dubbele timer met 556

Ik wil een dubbele timer maken waarbij na het aanleggen van de spanning een eerste uitgang aangestuurd wordt na een tijd regelbaar van 0 tot 1 sec. Een tweede uitgang gaat aan 0.1 sec na de eerste.
ik heb een schakeling ontworpen en uitgevoerd met behulp van gelijkaardige dingen die ik op internet gevonden heb, maakt het werkt niet zoals het hoort. De eerste uitgang gaat wel aan, maar ik krijg de 2de niet gestart.

wat doe ik verkeerd?

Hensz

Golden Member

Je output gaat positief als je eerste timer afloopt terwijl trigger graag een negatief gaand signaal heeft.

Don't Panic!
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Er moet nog een weerstandje van pen8 naar de plus.

ik heb een weerstand bijgeplaatst zoals Thevel voorstelde, maar hierdoor gaat out2 direct aan en 0.1 sec uit na het opkomen van out1.
ik heb dus nog altijd niet de gewenste werking.
Heb ondertussen al 3 ic opgeblazen...

nog iemand ideeën?

Anoniem

Nu starten beide MMV's bij het inschakelen van de spanning
Uit de losse pols, dus zonder garantie:
Neem die R en C weg van pen 8
Verbind pen 8 met pen 5
De uitgang van MMV1 triggert nu MMV2 :-)

@hieronder:
[quote]Op 1 februari 2019 13:36:59 schreef pieterke60001:
Een tweede uitgang gaat aan 0.1 sec na de eerste.[/quote]TS zoekt geen AMV :-)

Hier maak ik nog eens een heel slechte beurt

Arco

Special Member

Schema wat ik gaf zou moeten werken (alleen de tijden aanpassen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ anoniem015

wanneer ik 8 en 5 koppel krijg ik volgende werking, maar dan moet uitgang 2 naar de massa gelegd worden

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:32:43 (6%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dit is wat de 556 doet als timer:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/NE555_Monotable_Waveforms_%28English%29.png
Als je, zoals @Arco, een relais tussen de uitgang en massa hangt, zal het gedurende bijv. een seconde aantrekken en dan weer afvallen (en afgevallen blijven).
De bedoeling is echter, dat het gedurende bijv. een seconde niets doet en dan aantrekt (en aangetrokken blijft).
Om dat te doen moet het relais tussen de uitgang en de voedingsspanning aangesloten worden.
In het schema van @TS is dat inderdaad ook zo gedaan.
(De blusdiodes zitten echter in de tekening verkeerd om. Als ze in het echt ook zo zitten, zal de 556 kapot gaan.)

Maar deze timing geldt ook voor de tweede timer. Als het tweede relais na afloop van de tweede timer moet aantrekken, zal het voor het starten van die timer ook aangetrokken zijn.
Als dat niet mag, zul je de schakeling iets moeten uitbreiden, of het tweede relais bijvoorbeeld via een breekcontact van het eerste voeden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Klopt, MMV triggert op neg puls ipv pos puls waar ik van uit ging.

Transistor aan uitgang MMV1 om trigger voor MMV2 te inverteren?
Dus na 1s wordt out1 hoog, mbv transistor wordt trigger2 laag, MMV2 start, na 0,1s out2 hoog.

Ja maar wacht, we zitten hier met een addertje...

@hieronder en hierboven:
Uitgang is 200mA sink en source dacht ik
Inderdaad blusdioden verkeerd.
Wat is de bedoeling van de dioden in serie met de relais?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 4 februari 2019 16:35:24 (14%)

Weet je zeker dat je je uitgangen niet overbelast ?

Thevel

Golden Member

De schakeling zal volgens mij gewoon moeten werken maar waarschijnlijk wordt timer2 al getriggerd als er voedingsspanning op komt maar dat is simpel op te lossen door de reset van timer2 een beetje te vertragen.
En zoals eerder gezegd zitten de blusdiodes verkeerd om...

Anoniem

Zoiets dan:

Edit:
R, C en D aan pin 10 mag je weglaten als je pin 10 met pin 6 verbindt.

Met een paar opamps (of een dubbele) blijft het wat eenvoudiger.

Arco

Special Member

Met een enkele 4093 nog overzichtelijker... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com