ergens op de kop getikt, een defecte Data Precision 6000 Waveform Analyzer.
weinig over te vinden op t net, zeker geen manuals voor zover ik gezocht heb.
dit is het apparaat :
is van binnen mooi opgebouwd :
daarover later wellicht meer, eerst de fout vinden.
apparaat is helemaal dood, alleen de fan gaat draaien als je m aan zet, dat klopt ook, want die zit rechtstreeks aan de netspanning achter de aan/uit schakelaar.
de voeding controleren dan maar :
er is ergens rook weggelekt 
die ga ik dus vervangen
maar een nadere inspectie leert dat er ook een klein trafotje is overleden.
met de hele achterkant van het apparaat er af is de voeding zo te bereiken, de bewuste trafo zit in het midden, onder het netfilter :
de output van deze trafo gaat naar het moederbord, waarschijnlijk als voedingslijn voor de insteekkaarten.
ik meet in ieder geval aan de secundaire zijde helemaal niets en heb ook open contact.
omdat ik geen manual heb, ook geen idee wat de output zou moeten zijn ?
als je op het nummer zoekt dat erop staat, vind je wel iets, maar geen eigenschappen, daar ben ik wel benieuwd naar...
kan iemand mij aan een manual helpen hiervan zodat ik verder kan ?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Mooie foto's.
Wat eigenlijk nog ontbreekt is een Foto van het typeplaatje?
Zo op het eerste gezicht:
Elko C23 lijkt bol te staan en er is een zieke RIFA met scheurbuik.
Spanningen die de voeding moet leveren staan op de trafo rechts van die zieke RIFA C.
Ik zou eerst eens proberen die spanningen met behulp van losse voedingen aan te brengen en dan zien of er nog een teken van leven in de rest van de analyser zit.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (70%)]
Op 21 maart 2019 20:49:55 schreef vergeten:
Zo op het eerste gezicht:
Elko C23 lijkt bol te staan en er is een zieke RIFA met scheurbuik.Spanningen die de voeding moet leveren staan op de trafo rechts van die zieke RIFA C.
sticker met spanningen had ik al gevonden.
Rifa is inmiddels vervangen.
elco's C20, 21, 22, 23 verwijderd en doorgemeten.
20 en 21 zijn 1000u, meten 1079 en 1022uF met een ESR van 0,13
22 en 23 zijn 470u, meten 512 en 498uF met een ESR van 0,22.
lijken inderdaad iets bol, maar is ook lichtinval.
dat kit had ik ook al gezien, maar eerst maar eens zien of er wel leven in het hele ding te krijgen is.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 21 maart 2019 19:58:44 schreef dijkmane:
ergens op de kop getikt, een defecte Data Precision 6000 Waveform Analyzer.
weinig over te vinden op t net, zeker geen manuals voor zover ik gezocht heb.
Wel lang geleden, misschien heeft hij er een gevonden.
Hij heeft totaal maar 7 berichten gepost in die tijd, waarvan de laatste 12 jaar geleden.
Maar je weet nooit!
https://www.circuitsonline.net/forum/view/54220
Lijkt een leuke klassieke digitale scoop.
Hmm, die defecte trafo heeft denk ik niks met de voeding van doen. Deze voedingen zijn standaard ontwerpen en deze incarnatie lijkt op een Artesyn product welke in vergelijkbare vorm in een hele reeks HP machines uit de jaren 90tig te vinden is. Voedingen zijn berucht om de letterlijk lekkende elco's rond de koelplaten, je hebt kans dat daar enkele lekke broeders tussen zitten die je rails in sluiting leggen.
Van deze voedingen zijn geen schema's. Ik vermoed dat het vinden van schema's van de rest ook lastig zal zijn. Nog even bij Artek gekeken, ook daar is niks te vinden.
Hoe komt die trafo zo kapot? Schade heeft veel weg van een mechanische schade terwijl de boel er om heen heel lijkt.
Heb je foto's van de rest van de scoop? Eigenlijk wel benieuwd naar het acquisitie en verdere digitale deel.
