Ik zoek een +/- ¤700 scope voor automotive doeleinden, is de Fluke 123 een goede optie?

Hi,

Ik zoek een scope van ca. €700 voor het meten aan automotive elektronica. (CAN bus, EMC testen etc.) Wat mij betreft mag het zowel een tweedehands als nieuwe zijn, liever een tweedehands maar betere scope, dan andersom.

Ik heb de zoekmachine even geraadpleegd, maar de meest recente posts hierover dateren uit 2010. Het leek me dat de zaken inmiddels weleens wat anders zouden kunnen staan, vandaar dat ik het opnieuw vraag. Voel je uiteraard vrij om me door te verwijzen als er toch nieuwere posts zijn.

Ik heb zelf in de garage gewerkt met de Fluke 123, en was daar toen wel tevreden mee. Is een goed idee om die tweedehands te zoeken voor €700, of zijn er betere alternatieven? Ik kan me zomaar voorstellen dat Fluke overpricete shit is, maar ik ben by no means een scope expert.

Suggesties zijn dus van harte welkom. :)

Tiepie heeft speciale automotive oscilloscoop maar de goedkoopste vallen denk ik al buitenbudget.

Je kunt ook hier kijken:
http://www.picoscope.nl/index.php

Op 4 februari 2019 15:33:48 schreef TR7:...Ik kan me zomaar voorstellen dat Fluke overpricete shit is...

Nee, valt nogal mee. Andere kwaliteitsmerken zijn minstens zo duur.

Ik ben zelf niet zo weg van de 123
De opvolger vond ik prettiger https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m1…

Ook betaalbaar
Ik heb ooit ook eens gekeken naar een blauwe handheld (kleur leek op agilent??)

Maar voor bussen beter een busanalyser nemen. Op een scope zie je weinig.

de 192 was geen opvolger van de 123, meer een andere reeks. deze reeks is een stukje luxer en duurder. tevens waren beide modellen er ~20 jaar terug al..

Ik heb vroeger een Fluke 123 gehad, nadien verkocht.
Fluke en oplaadbare batterijen zijn geen goede combinatie.
Een Fluke dmm op een 9V batt, gaat jaren mee, je kan geen betere multimeter kopen, maar scopemeters, netanalyzers of thermografische tools op heroplaadbare batterijen is geen goed idee.
Die Fluke was echt traag en niet te vergelijken met een labo scope.
Wat wel prettig was, was het feit dat je gescheiden van het net werkt ipv met je massapen geaard bent.
Nu heb ik een goede laboscope met differentiaalprobes, maar in jouw geval zou ik gaan voor een picoscope wat GJ reeds aangehaald heeft, die hebben zelfs een speciale automotive kit en accesoires om metingen te doen.
https://www.picoauto.com/
En Fluke is niet overprized hoor, kijk eens naar de mobiele scopes van Rhode & Schwartz, de scope rider serie.

Ergernis nummer 1 bij die scope meters.

ALLES zit onder submenu's om helemaal gek van te worden.

Hier staat er een te koop
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m1…

Maar een 867B doet ongeveer hetzelfde en is veel goedkoper...

Als je een gebruikte 123 koopt ben dan heel voorzichtig en test ze goed als ze automotive zijn gebruikt.
Pas ook op ivm leeftijd, ze worden al heeeeeel erg lang gemaakt.

Ik ben niet thuis in accessoires/opties voor de 123 maar volgens mij kunnen die geen bus decoderen. En als die opties er wel zijn zou het me niet verbazen als die meer dan 700 euro kosten.

Een HV diffprobe is altijd een goed idee om een scoop te beschermen. Je koopt al een redelijk goede voor zo'n 350,= ex

Siglent maakt een "copy" van de 192 serie (btw, met exact de zelfde probes als Fluke) Maar hoewel erg goedkoop vergeleken met Fluke en best een goed apparaat, helaas ook ver buiten het budget. Ze hebben ook een niet-geïsoleerde welke rond de 500 euro zit. Een niet geïsoleerde voor portable automotive gebruik is best bruikbaar zolang je maar uitkijkt dat als je twee probes gebruikt, je de massa klemmen van de probe op het zelfde potentiaal houdt. (dus bv beide aan het chassis en niet een aan de plus en de ander aan de min)

En als je met HV aan de gang gaat moet je ook bij Fluke een HV probe gebruiken (en daarom moet je een gebruikte goed testen ;-) )

Op 4 februari 2019 16:29:49 schreef GJ_:
Je kunt ook hier kijken:
http://www.picoscope.nl/index.php

Goeie toevoeging, en de rest ook bedankt voor de input, ik stel het zeer op prijs!

Ik heb eens gekeken en die pico's lijken inderdaad specifiek te focussen op automotive, en das wel een plus. Ook zijn ze een stuk goedkoper, terwijl ze voor zover ik kan zien/begrijpen gelijkwaardig zijn qua prestaties.

Ik heb maar gelijk de software gedownload (gratis, da's leuk!), aangezien die ook een demo modus heeft voor als je nog geen scope hebt gekocht. Er zitten ook decoders in voor allerlei bussen, oa. de CAN bus. en allerlei andere tools. Dan heb ik dus een beetje scope en bus/spectrumanalyser in één. Programma ziet er ook gebruiksvriendelijk uit.

