color regels gewoon afsluiten met [ / ], black is in de nieuwe layout niet leesbaar.

Ik heb een ecoflow powerstream met daaraan 2x 450w aan panelen en een delta2 accu met 2kwh. Die laden de hele dag op en de accu is vol.
Snachts levert die 100w terug van 20h tot 8h en neutraliseert het meeste sluipverbruik.
dat systeem kostte 900€ voor de accu, 180€ voor de omvormer, 130€ voor de panelen. (veel te duur, ik weet het).

Dit jaar heb ik er nog 1kwh parallel bij gezet. Nu lever ik 200w van 22h tot 8h smorgens en zijn de batterijen smorgens op 30% (testsysteem deze zomer).

Eens de batterijen vol dan leveren die panelen electriciteit aan het huis. Die 2 panelen hangen boven de garagepoort. In de winter hangen ze vertikaal, in de zomer staan ze op 45° open.

Er zijn in de winter misschien 30dagen dat ik niet toekom met de stroom. Alles wat de zonnepanelen opwekken is nuttig gebruik.

dit is de grafiek vandaag van die ecoflow met 2 panelen. smorgens leveren ze dus 200W tot 7h UTC.

iets na 12h UTC (13h onze tijd) was de accu al vol.
om 20h UTC starten ze terug.
11uur lang 200W = 2,2kWh dat eruit ging, en dat is op 5uur laden weer erin.
in de winter is het minder, maar dan draait er ook minder spul en zijn de deuren meer gesloten. ik krijg er dan een 1kWh gemiddeld per dag in
nov 35kwh uit die 2 panelen
dec 21kWh
jan 16kWh
feb 32kwh

slechts 2 maand is te weinig, al de rest steek ik er gemiddeld 1kWh per nacht in. dat is 10uur lang dat ik 100W kan 'neutraliseren'.
in januari heb je ongeveer 14dagen te kort, in dec 10dagen. dat is dan 24dagen op een jaar.
is je accu bv 5kwh, dan kan je het op en ontladen al bijna over een week spreiden en komt je gemiddeld dichter bij.
met 10kWh kun je volgens mij december al overbruggen, heb je 5dagen te kort in januari en de rest van het jaar zit je safe. je doet dan ook minder cycles, dus de slijtage is minder (ipv 60%dod met 2kWh doe je dan 10%DOD per dag. met zo een 'grote accu' moet je ook al minder naar de Ri kijken. zelf een dood pack van 20jaar oud kan met gemak nog 100W leveren.

wat heb je dus nodig:
-een accu
-een inverter die van 0-200W instelbaar kan terugleveren aan je huis (micro omvormer met app die je kan programmeren in tijdslots)
-stel zonnepanelen en eventueel laad regelaar.
eens de accu's vol zijn, kan je de omvormer ook laten starten zodat die de overtollige stroom teruglevert. ideaal dus 4x 300W ofzo en dan zit je grotendeels goed. 2x 450W is net te weinig

NKON ESS Eco – 51.2V 5.12kWh Thuisbatterij 2 stuks 1500€

En dan een aantal panelen en een micro omvormer. Overdag accu's laden en eigen verbruik compenseren, s'nachts op de accu's draaien.

Hoe lang gaan dergelijke accu's mee als thuisbatterij, iemand daar ervaring mee?

NKON geeft 6 jaar garantie. Met 4 panelen erbij en een micro omvormer heb je voor 2200€ een 10kWh thuisaccu.

Op woensdag 15 juli 2026 23:20:29 schreef Roland van Leusden:
NKON geeft 6 jaar garantie. Met 4 panelen erbij en een micro omvormer heb je voor 2200€ een 10kWh thuisaccu.

En hoe zorg je er voor dat de batterij exact levert wat je verbruikt ?

Wat @fcapri zegt:

-een inverter die van 0-200W instelbaar kan terugleveren aan je huis (micro omvormer met app die je kan programmeren in tijdslots)

Snachts levert die 100w terug van 20h tot 8h en neutraliseert het meeste sluipverbruik.

Op woensdag 15 juli 2026 23:24:54 schreef JoWi:
[...]En hoe zorg je er voor dat de batterij exact levert wat je verbruikt ?

