Voedingstrafo Mesa Boogie Dual Rectifier

Heren, ik heb een vraag betreft de voedingstrafo voor een buizen gitaarversterker van Mesa Boogie. Het gaat over de 2 channel Dual Rectifier. Hiervan heb ik in het verleden de trafo besteld bij Tube Amp Doctor. Als ik de trafo bekijken zie ik op de boven en onderkant geen "kapje" zitten. Deze zitten er wel op bij de originele. De eerste vraag is, zijn deze kapjes noodzakelijk? Heeft dit invloed op de eventuele straling/afscherming?
Vraag 2, kunnen de bouten die op de hoeken van de trafo zitten losgehaald worden van de trafo? Of mag ik deze absoluut niet losdraaien. Kan de trafo hierdoor uit elkaar vallen?
Wellicht zullen de moeren aan de onderkant toch losgehaald moeten worden als ik de trafo op het chassis wil monteren. Maar ik hoor graag jullie bevindingen.

De kapjes zijn niet noodzakelijk voor de werking. Wel beschermen ze de windingen tegen mechanische beschadiging. Bij een versterker die aan de achterzijde open is kan dat wellicht relevant zijn. Met een beetje geluk passen de kapjes van de oude transformator.
De boutjes op de hoekpunten kunnen zonder meer uitgenomen worden, de transformator zal niet uit elkaar vallen. In het geval de kern uit zgn E en I blikjes bestaat, die om en om ingestoken zijn, kunnen de twee buitenste I blikjes losraken, maar als de boutjes er weer in zitten is alles weer OK.

Oke dat is goed om te horen.
Heb inmiddels ook de kapjes gevonden. End bells noemen ze die.
Het is voor een zelfbouw projectje dus de originele heb ik niet.
Mocht ik deze kapjes erop zetten, dan neem ik aan dat ik de aluminium strippen die zowel op de boven als onderkant zitten, weg kan laten. Ik neem aan dat deze er nu opzitten om het koperwerk wat rondom de tafo zit, op zijn plek te houden. Maar de kapjes zullen deze taak dan toch overnemen?!

Die alu stripjes hebben m.i. geen invloed op de werking van de trafo. Je ziet ze dan ook nergens.

Op 14 maart 2019 23:00:27 schreef Ricotjuh:
Als ik de trafo bekijken zie ik op de boven en onderkant geen "kapje" zitten. Deze zitten er wel op bij de originele. De eerste vraag is, zijn deze kapjes noodzakelijk? Heeft dit invloed op de eventuele straling/afscherming?

Ja,ik antwoord op je eerste vraag/post (niet dat in de volgende antwoorden al nuttige info of de info staat)

Ja:zeker de kapjes van de oude trafo monteren:hiermee heeft de trafo nog meer/betere afscherming(om direct met het mogelijke/enige probleem hierbij te beginnen:enige aandachtspunt is dat de nieuwe trafo een andere ´make´ is die niet is ontworpen om met kapjes te werken:en er dus te heet mee kan worden/raken of het weglaten van de strips(of enkel al het losmaken van de trafobouten(en onmogelijk weer exact met dezelfde aandraaikracht/eindkracht vastdraaien)waarmee(ook/om compleet te zijn)de lak/hars even losgaattussen de lamellen(rammelen/vibreren/EMI zenden))ze zullen
er vanuit zijn gegaan dat bij een repair deze worden overgezet van de oude trafo(als je twijfelt of de alu strips die nu de koper emi afschermband op zijn plaats houd(t)niet steviger zijn dan de kapjes zelf:zet de alubandjes er aan de buitenkant van de kap bovenop(maar let op,net als soldeertin zeg maar:alu is een zacht materiaal:het kan zijn dat ze alu hebben genomen om duidelijker ´aan te geven´*
dat je ze weg moet doen..,dus ook al draai je de bouten(zitten ze niet een beetje slapjes vast/met opzet een beetje slapjes? op je nieuwe trafo)

