Onze Oude blaupunkt tv heeft een vaag beeld. Ik weet niet hoe te omschrijven maar ik heb bolle zijkanten.
Er was een monteur voor de vaatwasser bij ons en die zei
dat het de noord-oost-zuid-west corrector kapot was.
We konden het bij hun laten repareren maar dan waren we iets van 100 euro kwijt :(
Als ik een klap op de tv geef dan is het beeld even groter maar dat duurt maar heel even.
Bijstellen met de potmeters achterop de beeldbuis (focus) heeft niks uitgehaald.
Wat is er kapot en is het nog te reparen? Waar moet ik zoeken?
Ik wil graag repareren want hij heeft een erg mooi beeld
en is 70cm groot. Ik zie tegenwoordig maar weinig tv's met
een mooi beeld of ze zijn erg duur.

Fototje zou helpen, evenals typenummer.

Het lijkt erop dat hier sprake is van een losse soldeerverbinding, althans wat betreft de oost-west fout. De focus fout zou aan de focusregeling kunnen liggen. Bij de meeste tv's is dat tegenwoordig in de lijntrafo ingebakken en die zul je dan moeten vervangen. Aangezien je kennelijk niet zo veel ervaring hebt met elektronica zou ik dat laten doen. Het is een zeer kritisch onderdeel dat echt goed gemonteerd moet worden. Er komt nl zo'n 25kV(!!!) uit.

Bedankt voor de snelle reactie.
De focus was niet kapot maar dat hielp niet qua beeld.Ik dacht eerst dat daar aan lag.
Ik zal een foto maken en een typenummer ddorgeven.
Ik heb net een digitale camera geleend. Ik heb eventueel een oom die het zou kunnen helpen met reparen maar die heeft weinig tijd. :(
Ik weet dat je erg moet oppassen. Het liefst zou ik zelf willen proberen te repareren.

Hoe weet je dat de focus instelling goed of stuk is?
Heb je aan de instel potm. aan de lijntrafo gedraaid ?
Haalt die de juiste focus niet; vervangen die trafo!

Is die TV heel oud, kijk dan op de B.B voet; meestal zit
daar een flinke instel pot, even draaien en kijken wat er gebeurt. Geen effect, dan op die voet weerstanden checken
in de orde van 1 tot 10 Meg. Ohm. Kan ook zijn dat de focus
aansluiting op BB voet gewoon los is.

Wat betreft de O-W correctie en / of beeldbreedte instelpotjes checken. Komt voor dat ze helemaal niet of niet goed werken zelfs defect zijn.

In het vervelendste geval heeft de focus anode van de pijp
de geest gegeven en/of heb je een hele slechte emissie.

Succes ermee, maar wees voorzichtig. Ik kan het weten,
als je aan 4,5 KV voelt, en dacht dat het toestel uitgeschakeld stond.

Bol beeld heeft niks met de FOCUS te maken maar echt meer de oost-west correctie. Meestal zitten er in de lijneindtrap van de tv een aantal componenten LOS.

Maar zoals eerder vermeld dat ALLE potmeters kapot zouden zijn geloof ik bij een Blaupunkt niet. Als het nou een SONY zou zijn. (Ik heb ervaring, repareer als KTV sinds mijn 16e, ben nu 35).

Als je wat hulp verder kan gebruiken dan hoor ik het wel. Maar nogmaals O/W correctie geen FOCUS.

:) Richard

bedankt voor de reacties. Ik ga vandaag (11 oktober) of morgen proberen want dan heb ik de tijd.