Snachts laat ik dus gewoon fix terugleveren. Het verbruik varieert een beetje als de diepvries of frigo aan slaan. Maar constant 100w heb ik wel. Dus op 10uur tijd kan je 1kwh per nacht besparen op accu.
en dat was ook de insteek van TS, niks regelen, gewoon 100W terug

Het simpelste met regeltechniek is zo een marstek. 1200euro ofzo voor 5kwh. En ofwel stuur je die zelf aan zoals rew doet ofwel hang je die aan je p1 meter en doet alles zelf. Geen gedoe met opladen of ontladen, alles zit in dat ene toestel.
Weet niet of je die met dc van zonnepanelen kan opladen.
Maar je kan ook een gewoon zonnepaneel installatie met 10 panelen ofzo zetten en die aan je huis koppelen. de accu ziet zelf de injectie wel en slaat dit op in je accu.
met beperkte zonnepanelen kan je 100% je zonnestroom gebruiken. heb je teveel zonnepanelen, dan ga je zowieso injectie hebben

Op woensdag 15 juli 2026 22:04:08 schreef Roland van Leusden:
NKON ESS Eco – 51.2V 5.12kWh Thuisbatterij 2 stuks 1500€

En dan een aantal panelen en een micro omvormer. Overdag accu's laden en eigen verbruik compenseren, s'nachts op de accu's draaien.

750€ voor 5,1kWh, met zelfbouw kan je goedkoper geraken dan die ESS blokken.

lifepo4 3,2V 104Ah komt op 27€. 8 zulke in serie heb je een 24V accu en dan 2 parallel. of 16 in serie voor 48V. kleine 450€ denk ik en je hebt 48V 104Ah komt op 5kWh
https://www.nkon.nl/gotion-ifp53148115-104a-lifepo4-3-2v-grade-a.html

of direct voor grote 3,2V 304Ah die kosten 81€. dan maak je een 24V 304Ah accu voor 650€ of een 7.3kwh
https://www.nkon.nl/eve-lf304-prismatic-304ah-lifepo4-3-2v-a-grade-sto…

Bij zelfbouw komt er nog een BMS bij.

Ik zou eens naar een andere energieleverancier gaan kijken, momenteel is 0.26 euro kWh makkelijk te vinden. edit: oh sorry, belgie..

[Bericht gewijzigd door Erik777 op (10%)]

Op donderdag 16 juli 2026 08:49:00 schreef Roland van Leusden:
Bij zelfbouw komt er nog een BMS bij.

Met 5kwh zit ik 300euro goedkoper. Daar kan je al een bms, connector, behuizing... Voor kopen. Ik gebruik jiabaida bms die je vrij kan programmeren en kan ze uitlezen over wifi met een esp. Is wel handig

DIY Solar Power with Will Prowse

Deze jongen volg ik al een aantal jaren (7 jaar) sinds dat de energie transitie een 'topic' is geworden.
Toen woonde hij nog in een camper, maar tegenwoordig heeft hij een eigen huis diverse elektrische wagens (Tesla / golf carts) ... het YT kanaal legt hem geen windeieren lijkt het.
Hij heeft wel 1 groot voordeel, hij woont in de omgeving van Las Vegas ... nog net geen 24/7 zon per dag :*)

De belangrijkste reden waarom ik hem volg, zijn de 'tips&tricks' ... maar vooral om zijn gedegenheid en testen van diverse batterijen en complete systemen. Maar schaamt zich ook niet, om zijn ongezouten mening te delen over het grote aanbod aan (slechte) producten. Vaak schaft hij het aan met zijn eigen geld, dus heeft hij geen bias richting een leverancier.

Moet wel zeggen, wat hij doet is wel iets meer dan onze 'thuisbatterij oplossing' die als paddenstoelen uit de grond schieten tegen absurde prijzen en de voorspelling als zijnde 'het ei van Columbus'.

Mijn mening is dan ook, zeker als je serieus bent, je meer naar een DIY installatie moet als het gaat om opslag met een bijpassende omvormer.

Een recente extreme opzet bij hem om te testen :
60,000W 480V 3 Phase Sol Ark + 60kWh Deye LiFePO4 600VDC Battery Testing!

Het serieuze werk zal ik maar zeggen, voor als je 'echt' iets opzet.

Die Will Prowse die heeft nu een "vendetta" tegen een bepaald merk batterijen. Er is wel IETS aan de hand, maar de laatste tijd komt ie steeds weer met nog wildere nieuwe claims over diezelfde batterijen. Ze hebben hem op z'n pik getrapt door het probleem weg te wuiven, maar volgens mij zit ie nu dingen te verzinnen. Dat maakt hem in mijn ogen "onbetrouwbaar". (zijn video serie "battleborn accus zijn slecht" zullen hem wel "geen windeieren" gelegd hebben dus "meer van die content maken" is een business model. Ook als ie moet investeren in zelf accus kopen en "prepareren".)

@ JoWi

"Optimistisch uitgerekend met 75% zelfverbruik:
De panelen wekken zo'n 800 kWh per jaar op.
Hiervan gebruik je 600 kWh zelf."

Vanwaar komt de 800 kWh die de panelen (één of vier) leveren ?
Is dat een gemiddelde uit de praktijk voor België/Nederland ?

