Wie heeft er ervaring mee? Wie weet er een goedkoop of gratis (open source) programma?
Ik ga zelf nog op zoek, is ineens belangrijk geworden. Ik wil dat mijn vader na een hersenbloeding en nu helaas in zijn laatste dagen nog een mogelijkheid heeft om te communiceren. Ik weet niet of het zou werken of lukken maar wil niet achteraf het gevoel hebben dat we het niet hebben geprobeerd.
We hebben het niet breed en het is zeer tijdelijk, heeft dus geen zin om iets aan te vragen en via een webcam zou dus mooi zijn. Heb eventueel een Xbox kinect v1
[Bericht gewijzigd door sanscorp op (18%)]
Progger
GMT+1
sterkte in deze moeilijke tijd.
https://blends.debian.org/accessibility/tasks/input
kun je hier iets mee? kan je vader enkel nog zijn ogen bewegen?
ik heb een klein beetje ervaring met openCv cirkels herkennen, als je wilt kan ik wat code delen.
ik heb wel eens met dasher gespeeld, mogelijk kun je met beide woorden vormen.
[Bericht gewijzigd door Progger op (14%)]
Ik heb met een camera en http://www.ispyconnect.com/ , leuke dingen gedaan, ik heb geen idee of daar ook iets van Eye-tracking in zit.
Succes, en sterkte
Bedankt. Het is een bizarre situatie, niet ziek, niets aan de hand en ineens over. 5 maanden geleden, allen gevochten voor zijn leven en nu worden de epileptische aanvallen erger. In die tijd niet kunnen praten of uiten. Alles is nu gestopt, incl voeding/vocht. Kan idd niets anders dan kijken of knipperen.
Heb dus mogelijk niet lang meer, daarom snel een betrouwbare setup nodig om vanaf morgen meteen een toetsenbord te kunnen bedienen.
Ga uiteraard zelf op zoek maar kan niet even rustig alles uit gaan vogelen over enkele maanden. Ik heb ACAT 4 maanden geleden al geheel vertaald naar het Nederlands maar hij heeft de coördinatie niet om een schakelaar te bedienen (oude laser handscanner omgebouwd tot een enkele actuatie schakelaar voor ACAT).
Nu net thuis van bezoek en meteen even zoeken. Maar straks ook weer weg om zaken te regelen, dus tijd is alles behalve in ons voordeel.
Op 27 april 2019 13:08:40 schreef sanscorp:
Kan idd niets anders dan kijken of knipperen.
Kun je niet iets afspreken met je vader "als hij dat nog begrijpt" dat hij op bepaalde vragen antwoord met knipperen van de ogen? Maar misschien had je dat zelf ook al bedacht. En zo'n systeem heb je ook niet één twee drie aan de gang, maar ik snap dat je het wil proberen.
Als alles gestopt is, is het een kwestie van enkele dagen.
In ieder geval heel veel sterkte toegewenst.
kun je eens als browser extensie in chrome testen.
Als dit werkt zou je een aantal simple htmlpagina's kunnen maken met Ja,Nee en andere zaken.
Ja/nee is zeer beperkt. Hij moet zelf een woord kunnen fabriceren. Niet elke vraag kan gesloten gesteld worden.
Enkele dagen ben ik ook bang voor. Arts zegt 2 tot 6 weken. Maandag naar huis en dan voeding afbouwen in 1 week.
Heb de browser variant net kunnen testen, werkt OK. Goede camera en dichtbij zetten is wel noodzakelijk, dat word straks langs de mediamarkt.
Zal idd iets simpels moeten maken op het scherm, dat is geen probleem.
Print het morse-alfabet op een groot vel papier in het zicht van je vader, zet er bij 'knipper langzaam met je ogen' (of met een ander lichaamsdeel met controle). Oog dicht is 'sein', open is 'rust'. Of, oog omlaag is sein, oog neutraal is rust.
Desnoods een camera er bij zodat je een letter die je niet goed hebt 'verstaan' nog eens kan bekijken.
Misschien gaat het met een letter per 10 seconde maar het is stress-arm en te realiseren in een wandeling naar de printer. Eye tracking kun je alsnog doen als je dit hebt geregeld.
Sterker nog, eens je morse-oogknipperen hebt, kan je waarschijnlijk het oog volgen en met het oogwit en de huidskleur een morse-symbool herleiden tot een letter.
Rest me nog te zeggen - sterkte voor jou en de andere nabestaanden. Wat een rottig einde.
