Hallo,
Is er eigenlijk een mogelijkheid om de geheugendiepte van jouw scoop uit te meten? Ik gebruik een Rigol DS1062CA, want de bandbreedte heb ik zelf al kunnen bepalen door gebruik te maken van de stijgtijd (ingangssignaal was een blokgolf).
Ik heb al op internet gevonden dat men rekening moet houden met de sampling rate en time per division. Ik heb ook gevonden dat het volgende formule zou werken:
Geheugendiepte = Sampling rate * tijd per divisie * aantal divisies
Wie kan mij hier verder bij helpen?
Greetz
hardbass
PE2BAS
Geheugendiepte (memory depth) [punten] of [pts]
Dit getal omschrijft de geheugengrootte van een scope, ofwel hoeveel punten er per meting van het signaal opgeslagen kunnen worden. Hierbij geldt, hoe hoger de waarde hoe meer detail er in de signaalweergave weergegeven kan worden. Met een hoge geheugendiepte kan eenzelfde meettijd met meer detail worden weergegeven, als de sample rate afdoende is.
(https://www.eleshop.nl/kenniscentrum/begrippenlijst-scope/#mem)
Geheugendiepte is een specificatie van de scoop. Deze kan je niet echt meten, ja je zou kunnen kijken hoeveel meetpunten je kan opslaan maar dat lijkt me niet zoon zinnige actie. Waarom zou je dit willen doen?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ja, dat kan je eigenlijk best aardig meten.
De "geheugendiepte" is het aantal meetpunten wat ie van je golfvorm opslaat. Neem een willekeurig sample van een bewegend signaal zodat je tenminste IETS kan zien. zoom vervolgens uit totdat je het hele signaal ziet. Bereken de lengte van je genomen sample. In mijn geval 105.
Zoom dan helemaal in en probeer in te schatten hoe vaak ie een nieuwe waarde heeft gemeten. Dus probeer het kortste interval tussen verschillende amplitudes te vinden. In mijn geval was dat 200ns.
Deel die vervolgens op mekaar en je hebt de geheugendiepte. Ik kom op rond de 500k uit. Volgens mij had ik 1M, dus dan zullen ze wel iets met: "maar dat is voor twee kanalen, als je 1 kanaal sampled krijg je die 1M, als je twee aan hebt staan wordt het de helft....
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Bandoneon,
Volgens mij bereken je dat goed daar komt @rew ook aan met twee kanalen op zijn scope.
Met jou scope is de memory 10kpts bij 1 kanaal.
Dus de 2Gs/s is ruim genoeg voor de lage tijdbasis voor de hoge tijdbasis kom je geheugen tekort maar je scope heeft een analoge bandbreedte van 60MHz.
Groet,
Henk.
hardbass
PE2BAS
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik denk dat een deel van de achterliggende gedachte is: "ik ben teleurgesteld in het apparaat, als ik iets kan vinden waarbij ie niet aan de specs voldoet dan kan ik hem terugbrengen". Of anders een: Ik wil zo veel mogelijk specs effe zelf nameten.
Ik vind bij mijn scoop, dat de 1M punten die ik zou hebben nogal onhandig gebruikt worden. Of niet gebruikt.
Als ik de tijdbasis op 0.1 of langzamer heb, dan duurt een schermpje 1.2s of langer. Dan is het niet handig als ie nog buiten m'n scherm gaat zitten samplen. Ik zou dan dus een 500kHz samplerate willen zien. Ga ik op een snellere tijdbasis dan wil ik eigenlijk controle over de tijdbasis: Wil ik ver in- of juist uit- kunnen zoomen. Maar het is altijd weer dat ik "redelijk kan zien wat ik wil zien", maar als ik dan ga inzoomen is het heel snel uit met de pret. En ook de andere kant op houdt het heel snel op. Misschien communiceert dat ding niet goed met mij dat ik denk dat het eerder ophoudt dan dat het in werkelijkheid is. Maar ik heb het gevoel dat mijn ding nauwelijks meer dan 32k punten heeft en hij zou er veel meer moeten hebben.
Dus mocht de TS het gevoel hebben dat ie minder heeft dan waar ie voor betaald heeft: Ik kan me in dat gevoel vinden: Dat gevoel heb ik ook.
hardbass
PE2BAS
Tja daar kan ik me wel in vinden. Het is vaak een beetje kiezen tussen de kwaden omdat het geheugen toch wel redelijk beperkt is. Tenzij je er veel geld voor over hebt.
