Beste,
Op mijn werk zag ik op de muur een 230v elektriciteitskast met:
1 algemene scheidingsschakelaar, differentieel, zekeringautomaat.
Van hieruit gaat het parallel naar 4 zekeringautomaten in die kast.
Van die 4 zekeringautomaten vertrekt telkens een 3G2,5 kabel naar 4 toestellen, die allen iets verder in eenzelfde 19" rack steken.
(pomp airco meting server...)
Is dit legaal ? Ik herrinner me van ergens dat een kast slechts mocht gevoed worden door 1 kabel- 1 circuit
Bedankt voor jullie input
Waarom zou dat niet mogen?
Bijvoorbeeld met verschillende spanningen of redundantie wordt dat al snel spannend.
IT kasten met zes verschillende voedingen zijn heel normaal.
Vaak een aantal groepen van een (of twee) UPS verdeler(s) en dan nog wat lichtgroepen voor kastlamp, ventilatie, werk-WCD
Meestal is 16A te weinig voor een kast.
Een gemiddelde kast heeft minimaal 2x16A (A en B-feed). Minimaal 1 feed hangt achter een UPS.
Wat nieuwere/grotere kasten hebben vaak 32A (CEE) of 2x16A per feed.
Verlichting en werkWCDs haal je normaliter niet uit een patchkast maar direct uit de muur. Beetje lullig als je complete patchkast platgaat omdat Pietje z'n boormachine sluiting heeft...
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (31%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Alhoewel het een beetje vreemde opbouw is, is het zover ik kan beoordelen toegestaan.
Maar je omschrijving is een beetje kort.
Misschien een foto van de kast, en maak er ook eeen van de binnenkant.
mvdk
Golden Member
Is dat niet gewoon een kwestie van goed labelen? In de kast met het 19 inch rek aan iedere kabel een verwijzing naar de correcte positie van de automaat of zekering in de verdeler, en bij de automaten of zekeringen een ondubbelzinnige verwijzing naar de posities in de kast.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Vele serverapparaten hebben 2 aansluitingen voor netspanning (redundantie). Waarom zou je die samen op 1 zekering aansluiten?
In onze servers zijn er links en rechts aansluitingen voorzien. Standaard gaat de meest linkse aansluiting naar de linkse kabel en de rechtse naar rechts. Veel duidelijker kan je het niet maken. De voedingskabels lopen dan naar het correcte bord.
Idd, de meeste servers worden meestal ook nog gevoed via verschillende verdelers, liefst dat die ook nog op een andere trafo staan..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
alleen die aardlek is raar, die heeft een serverkast doorgaans niet.. tijd terug nog een datacenter ontmanteld, daar zaten 40 stopcontacten per kast in, verdeeld over 3 groepen. ook zaten er kracht gevoedde stekkerblokken in. de groepen waren C16, brede uitvoering.
is ook nogal een verschil tussen een kastje met 1 server en een ups die een paar thin clients van beeld staan te voorzien zoals je bij het doorsnee bedrijf tegen komt.
of een heel data center
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ach, dit was nog best een kleine. t werk heeft ook weleens een klus gehad in een datacenter groot als een voetbalveld, wat daar instaat gaat helemaal nergens over.
als je al 3000VA upsjes in een patchkast hebt staan, met dito last erop, hebben die al een aparte groep per kast nodig.
[Bericht gewijzigd door testman op (14%)]
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Op zich niks mis mee, maar vaak wel wenselijk een bordje of sticker met vreemde spanning(en) en de stekkerblokken voorzien van groep nummer en eventueel kast aanduiding om ongewenst uitschakelen te voorkomen.
Op 24 april 2019 18:18:06 schreef DK:
is ook nogal een verschil tussen een kastje met 1 server en een ups die een paar thin clients van beeld staan te voorzien zoals je bij het doorsnee bedrijf tegen komt.
of een heel data center
Ja en nee, beschikbaarheid is ook een ding, ik ken een kast met clients waar elke client een eigen groep heeft, welliswaar 4A groepjes, maar toch.
Thanks voor de antwoorden.
Het is wel degelijk een serverkast, maar er staat vooral meetapparatuur, pomp, kompressor etc in.
Van in de machinebouw herrinner ik me de eis dat de machine met 1 handeling (schakelaar, zekeringsautomaat,...) helemaal spanningsloos moest kunnen gemaakt worden.
Dit is hier dus niet mogelijk, maar in hoeverre is dit een kast of een machine ?