Als klusser was het ook meer om een beeld te schetsen.
Ik denk zelfs dat hij nog zwaarder is.
Maar de Lengte is 4 meter.?
Ik vond achterin de schuur nog een lengte 2.5mm2 installatie draad en dit heb ik nu onder de vloer aan de balk bevestigd.
Alleen nog even netjes wegwerken.
Ik wou de RG213 gebruiken omdat ik nog iets van 50 meter heb liggen.
Had ik destijds eigenlijk niet moeten kopen denk ik.
Beetje erg stug voor huis en tuin gebruik...
Nieuwe 'RG213-achtige' kabel is wel wat soepeler, maar voor verplaatsbaar gebruik blijft het inderdaad een vrij dikke kabel.
Er is echter wel een voordeel als je de verbinding naar de tegencapaciteit niet al te dun maakt. Het gaat nl. niet alleen om de ohmse weerstand, maar in dit geval nog eerder om de zelfinductie van de verbinding.
Om die reden zie je weleens dat HF-aardverbindingen van brede koperfolie of breed kopervlechtwerk worden gemaakt.
Hier geldt echter: probeer het! Als het werkt, en je hoort geen verschil als je de kast van de ontvanger aanraakt of niet, dan is het goed.
D Tech
De modernisering is de achteruitgang.
Is het een alleenstaand huis of een rijtjeshuis ? Als je in een rijtjeshuis de dakgoot gaat gebruiken dan vang je alle digitale-en schakelsmurrie op die je kunt bedenken. Ruim S9+10. En ik lees dat het om ontvangers gaat. Die hebben geen aarde nodig en een breedband voorkeur. Jij denkt dat primair aan de kast kan gaan liggen ? Het best denkbaar is een elektrisch afgeschermde multiturn magloop. Als je het hebt liggen is dit van RG213/8 o.i.d. te maken. Er stond een top ontwerp in een Veron boek. Dat heb ik in de Rothammel boeken niet kunnen vinden op die manier. Die antenne haalt, waar een andere ontvanger enkel ruis hoort, het signaal glashelder naar boven. Verbluffend goed.
Over antennes zijn al hele boeken van volgeschreven.
Het simpelste is een inverted V met een tuner.
Die antenne kan je over het huis spannen, mits je een voor en achtertuin hebt.
Op 22 maart 2019 21:24:32 schreef Frederick E. Terman:
[...]Zo is dat. De 230V-voeding van de set heeft nu eenmaal ook een veiligheidsaarde (let op de betekenis van dat woord).
Daarmee is de het frame, de behuizing, massa, hoe je het ook noemen wilt, van de installatie geaard - qua 230V-voeding, dus.Daarmee is alles wat je als HF-tegengewicht gebruikt, normaal gesproken ook met die veiligheidsaarde verbonden. Net als je koelkast, de wasmachine, enzovoorts.
Overigens had ik het alleen over HF-aarde omdat rob007 daarnaar vroeg.
Voor veel antennes heb je nl. helemaal geen verbinding met de echte aarde nodig. De 'echte aarde', de planeet dus, als tegenpool voor een antenne is eigenlijk alleen nodig als andere constructies te groot zouden worden. Dus bijvoorbeeld bij een verticale antenne voor 300 kHz, of zoiets.
Op HF is het meestal niet nodig. Dat is nu juist de clou van zo'n tegengewicht.
De 'ground plane'-antenne gebruikt een stel radialen als kunstmatige aarde voor HF. De dipool is een symmetrische antenne en heeft ook geen verbinding met moeder aardbol nodig.
En ten slotte, het gebruik van gewoon een 'zo groot mogelijk stuk metaal' als 'tegenpool', als counterpoise dus, is ook een prima methode.Alles wat vliegt doet het er immers ook mee.
Lang verhaal kort: hang een draad aan de Wire Tuner, verbind je tegencapaciteit met een zo kort mogelijke verbinding aan zijn 'aardschroef', en gaan.
[...]Dat lijkt me rijkelijk laat. En gevaarlijk. En vaak ben je er helemaal niet.