Ik heb geprobeerd uit te vinden of de Flukes ook zoiets hebben, maar dat is me niet duidelijk. Alleen dat er een rs-232 datakabel bij zit. Maar wat je daarmee kan?

Als de Flukes dat niet hebben is het mij wel duidelijk dat ik voor de Pico ga! Het enige wat ik beter aan de flukes vindt is dat ze echt wat mobieler zijn omdat je toch geen laptop nodig hebt. Werkt wel wat lekkerder..

@raaf: daarom heb ik dus ook een 876b. Nadeel is maar 1 kanaal..

Ik heb ook een tiepie handyscope. Imo een compleet nutteloos apparaat.. Ik kan niet eens een trigger vinden..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (47%)]

tja, de 123 is niet perfect, maar voor techniek uit de 90's nog best te doen. denk dat de mijne de enige is die na een half jaar liggen nog aangaat op de interne accu's :) de 867b is ook erg traag overigens, display slecht contrast en de accu's zijn helemaal een ramp.

@HmH, een trigger functie zit er wel degelijk in bij de Tiepie.

Op 4 februari 2019 18:25:05 schreef coldrestart:
Ik heb vroeger een Fluke 123 gehad, nadien verkocht.
Fluke en oplaadbare batterijen zijn geen goede combinatie.

Voor de 123 kun je al weer jaren NiMH vervang accu's kopen. Werkt bij mij prima.

Op 4 februari 2019 20:06:38 schreef TR7: Ik heb eens gekeken en die pico's lijken inderdaad specifiek te focussen op automotive, en das wel een plus.

Plus alle ervaring van medegebruikers:
https://www.picoauto.com/library/waveform-library

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (33%)]

Die Pico "verkopen" wij als fabrikant ook aan onze importeurs en dealers. Ze zijn beter dan de scoopfuncties van de merkeigen testers.

Belangrijk is dat je diverse signalen en hun onderlinge relatie gelijk inzichtelijk kan maken.
De Pico heeft ook bepaalde onderdelenpresets, zodat je de instelling voor x en y als het ware al voorgekauwd krijgt.

Kijk anders even op de site van AMT. Misschien dat je uit de blog van de diagnosetechnieker goede tips krijgt. Meestal staan daar screenshots bij. Misschien haal je daar wat uit wat perfect voor je toepassing geschikt is.

Op 5 februari 2019 08:23:08 schreef diode:
@HmH, een trigger functie zit er wel degelijk in bij de Tiepie.

Ja, en probeer die nu eens in te stellen....
Dat lukt dus niet.

Ik heb nog wel een Tektronix THS720 over, voor als er serieus interesse voor is. Die valt nog net binnen budget.

Portabel, 2 volledig galvanisch gescheiden BNC ingangen, incl. orginele tas, probes, lader.

Ik heb ook de waveform library eens bekeken die GJ postte, en dat is ook weer een plus. De mogelijkheden van de pico sluiten denk ik het best aan bij mijn eisen, dus daar is de keus op gevallen. Allemaal bedankt voor de hulp!

Op 5 februari 2019 12:51:28 schreef joopv:
Ik heb nog wel een Tektronix THS720 over, voor als er serieus interesse voor is. Die valt nog net binnen budget.

Portabel, 2 volledig galvanisch gescheiden BNC ingangen, incl. orginele tas, probes, lader.

Dankje voor het aanbod, maar ik denk dat die minder geschikt is voor mijn beoogde doel, al is hij wat betreft prestaties volgens mij veel beter.

Op 5 februari 2019 11:44:31 schreef Semtexx:
Die Pico "verkopen" wij als fabrikant ook aan onze importeurs en dealers. Ze zijn beter dan de scoopfuncties van de merkeigen testers.

Belangrijk is dat je diverse signalen en hun onderlinge relatie gelijk inzichtelijk kan maken.
De Pico heeft ook bepaalde onderdelenpresets, zodat je de instelling voor x en y als het ware al voorgekauwd krijgt.

Kijk anders even op de site van AMT. Misschien dat je uit de blog van de diagnosetechnieker goede tips krijgt. Meestal staan daar screenshots bij. Misschien haal je daar wat uit wat perfect voor je toepassing geschikt is.

De mening van menig AMTer zal toch op de gmto scoop uitkomen .

Hier heb je ook diverse hulp/meet gereedschappen voor de automotive die op de scoop kunnen worden aangesloten.

https://www.gmto.nl/new/nl/equipment-cat/2/

Op 5 februari 2019 12:33:35 schreef High met Henk:
[...]

Ja, en probeer die nu eens in te stellen....
Dat lukt dus niet.

Ik ervaar hier geen probleem mee.

Op 6 februari 2019 20:18:17 schreef daandc:
[...]

De mening van menig AMTer zal toch op de gmto scoop uitkomen .

Hier heb je ook diverse hulp/meet gereedschappen voor de automotive die op de scoop kunnen worden aangesloten.

https://www.gmto.nl/new/nl/equipment-cat/2/

Ziet er heel mooi en goed uit, maar wel verrr buiten budget!.. : (

Op 5 februari 2019 12:51:28 schreef joopv:

Mooie portable scoop maar die doet geen protocol analyse.