@TS,
Mocht je zijn teleurgesteld in je aankoop dan zou ik gewoon kijken of de winkel berijd is mee te werken. Ik denk niet dat je een spec gaat vinden die afwijkt.
electron920
Ha rew,
Welk type heb jij? ik ben het met je eens dat is geheel aan de ontwerper das best jammer.
Goed een en ander is aan elkaar verbonden De scope van @TS heeft 1ns/div dat is met 60MHz 166ns analoge bandbreedte iets overdreven en het geheugen van 10K is dan ook veel te weinig 
Groet,
Henk.
rew
Rigol 1042D geloof ik. De "D" is van digitaal/logic analyser. Heb ik nog nooit gebruikt. De scoop is waarschijnlijk van voor 2005 want dan ongeveer begint m'n facturen systeem en daar kan ik de factuur van het ding niet in vinden.
rbeckers
Overleden
Of 10k punten voor een 60MHz scoop voldoende is hangt ook van het gebruik af. De 60MHz bandbreedte is voor de frequentie waar het -3dB punt is. Wil je nauwkeurig meten dan mag het te meten signaal ongeveer maximaal 6MHz zijn.
10k punten is voor een iets oudere scoop niet ongebruikelijk.
De 1ns/div is inderdaad erg snel.
electron920
Ha heer rbeckers,
Mee eens de scope van @TS is al een ouder model ik denk begin 2000 net als de scope van @rew.
Nu ben ik heel voorzichtig met de bandbreedte bij dat soort apparatuur het is simpel om van een instap model naar een hoger model te gaan.
Hetgeen betekend dat de bandbreedte in het frontend al standaard groter is.
De sample snelheid van 2Gs/s leent zich hier wel voor.
Maar de memory diepte van 10.000 punten is klein.
Groet,
Henk.
rew
Ja, de opvolger van de mijne, de 1052 geloof ik. was makkelijk te upgraden naar de 100MHz versie de 1102. De mijne had dat nog niet.
IK kan me voorstellen dat Rigol 80MHz componenten inkoopt en weet dat daar behoorlijke variatie op zit. Dan kunnen ze de boel testen en degenen die de 100Mhz halen gewoon als 100MHz verkopen en de rest als 50MHz met de software-bandbreedte limiet.
Zelf heb ik hier ook "productie-opschaal" gedaan. In het begin optimaliseer ik dan op "zo min mogelijk verschillende onderdelen in huis". Voor Rigol zou dat dan "100MHz geschikte" componentenset zijn. Daar kan je dan met de software limiet ook 50MHz exemplaren mee maken en verkopen.
Zodra je significant veel geld aan het uitgeven bent aan "te dure onderdelen", kan je ook de (footprint compatible) 50MHz onderdelen op voorraad gaan houden.
In mijn situatie was ik begonnen met een ontwerp waar ik 1x 2 optocouplers in 1 behuizing gebruikte, en 1x 1 nodig had. Om te besparen op "verschillende onderdelen" kocht ik alleen de 2 en ik had de print geschikt gemaakt voor alletwee. Na een tijdje gaan er zoveel doorheen dat je "dan maar" ook de goedkopere enkele optos koopt.
Goeieavond iedereen,
Om hier wat meer info te geven over de meting van de memory depth is het gemakkelijk om een signaal te nemen waarbij 1 periode op uw scoop zichtbaar is. Zo kan de totale tijd berekend worden door totale tijd = aantal divisie * tijd per divisie. Door gebruik te maken van de storage knop, kun je het scoopbeeld (csv bestand) over zetten op uw stick. Dit csv bestand bevat namelijk enkele punten. Dit zijn het aantal samples die genomen zijn in die totale tijd. Via de regel van 3 kun je de sample rate bepalen.
Kort voorbeeld:
Stel we hebben 10 divisies met een tijd per divisie van 10µs.
Totale tijd: 10 divisies * 10µs = 100µs
Stel we hebben in die 100µs ==> 200 datapunten (bij wijze van voorbeeld, dit zal natuurlijk wel wat meer kunnen zijn).
100µs --> 200 datapunten
:100µs --> :100µs
1s --> 2MSa
Hier verkrijgen we dus een sample rate van 2MSa/s. Met deze sample rate kunnen we het geheugendiepte van de scoop berekenen.