Ik betwist de vuistregel niet dat je 70% (75% ?) zelf gaat gebruiken van je batterij /zonnepanelen combinatie.
Maar ga je er dan van uit dat je je energie niet alleen voor het sluimerverbruik maar ook voor de andere verbruikers gaat gebruiken ?
Hetgeen perfect mogelijk is.

@ Sine
Bedankt om de "color" regels aan te passen.

vermoedelijk is die 800kWh een 'gok' van je 2x 415Wp panelen.

maar dat hangt allemaal van lokatie en richting af.
mijn 2 panelen hangen tegen mijn poort, vertikaal dus. in de zomer kan ik ze licht kantelen (zodat ik frisse lucht in de garage krijg).
het zijn 2x 450Wp panelen.

in 2025 leverden ze 926kWh op
dit jaar sta ik reeds op 619kWh

terwijl ze allemaal zeggen dat 450Wp panelen ongeveer 390-400kWh opbrengen, doen de mijne 460kWh.

mijn zonnepaneel thuis installatie is 20x 360Wp (7200wp totaal) op een SMA 5kW omvormer en die wekten vorig jaar 8312kWh op. de installateur zei dat ze 6000kWh gingen doen door mijn te kleine omvormer (in belgie moest je belasting betalen op het omvormer vermogen).
dit jaar reeds 5300kWh

@ fcapri

Ik neem aan dat je voor een "stekker-batterij" geen belasting moet betalen ? Moet je dat ding trouwens aanmelden bij Fluvius, want allicht merkt de energieleverancier dat er af en toe ook energie terug geleverd wordt.

een stekkerbatterij tot 800w mag je zo aansluiten en melden hoeft niet. maar ze moet wel in de toegelaten lijst zitten.

Tot 800 Watt vermogen + Digitale meter: Geen aanmelding vereist. De netbeheerder detecteert de batterij automatisch via je digitale meter van zodra er stroom op het net wordt geinjecteerd.
Boven 800 Watt vermogen OF een Analoge (draaiende) meter: Wel verplicht. Je moet de installatie binnen 30 dagen aanmelden bij Fluvius. Met een analoge meter zal Fluvius bovendien binnen de 90 dagen een digitale meter komen plaatsen.

Je stekkerbatterij moet in België gehomologeerd zijn volgens de officiële Synergrid C10/26-lijst.
Het maximale omvormervermogen van je plug-in installatie mag niet hoger zijn dan 800 Watt.

de tax voor omvormers is nu ook weg sinds we digitale meters hebben. ik heb vroeger voor een kleine omvormer en MEEr zonnepanelen gekozen, om ze in de zomer te begrenzen (heb toch teveel stroom) en in de winter nog voldoende te hebben.
ik zou er nog 10panelen op de carport willen bijhangen enkel voor in de winter. zodat ik dan ongeveer 10kWh op mijn 5kW omvormer heb.

in belgie mag je 2 stekkerpanelen hebbe, dus heb er direct 2x 450Wp aan de garage gezet op een 800W omvormer (de max limiet) en daar dan ook direct die 2kWh (nu 3kWh) accu erop.
ik ga de accu nog uitbreiden naar 5kWh ofzo. dan doe ik minder cycles in de zomer, en kan ik meerdere dagen overbruggen in de winter

dus in uw geval, een marstek begrensd op 800W mag,
2panelen ergens op u dak op een stekker omvormer mag.
beide samen aan elkaar mag dus ook. jammer dat ecoflow de powerstream niet meer maakt, dat was het ideale. wel een dure accu maar ik weet hoe dat te omzeilen ;-).

ik zou nu een gewone 1kWh nemen (400€), en er zelf 4kWh bijzetten. nu heb ik helaas 900€ betaald voor een 2kWh versie (en 90€ betaald om 1kWh bij te duwen)

er zijn wel andere op de markt, maar heb er geen ervaring mee:

Anker SOLIX Solarbank 2
https://www.solarserver.de/wp-content/uploads/Jackery_1200-800-1-800x533.jpg
Solarbank 2 E1600 AC / Pro (1,6 kWh opslag): € 600,- tot € 799,
Extra uitbreidingsbatterij (+1,6 kWh): Ongeveer € 495,
Volledige set (Batterij + ingebouwde omvormer): Reken op € 900,- tot € 1.200,- afhankelijk van de acties.

Hoymiles HiBattery / Micro Storage (MS-A2)
https://be.zendure.com/cdn/shop/files/Hub_2000_AB2000X_505W__4_8da43911-031c-4390-91d6-257e3edf0086.png?v=1763630304&width=1800
Prijs losse batterij (2,24 kWh): € 630,- tot € 850,
Volledige set (inclusief 800W omvormer): Ongeveer € 1.200,- tot € 1.500,-

Op donderdag 16 juli 2026 20:48:18 schreef fcapri:
vermoedelijk is die 800kWh een 'gok' van je 2x 415Wp panelen.