Bedankt, dat is iets om te proberen. Sessies van aandacht zijn ook beperkt maar altijd de moeite waard om te proberen.
Had al een qwerty toetsenbord opnpapier afgedrukt en gelamineerd met aanwijzen als methode maar daar is de motoriek dus niet goed genoeg voor.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Met alle respect hoor, maar als ik jouw verhaal zo lees, denk je dat het bedienen van een computer met eye-control dan wel een haalbare oplossing is? Is het communiceren in tekst uberhaupt nog wel iets waar je je energie in moet steken? Als typen niet lukt, zou oog-bediening dan wel gaan (dus zonder oefening, door iemand die verder niets meer kan)?
Ik weet niet hoor, ik zou me toch focussen op andere zaken. Sterkte.
Communicatie is voor hem altijd heel belangrijk geweest, hij ligt in bed en er is dus weinig anders om op te focussen.
Stel dat dit wel zou lukken, ook al is het maar zeer beperkt. Ook als het niet zou lukken heb ik wel alles in mijn macht gedaan om het te proberen. Dat is op zijn minst goed voor mijn eigen gemoedsrust
Marlon
Golden Member
Op 27 april 2019 15:26:11 schreef sanscorp:
Had al een qwerty toetsenbord opnpapier afgedrukt en gelamineerd met aanwijzen als methode maar daar is de motoriek dus niet goed genoeg voor.
Het is maar een idee, maar misschien wel het proberen waard. Als je een groot blad maakt met daarop een matrix (3x3 of 4x4) van de meest voorkomende woorden (ja, nee, eten, drinken, ...), dan kan je vader eventueel een woord aanduiden door met zijn ogen te knipperen. Bijvoorbeeld 3x knipperen, even pauze, 2x knipperen is 3e kolom, 2e rij. Beperkt uiteraard, en het hangt er van af in hoeverre hij je nog hoort en begrijpt, maar zo'n blad zou er wel kunnen voor zorgen dat je niet elk woord expliciet moet spellen. Een blad met alle letters kan je nog bij de hand houden moest je vader iets willen zeggen dat niet op het eerste blad stond.
Ik denk dat je sneller resultaat kan halen met zo'n hulpmiddel, dan met software of hardware die je nog eerst moet schrijven of maken.
Hoe dan ook heel veel sterkte in deze moeilijke tijd!
Marlon
Hebben we ook gehad/gedaan maar hij kan niks dus daar kan je geen "gesprek" mee hebben. We moeten weten wat hij nog wil zeggen, niet wat wij denken dat hij wil zeggen 
de bedoeling is ook geen SW schrijven, kan kk niet eens, maar had gehoopt op ervaringen op iets wat in een dag op te zetten is.
https://github.com/OptiKey/OptiKey/wiki
lijkt ook wel wat, op voorbeeld gebruiken ze een surface laptopje.
https://www.youtube.com/watch?v=BqHeZAkjTJs
Ga het zeker even bekijken straks. Denk niet dat ik aan linux ontkomt, meeste staat op github.
Ben niet zo bekend met linux, maar daar is meestal wel snel uit te komen.
Optikey is zo te zien voor Windows.
[Bericht gewijzigd door sanscorp op (10%)]
IK heb redelijke resultaten met Optikey (bedankt daarvoor) en GazePointer voor Windows.
Het systeem leert terwijl je klikt / op internet zit, werkt best OK met een webcam (dedicated hardware zal ongetwijfeld beter zijn maar niet te krijgen in NL) en kan het altijd proberen, muissnelheid wat lager, simpel beginnen met 2 items die ver uit elkaar staan zoals inderdaad JA en NEE is best te doen.
Als dat na een beetje gewenning lukt en het systeem is beter aangepast dan kan je eventueel met optikey wat typen.
Ik heb eens getest met optitrac en camera-mouse op een surface.
Gaat wel langzaam en vergt nog flink oefening om iets te typen.
Ik wens je veel succes ermee, en sterkte voor de komende tijd.
Bedankt, ik zal ook die optie eens bekijken. Oefenen valt mij ook op, is niet zo intuïtief als ik dacht. Nu is een webcam geen hele goede optie maar ik kan na heel kort kalibreren al best redelijk iets doen. Heb helaas geen 180 euro liggen om een tracker te kopen, dar zou vele malen beter zijn.
Word iets heel simpels met enkele woorden om mee te starten, ver uit elkaar zodat er geen verwarring kan ontstaan ook.
We moeten het meemaken. Als het niet werkt heb ik wel mijn best gedaan.