per lamp, dus de trafo kon niet te ver weg zitten..
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Denk eraan dat de voedende kant van de trafo mede beveiligd moet worden door een aardlekschakelaar van max 30mA
En de trafo moet op voldoende afstand staan van het water.(niet aanraakbaar vanuit de vijver) Die foto trouwens , is een voeding geschikt voor 1 spot, geen 3.
Dus dat word een dure grap.
[Bericht gewijzigd door mel op (35%)]
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 20 januari 2019 09:55:57 schreef mel:
is een voeding geschikt voor 1 spot, geen 3.
Dus dat word een dure grap.
12V 8,5A daar kunnen vast wel 3 spotjes van 12V 12W op. 
Roland11
Golden Member
Ik gebruik een trafo en armaturen van Oase Lunaqua: echt bedoeld voor in 'natte' omgeving.
Eigenlijk bedoeld voor halogeenlampjes die armaturen, maar ik heb die vervangen door LEDs. Voordeel is dat de glaasjes nu veel minder warm worden. Dus ze breken nu niet meer spontaan als er ijs in de vijver ligt.
Op 20 januari 2019 10:02:47 schreef pa3gws:
[...]
12V 8,5A daar kunnen vast wel 3 spotjes van 12V 12W op.
Dan heb ik dat verkeerd gelezen. sorry
(ik ben ook al een ouwe l*l 
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 20 januari 2019 15:22:02 schreef mel:
(ik ben ook al een ouwe l*l
Effe dimmen he we schelen maar 2 jaar. 
Op 19 januari 2019 22:20:00 schreef testman:
die spots zelf zijn ook geen lang leven beschoren, en vergeet niet om de kabels over de rand in een pijp te leggen, anders loopt op een gegeven moment het bad leeg.die chinese dingen zijn van slecht rvs gemaakt, water met chloor erin heeft AA klasse rvs nodig, anders rot het weg..
heb wat jaren die lampen onderhouden in een zwembad, 300W 12V lampen die elke 3/4 jaar stuk gingen. de neopreen kabels waren niet meer uit de buis te krijgen, helemaal opgezwollen na vele jaren. aantal veiligheidstrafo's in de kruipruimte van 600VA. er liep een 25A per lamp, dus de trafo kon niet te ver weg zitten..[/quote
bedankt voor de reactie de spots zijn geplaatst in een zwemvijver met vissen zodus geen chloor foto van spots
hey heb nog een foto bij gepost van een andere tranfo ik zou er drie kopen iedere leds spots een tranfo ,
wat denken jullie iets beter voor in de houten bak buiten