*ik stop maar even te schrijven:alubandjes wegdoen denk ik,enkel je steel(of mu-metaal kan het zijn(wel is dat vaak vlak/ongebogen en ongemachineerd(omdat iedere machinatie het extreem EM dempende effect(vooral B)beschadigd))/metaalkoppeling aanklemmen(dus lamellen+de kapjes met je 4 bouten flink maar niet te flink aandraaien(alu wil je er niet bij hebben(niet te flink:je hars tussen de lamellen en ook in/onder de koperband zijn al gehard:te hard aandraaien laat ze breken/(te) zwaar herformeren)))

succes

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 22 augustus 2019 01:19:54 (72%)

Dan heb ik nog een vraag betreft gelijkrichter schakelaar na de trafo.
Met deze schakelaar selecteer je de manier van gelijkrichten. Dmv diodes of buizen. Nu wil ik dit doen met een tuimelschakelaar, echter zie ik dat deze vaak rated zijn op 250V, terwijl uit de trafo 350V komt. En als ik dan bij Farnell kijk, zie ik alleen nog maar tuimelschakelaars van 700V. De rest gaat tot 277V. Ik kan niet geloven dat ze zo'n speciale schakelaars voor de functie nodig hebben. Moet ik die 250V dan bekijken samen met een maximale stroom die er dan mag lopen door die schakelaar. En wanneer deze stroom beduidend kleiner is, mag de spanning dan hoger zijn? Of hoe kan ik dit bekijken?

Zowel die schakelaar als die gelijkrichtbuizen weglaten kan ook. Of je laat de siliciumdioden weg? Anders gewoon die 700 volte rated schakelaar gebruiken.

De topwaarde van de de uitgangsspanning van die trafo is ook 350√2 volt.

Op 14 augustus 2019 16:40:58 schreef Ex-fietser:
Zowel die schakelaar als die gelijkrichtbuizen weglaten kan ook. Of je laat de siliciumdioden weg? Anders gewoon die 700 volte rated schakelaar gebruiken.

De topwaarde van de de uitgangsspanning van die trafo is ook 350√2 volt.

Ik wil sowieso gebruik kunnen maken van beide mogelijkheden. Dus zowel diode als buizen..

Het betreft een eigen bouw project

En krijg geen technische gegevens gevonden van het origineel

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op woensdag 14 augustus 2019 18:35:03 (48%)

vergeten

Golden Member

Of je doet het zo!
Dan is er maar een enkele wisselschakelaar nodig.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Dat is een stuk minder link dan het originele ontwerp, daar staat er 700V over de contacten van de wisselschakelaar.

Op 15 augustus 2019 12:51:41 schreef vergeten:
Of je doet het zo!
Dan is er maar een enkele wisselschakelaar nodig.

Dit is inderdaad ook een optie. Maar dan staat er toch altijd nog meer dan die 250V over de schakelaar. Of zit het dan weer anders aangezien het geen wisselspanning meer is?

In het originele geval zou ik dus altijd uit moeten gaan van een 700V variant?!

Sine

Moderator

Hoe hoger hoe beter, maar ik vermoed dat ze een schakelaar flink buiten de specificaties gebruiken.
Hoewel op de foto's te zien is dat het een vrij stevig type is.

Voor de standby schakelaar het zelfde overigens, dat is ook nog eens vol DC, ik zou daar zelf een dubbelpolige schakelaar gebruiken met de secties in serie.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 15 augustus 2019 14:24:03 (33%)

Hierbij een foto van de binnenkant. Zien er toch anders uit dan die 600V joekels die ik bij Farnell voorbij zie komen.

Eerste indruk lijkt het me een schakelaar van Carling. Echter zie ik hier allemaal "normale" types. Ook voor de standby schakelaar.

Op 15 augustus 2019 13:23:53 schreef Ricotjuh:
[...]

Dit is inderdaad ook een optie. Maar dan staat er toch altijd nog meer dan die 250V over de schakelaar. Of zit het dan weer anders aangezien het geen wisselspanning meer is?

In het originele geval zou ik dus altijd uit moeten gaan van een 700V variant?!

ahet is belangrijk dat de kruipwegen van de kontakten naar de behuizing voldoende groot is, zeker een aantal mm. De schakellaars die aan de achterzijde een volledig kunststof behuizing hebben zijn te prefereren. De kleine wisselschakelaatjes hebben absoluut onvoldoende kruipweg.

