Motor selectie

Hallo allemaal

Ik ben voor een theoretisch project voor school op zoek naar een motor met een toerental van 100tr/min en een koppel van minimum 50Nm en dus een vermogen van 1100W (veiligheidsfactor 2)

Ik heb al vanalle sites bekeken en denk dat ik een motor zou moeten kunnen vinden op SEW maar tot nu toe nog geen succes gehad.

Heeft iemand een idee welke motor ik het beste kan gebruiken? En als het toerental niet zo beschikbaar is welke toerentalregeling ik dan het beste kan toepassen.

Alvast bedankt!
Groetjes
Emma

Lambiek

Special Member

Heb je al eens gedacht aan een vertraging, kun je met een kleiner vermogen toch aan het koppel van 50 Nm komen en aan het toerental.

Als het om een drie fase motor gaat, kun je bijv. een frequentieregelaar toepassen.

Dus ga dat eerst maar eens uitzoeken. En waarom denk je dat je daar 1100 Watt voor nodig hebt? Of is dat een gegeven?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

100RPM is al met een vertraging neem ik aan. Die 50Nm@100RPM is inderdaad een asvermogen van ca 0,53kW. Dat is een gegeven. En als TS een 50% marge wil zit hij aan de 1,1kW.

Ik zie alleen geen enkel probleem, er zijn talloze motoren te koop met deze specs.
Gewoon een vierpolige motor met een reductor met een i van ongeveer 14 of 15 er achter.

Het gewicht van een motor is ongeveer recht evenredig met het vermogen, en omgekeerd evenredig met het toerental.

Een standaard indructie motor van 1.5kW weegt al snel iets van 15kg ofzo, en draait dan op ong. 2800rpm (50Hz * 60seconden per minuut, met een beetje slip er af).

Als een inductie motor bij 100rpm hetzelfde vermogen moet leveren, dan weegt de motor dus ongeveer 28x zoveel.
400kg voor een motor is een beetje onpraktisch en duur.
Het is veel goedkoper om de 2800rpm motor te nemen en daar een tandwielkast aan te monteren.

Dit misschien iets? https://www.circuitsonline.net/forum/view/122603
We hebben er hier op het forum ook eentje besproken:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/122603
Je hebt ze dus heel klein, maar ook heel groot, hier twee van die motoren in een elektrische lokomotief van de Pennie:

Als het toch maar voor een theoretische verhandeling is, heb je hier een prachtstuk aan. Daarna begin je een verhaal hoe ze dat tegenwoordig met frequentieregelaars oplossen.

De Pennsylvania RR stoomloks mochten New York niet in, dus de laatste 50 mijl werden de long distance treinen met die eloks vervoerd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pennsylvania_Railroad_class_DD1

Op 12 april 2019 09:52:11 schreef Lambiek:
En waarom denk je dat je daar 1100 Watt voor nodig hebt?

De TS heeft de berekening al gedaan (en GJ ook), dus ik zeg niets voor als ik het hier even voordoe:

100 RPM => 100/60 = 1.66 omwenteling per sec. -> 1.66 r/s * 6.28rad/r = 10.47 rad/sec. Het vermogen is dan P = ω * T = 10.47 * 50 = 523 W. (is T het gebruikelijke symbool voor koppel? ik weet het niet meer).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

En SEW heeft veel motoren, ook met vertragingskast.(zelfs regelbare vertragingen, variators ) :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 14 april 2019 15:59:35 schreef Kortsluiting_Online:
Het gewicht van een motor is ongeveer recht evenredig met het vermogen, en omgekeerd evenredig met het toerental.

Een standaard indructie motor van 1.5kW weegt al snel iets van 15kg ofzo, en draait dan op ong. 2800rpm (50Hz * 60seconden per minuut, met een beetje slip er af).

Als een inductie motor bij 100rpm hetzelfde vermogen moet leveren, dan weegt de motor dus ongeveer 28x zoveel.
400kg voor een motor is een beetje onpraktisch en duur.
Het is veel goedkoper om de 2800rpm motor te nemen en daar een tandwielkast aan te monteren.

Een inductiemotor die op 50Hz 100RPM draait gaat niet. En de meest standaard inductiemotoren draaien synchroon geen 2800RPM maar 1500RPM. De meeste zijn nou eenmaal vierpolig.

En over dat gewicht zullen we het maar niet hebben.

Het vermogen hangt af van twee dingen: toerental en koppel. Niks meer en niks minder.