Opname fout Tascam MD-CD1

Beste medehobbyisten,

Ik heb een MD-CD1 van tascam in mijn bezit gekregen welke 13 jaar in een wijkhuis dienst heeft gedaan. Toen ik het ding kreeg was ie compleet gesloopt. CD lade zat klem tussen open en dicht stand, dat min of meer gefixed hebben was het resultaat "disc error" voor zowel CD als MD.

Omdat het een prachtig apparaat is, ik minidisc nog altijd gebruik, en ik het domweg zonde vond eens wat gaan poetsen. Ding zat helemaal vol met stof, CD speler (een soort van CD-ROM loopwerk), gereinigd, gesmeerd, en die loopt, eject, en speelt weer als een zonnetje. MD loopwerk schoon geblazen met wat lucht-uit-een-spuitbus. En hij speelt weer. So far so good.

Volgens het menu heeft de MD speler 94 uur afgespeeld en 0 uur opgenomen. Dan kan wel kloppen.

CD -> MD dubbing op 4x speed, succes, kwaliteit opname is zeer goed. Is één keer gestopt met een "dub error", opnieuw gestart, loopt wel door.
CD -> MD dubbing op 1x speed... hmm, hij loopt wel door de opname, geen error's, maar de opname klinkt rommelig, krakerig, iig niet zuiver. MD afgespeeld op een Sony, klinkt net zo slecht.

Een vooropgenomen MD afspelen is echter perfect.

Volgens de service manual heeft de MD speler verschillende laser powers voor 4x, 2x en 1x speed. Waarbij de 4x modus de hoogste poweroutput heeft. Dat zou wat kunnen verklaren natuurlijk. Echter, gezien het apparaat 0 opname uren had (inmiddels 1). Geloof ik niet dat de laser versleten is.

Eigenlijk vermoed ik dat de laser gewoon smerig is, maar als ik dat loopwerk van dichtbij bekijk en zie hoe het in elkaar zit, zakt de moed me in de schoenen het ding uit elkaar te peuteren, dat krijg ik zonder de juiste meetapparaten nooit meer goed.

Wat denken jullie? En is een MD lens cleaner diskje een goed idee?
Op 16 april 2019 10:19:41 schreef Antoine:
Beste medehobbyisten,

Ik heb een MD-CD1 van tascam in mijn bezit gekregen welke 13 jaar

-knip-

Eigenlijk vermoed ik dat de laser gewoon smerig is, maar als ik dat loopwerk van dichtbij bekijk en zie hoe het in elkaar zit, zakt de moed me in de schoenen het ding uit elkaar te peuteren, dat krijg ik zonder de juiste meetapparaten nooit meer goed.

Wat denken jullie? En is een MD lens cleaner diskje een goed idee?

Ik ken de md-cd1 niet (weet ook weinig van de werking van een md speler), maar als ik uitga van o.a. diverse defecte playstations die ik onder handen heb gehad, heb ik er heel veel opgelapt door de laserlenzen gewoon schoon te maken (met een wattestaafje met iets van spiritus er op, en soms wat lucht uit een spuitbus als begin om de stof weg te blezen).

Zou zomaar kunnen dat dat hier ook helpt. Wat altijd wel lastig is als er meerdere lenzen zijn. De ps2 b.v. heeft bovenop de cd lens. Als je die schoonmaakt werkt in principe de cd weer, maar dus niet de dvd. Die laatste lens zit ergens onder de cd lens en is vaak moeilijk te bereiken. Of er koppen met nog meer lenzen zijn weet ik niet (misschien weet iemand anders dat). Maar ik zou in eerste instantie alles stofvrij maken, en daarna alles wat op een lens lijkt op de laserkop schoonmaken.
Grote vraag is dan... hoe kom ik er in vredesnaam bij dat loopwerkje zit erg knap in elkaar, iig stukken ingewikkelder dan die van de MDS-JE530. Bij nader inzien zou het natuurlijk ook nog de opname "kop" aan de bovenkant kunnen zijn. Gezien hij perfect trackt bij afspelen (het vermogen is dan slechts 0,66mW i.p.v. 8,1mW bij opname) kan ik het me haast niet voorstellen dat het daaraan zou kunnen liggen. Die opname kop echter zou wel iets mis mee kunnen zijn, die doet iets met de oppervlakte temperatuur.

De geslaagde opname was op een gebruikte minidisc, de mislukte opname op een nagelnieuwe nog in de folie.
Toch zou ik die "kop" bovenaan eens reinigen en dan verder kijken.
Ik was altijd van mening dat die bovenste kop de verwarming was en dat er dan geschreven wordt met de laser. Bij nader inzien is dat dus andersom. Schoonmaken hielp idd, die kop is makkelijker te bereiken dan de laser gelukkig 😊. Hij lijkt gerepareerd nu.
maus0611

Golden Member

Die kop enorm mee uitkijken, die is namelijk zo verbogen en kan dan de MD raken of uit positie zijn, die zit bij sony loopwerken op dezelfde stangetjes als de laser en loopt dus niet met een eigen motor.
Ja daar was ik mee bekend, maar ik was altijd van mening dat de laser (net als bij CD branders) het lees EN schrijf werk deed. Bij Minidisc is dat dus anders. Interessant principe wel eigenlijk. Het loopwerk lijkt iig niet op een standaard Sony loopwerk, terwijl het wel een Sony loopwerk is, maar zit helemaal anders in elkaar.

Ik heb de kop heeel voorzichtig met voldoende alcohol schoongemaakt. Zat wat stofaanslag op. Ding gaat weer als een speer. Fijn :).
MNM(tm)

Golden Member

Het schrijven op MiniDisc is inderdaad een heel bijzondere techniek.
De laser verwarmt het magnetisch materiaal in de disc tot net boven het curie-punt: het metaal wordt dan heel gemakkelijk te magnetiseren. Na afkoelen blijft de magnetische toestand, zoals deze door het externe magnetische veld is aangebracht, bewaard. Het magnetische veld van de zo geschreven bits bepalen direct de optische reflectie/refractie. Daardoor kunnen magnetisch geschreven bits optisch worden terug gelezen.

Voor de computerwereld bestaat overigens een vergelijkbaar medium: MO-disc. Werkt volgens precies hetzelfde principe, echter zijn bij de MO-disc de sectoren 'hard-coded': de sectoren op de disc zijn letterlijk fysiek gescheiden.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op 19 april 2019 14:14:04 (19%)]

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)