Een enkelpolige schakelaar die de diodetak afschakelt is trouwens voldoende. Als de diodes afgeschakeld zijn, zal de hoogspanning wat dalen door de inwendige weerstand van de buis. Zijn de diodes ingeschakeld dan zal door de hogere gelijkgerichte spanning de buis niet meer mee doen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 22 augustus 2019 01:21:08 (18%)

De kleine wisselschakelaatjes hebben absoluut onvoldoende kruipweg.

Je doelt dan op dit soort schakelaartjes? Zo ja, nee deze bedoel ik niet. Het worden dan wel zo schakelaars als in de link van mijn vorige post.

maartenbakker

Golden Member

Op 15 augustus 2019 14:23:11 schreef Sine:
Voor de standby schakelaar het zelfde overigens, dat is ook nog eens vol DC, ik zou daar zelf een dubbelpolige schakelaar gebruiken met de secties in serie.

Misschien zelfs het beste om ze diagonaal in serie te zetten voor een maximale afstand. Ik heb wel netschakelaars gezien die op een gegeven moment toch van de ene pool naar de andere gingen overslaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dan de volgende vraag.
De voedingstrafo die ik heb, die is geschikt voor zowel de 2-channel versie als de 3-channel versie.
Degene waar het bij mij om draait is de 2-channel uitvoering.
Nu zie ik een verschil in de schema's betreft een aarde aansluiting van de secundaire winding van de 6,3V. Bij de 2-channel staat deze niet op de tekening en bij de 3-channel wel.
Moet deze ten alle tijden aangesloten worden? Of wanneer wel of wanneer niet?

vergeten

Golden Member

Een buis werkt niet zonder gloeispanning!

Het eerste schema hierboven:
V2, V3, V4, V5 krijgen 6,3 volt van de trafo (draden zijn niet getekend)

Het tweede schema hierboven:
Er zitten 3 buizen in, 2 links van gelijkrichter "4007" en een rechts daarvan naast de zenerdiode.

Gewoon zelf ook goed kijken! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hensz

Golden Member

Waarom hebben ze 2 x 2 1N4007's in serie gezet? Die kunnen zelfstandig al 1000V hebben, dat is hier toch wel voldoende?
Niet dat je er veel geld mee bespaart. :+

Don't Panic!
vergeten

Golden Member

Dat weet alleen de ontwerper :)

Het extra forward spanningsverlies t.o.v. 1 diode speelt hier geen rol.
De dubbele peak reverse spanning biedt meer veiligheid tegen doorslag vermoedt ik.

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 19 augustus 2019 23:54:00 (99%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 19 augustus 2019 23:47:47 schreef vergeten:
Een buis werkt niet zonder gloeispanning!

Het eerste schema hierboven:
V2, V3, V4, V5 krijgen 6,3 volt van de trafo (draden zijn niet getekend)

Het tweede schema hierboven:
Er zitten 3 buizen in, 2 links van gelijkrichter "4007" en een rechts daarvan naast de zenerdiode.

Gewoon zelf ook goed kijken! :)

Uiteraard! Dit is ook niet het punt waar ik op vastloop. Het is juist de aarde aftakking op de secundaire kant bij de 6,3V aansluitingen. Deze verschilt in beide schema’s

Bij de 350v winding hebben beide een gnd aftakking. Bij de 6,3V winding enkel bij het onderste schema. Dat is specifiek mijn vraag

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 22 augustus 2019 01:22:00 (10%)

vergeten

Golden Member

De helft (0) van +3vdc en -3vdc DC wordt in beide schakelingen aan aarde gelegd.
In de bovenste schakeling gaat dat via weerstanden.
De onderste d.m.v. de middenaftakking op de trafo, en 2 elko's.
Komt op hetzelfde neer.

De hoogspannings schakelingen (350v) zijn in beide schema's gelijk op de schakelaar na. De gehele gloeispannings wikkeling (hier 5 volt) van de gelijkrichtbuizen staat op hoogspanningsniveau, + veel volts, het is namelijk ook de kathode van de buizen.
De schakeling werkt volgens de bijlage.
Teken het maar eens uit!

PS. De andere buizen worden met separate gloeispanningswikkeling (6,3volt) gevoed.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.