Inderdaad, in het verleden was het iets van 0,9 x Wp, maar de laatste jaren hebben we aanzienlijk meer zon en kan je zeggen Wp = kWh productie per jaar.
Mijn 15 jaar oude panelen leveren nu soms meer op per jaar dan toen ze nieuw waren, zou eigenlijk niet het geval moeten zijn.

de zon zit weer op een piek in zijn cycle. ik denk ergens voorbij 2030 dat die dan weer in zijn dal zit. en dan zullen ze afkomen dat al de klimaatmaatregelen nuttig waren.
in 2041 hebben we dan weer een piek

mijn 2 gaan altidj meer leveren dan volgens die gok. ze hangen immers op 90° helling in de winter (lage zuider zon)
en hangen op 45° in de zomer. ik krijg dus 3x een piek. lente is 45° ideaal, herfst is 45° ideaal, en 90° in de winter is ook heel goed. in de zomer is het toch te warm en doen ze minder. dat presteerd altijd beter dan een installatie die bv vast op 30° hangt

Op donderdag 16 juli 2026 21:37:04 schreef fcapri:
de zon zit weer op een piek in zijn cycle.

11 Jaar geleden was er ook een piek, maar dat is compleet irrelevant. Het verschil in instraling tussen een solar maximum en solar minimum is 0.1%. Klimaatverandering heeft er meer mee te maken (meer zonuren)

Op donderdag 16 juli 2026 19:17:28 schreef rew:
Die Will Prowse die heeft nu een "vendetta" tegen een bepaald merk batterijen. Er is wel IETS aan de hand, maar de laatste tijd komt ie steeds weer met nog wildere nieuwe claims over diezelfde batterijen. Ze hebben hem op z'n pik getrapt door het probleem weg te wuiven, maar volgens mij zit ie nu dingen te verzinnen. Dat maakt hem in mijn ogen "onbetrouwbaar". (zijn video serie "battleborn accus zijn slecht" zullen hem wel "geen windeieren" gelegd hebben dus "meer van die content maken" is een business model. Ook als ie moet investeren in zelf accus kopen en "prepareren".)

Wel een beetje off topic ...
Hier kan ik je wel in vinden @rew, hij is nu wel heel erg aan het 'doordraven' op 1 leverancier (Battelborn). Dat er iets speelt is volgens mij door meerdere gebruikers wel aangegeven, maar hij lijkt er nu zijn hoofdzaak van te hebben gemaakt om deze fabrikant 'af te branden'. Zeker nu ze hem juridisch willen aanpakken, dat lijkt nu meer de drijfveer voor het maken van veel items hierover. (op zijn pik getrapt zoals je al aangaf)
Voorheen heeft hij namelijk deze batterij aangemerkt als uitstekend, dus veel van zijn viewers hebben deze op zijn advies aangeschaft. Nu is hij denk ik een beetje bezig met 'damage control', maar dan vooral voor hemzelf.

Maar overall is dit wel iemand die kritisch kijkt naar veel zaken waar je als eindgebruiker tegenaan zou kunnen lopen als je iets opbouwt, dat maakt het wel weer interessant om te blijven volgen .. maar wel met een kritische blik .. zoals bij zoveel zaken.

Op donderdag 16 juli 2026 21:09:39 schreef JoWi:
Mijn 15 jaar oude panelen leveren nu soms meer op per jaar dan toen ze nieuw waren, zou eigenlijk niet het geval moeten zijn.

Ben ook eens gaan kijken en inderdaad, ook bij mij is er een opwaartse trend te zien in mijn toch al oude panelen. Ieder jaar 35 kWh meer dan het vorige :).
Jammer dat de site alleen de laatste tien jaar laat zien.
(2018 geeft te laag aan; er is toen 7 weken in juli en augustus niet gelogd.)

Kwam deze website tegen van een energiecoach die een boek geschreven heeft.
https://thuisbatterij.coach/ Daarmee is te zien of zo'n accu kopen zin heeft.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (33%)]

lol enige wat die "coach" doet.
is zogenaamd je verbruik en winst zo hoog mogelijk aanhouden
waarna je naar de productpagina allemaal veel te grote accu's, tegen een schandalig tarief krijgt te zien.

dat is gewoon schaamteloze productafzet, tot randje oplichting

Marstek venus A doet 2.2kWh voor 600 euro.

Inclusief :
- Battery.
- Inverter voor battery naar 230V en terug.
- Omvormer voor 4xMPPT.
- Stopcontact voor noodstroom.
En alle regelingen.