Baco?
RAAF12
Golden Member
Die kapotte trafo staat hier te koop
https://www.nsncomponents.com/nsn/rfq/analogic-corporation/59500130082… price??
Zorgelijk is de siliconenkit bij de HSP. Als die andere trafo kaduuk is heb je geen beeld. Die kit werd bij TV's ook wel gebruikt om vonkoverslag te 'repareren'
thnx, heb ze een berichtje gedaan.
mechanische schade klopt, ik heb geprobeerd m open te maken, maar t zit allemaal gelijmd...
meer foto's zal ik later posten
Ik had als vraag/hint Baco? toegevoegd
in Ijmuiden ligt er namelijk al heel lang een exemplaar in de schappen op een koper te wachten. Verder geen idee van wat de staat van die machine is. Kans is aanwezig dat het aanschaffen van een tweede complete machine goedkoper blijkt dan de aanschaf van die ene trafo 
Update ;
Op 21 maart 2019 23:30:30 schreef vergeten:
[...]Wel lang geleden, misschien heeft hij er een gevonden.
Hij heeft totaal maar 7 berichten gepost in die tijd, waarvan de laatste 12 jaar geleden.
Maar je weet nooit!
https://www.circuitsonline.net/forum/view/54220
forumlid een mail gestuurd, tot nu toe nog geen reactie ontvangen.
Op 22 maart 2019 08:46:44 schreef Hewlett:
Ik had als vraag/hint Baco? toegevoegdin Ijmuiden ligt er namelijk al heel lang een exemplaar in de schappen op een koper te wachten. Verder geen idee van wat de staat van die machine is. Kans is aanwezig dat het aanschaffen van een tweede complete machine goedkoper blijkt dan de aanschaf van die ene trafo
Ze gebeld, dit betreft een Data Precision 6100, ze vragen er 95 euro voor, mits deze het nog doet, hij kon zich niet meer herinneren of alles goed getest was. Eventueel zou ik zelfs in de zaak mogen komen meten...
Op 22 maart 2019 02:30:20 schreef RAAF12:
Die kapotte trafo staat hier te koop
https://www.nsncomponents.com/nsn/rfq/analogic-corporation/59500130082… price??
Zorgelijk is de siliconenkit bij de HSP. Als die andere trafo kaduuk is heb je geen beeld. Die kit werd bij TV's ook wel gebruikt om vonkoverslag te 'repareren'
klopt ja, [beun de haas mode aan ]ik heb zelf wel eens een oude PET fles over zo'n trafo gezet en volgespoten met kit, ding heeft nog jaren gedraaid..[ beun de haas mode uit]
maar bedrijf heeft nog geen reactie gegeven op mijn bericht over de trafo.
verder zelf gevonden dat Data Precision onderdeel was van Analogic, via hun site en de contact details ook hun een vraag gesteld of ik heel misschien iets van informatie kan krijgen, dit dus even afwachten of ze wel reageren en info willen geven.
verder ga ik in het apparaat de sporen even volgen om te zien of ik kan achterhalen of aan hetgeen eraan hangt af valt te lezen welke secundaire spanning nodig is.
Update,
de secundaire spanning van de defecte trafo gaat rechtstreeks naar de aansluiting voor de plug-in module.
deze zat er in ;
achterzijde ;
sporen binnenin gevolgd, deze gaan alleen naar deze printplaat binnenin deze module, de aansluitingen 1 en 2 van P3, links onderin.
wat ik eruit heb kunnen reverse-engineeren qua schema is :
waarbij ik dus het vraagteken moet invullen.
ik heb goed gezocht, maar ik kan geen diodes vinden in dat deel van de print, het lijkt mij wat vreemd overkomen zo.
Hello!
Were you able to repair the device?
There are boards in the "basket" - do you have any photos?
What CPU is the device based on?
Op veel scopes zit een line sync functie.
Allicht is het trafo'tje enkel daar voor, dat gaat niet via een SMPS