Als je bang bent voor blikseminslag, dan moet je gewoon de antenne loshalen steeds als je ermee uitgespeeld bent. Dán ben je altijd op tijd.
Ik heb daar gewoon een schakelaar voor: set uit, antenne los en aan aarde. En nee, dat trekt niet de bliksem aan.Ik zou nu weer kunnen gaan uitleggen hoe dat zit met bliksembeveiliging en met veilig werken gedurende onweer (want dat kán wel), maar dat was de vraag niet. Die ging juist om een HF-tegencapaciteit zónder de aardbol daarvoor nodig te hebben.
(De aardbol dus wel voor de veiligheidsaarde, maar niet voor HF.)
Wie alléén maar luistert en niet zend dan is de aarde op een tuner niet zo erg van belang , bij het zenden wel. En ik heb redelijk geluk vermoed ik toch ? Ik hem op een 150 a 200 tal meter van men huis van die hoge 600 KV masten staan.
En de kans dat de bliksem daar neer valt is volgens mij 10 groter dan bv op mijn antennes als die er zouden staan of hangen. Maar zeg nooit nooit want je kan de deur uit stappen en een gek rijd je van de sokken op het voetpad risico van het leven zeg maar. Maar het kan gebeuren je mag er alleen niet echt aan zitten denken want dan is dat niet leefbaar is het vermoeden ?
Mop (eigen spot) : Weet jij waarom wij Belgen voor het venster gaan staan als het dondert en bliksemend ? omdat we denken dat er een foto gemaakt word van ons .... haha
Op 22 maart 2019 16:37:33 schreef Frederick E. Terman:
Lichtnetaarde (veiligheidsaarde) is natuurlijk geen HF-aarde.
Het is niet de bedoeling dat je de veiligheidsaarde als tegengewicht voor de antenne gaat gebruiken.Bijvoorbeeld, aan die wiretuner komt aan de ene kant de HF-antennedraad, en aan de andere kant (de onderste vleugelmoer) de HF-tegencapaciteit of HF-
aarde. De HF-aardstroom gaat dan in de tegencapaciteit lopen.De zender (of ontvanger) heeft meestal ook een aansluiting op de 230V-veiligheidsaarde.
Dat betekent dus dat de HF-aarde en de veiligheidsaarde aan elkaar verbonden zijn.
Met andere woorden, je hebt je tegencapaciteit verbonden met de veiligheidsaarde.
Dat mag geen probleem zijn. Er zijn zoveel dingen geaard.Soms krijg je daardoor een dubbele aarding, bijvoorbeeld als een vertical met radialen op een geaarde antennemast in de tuin staat.
Dan nog mag dat geen probleem zijn.
Is dat wel het geval, dan is er iets niet in orde met de veiligheidsaarde.In speciale gevallen wordt soms de zender/ontvanger uit een scheidingstrafo gevoed en krijgt dan zijn eigen aarde. Maar dat is voor amateurs normaal gesproken nooit nodig.
Je denkt dan meer aan politiebureaus en zo, waar ze ook tijdens onweer blijven doorwerken.
Veiligheids- en ATU aarde zijn zaken die ik over het hoofd zie. Maar altijd goed om weten en bijleren.
D Tech
De modernisering is de achteruitgang.
Aarde vast = storing. Aarde los = storing weg. In de set-docu staat echter niks over aarden want het zijn meestal accu sets. Wat er ook in staat is , 'de set niet opstellen bij gebouwen, dichte bossen en stalen constructies.' De kreet tegencapaciteit komt uit de zendhoek.
Wat is het eigenlijk voor type ontvanger ?
beste martin v heb mijn solarcom a99 met firestick top die tegen de gevel staat nu met mijn 25 meter zinken dakgoot verbonden aardkant.super ontvangst veel rustiger en goede ontvangst op 10/12/15/20/40
op 80 is het wel wat minder maar zelfs daar ontvang ik meer dan daarvoor.
nu nog even een beter antenne tuner. met de huidige kan ik van 10 t/m 17 werken.
m.vg willem PD0LHL