Hi,
Hoe kan ik een speaker vervangen voor een audio jack zodat ik een koptelefoon kan aansluiten om stil te beluisteren. De speaker is 8w en heeft een rode en zwarte draad. Kan ik rechtstreeks een audio Jack op deze draden solderen?

Welkom hier op C.O. :)

Om welk apparaat gaat het? Foto typeplaatje?
Stereo of Mono?
Wil je 3.5mm of 6.3mm. (is schakeltechisch hetzelfde)

Normaal werkt zoiets met een schakelend jack-chassideel die de speaker(s) afschakelt als je de (stereo)koptelefoon erin prikt.

Of dat veilig kan hangt er vanaf wat de impedantie (weerstand) van je koptelefoon is.
Er zal ook wat verzwakt moeten worden want 8 watt op je koptelefoon is niet echt gezond!

zie schemaatje!

Het enige juiste antwoord zonder verdere info is "misschien". Een serieweerstandje is meestal wel aan te raden. Gaat het om mono of stereo? Is het apparaat netgescheiden? Waarschijnlijk wel, maar je weet maar nooit.

Bij vragen over specifieke apparaten is het verstandig om het merk, type, soort apparaat enz. in de openingspost te vermelden.

Het gaat om een alarmsysteem (GSM-G2B) met een ingebouwde speaker die veel lawaai maakt wanneer ik de toetsen indruk en instellingen aanpas. Er zit enkel een speaker ingebouwd (mono) met een rode en zwarte draad. Hier is een video van het alarmsysteem: https://youtu.be/kXxbzULF4Io

Dat is een vreemd ding om een hoofdetelfoon aan te knopen ...

Als het ding te veel herrie maakt zou ik er gewoon een weestand tussen zetten.

Ik dacht dat oordopjes/koptelefoon handig is. Dan maakt hij geen lawaai meer als hij bijvoorbeeld s’avonds in of uitgeschakeld wordt en dan kan ik eventueel alsnog horen wat de output is van het alarm mocht ik iets wijzigen.

Ik zou proberen een volumeknopje/schakelaartje te maken. Netjes weggewerkt en eenvoudig.

Dat klinkt als een goede oplossing. Wat heb ik daarvoor nodig en hoe kan ik het maken?

Een schakelaar en wat weerstanden om te proberen. 10, 22, 33Ω
Twee weerstanden in serie of parallel geven je wat puzzelruimte: 33+22 = 55

Met een schakelaar over de weerstanden sluit je deze kort, je slaat ze dan over en hebt het originele volume.

Of een potmeter. Ik schat 100Ωlogaritmisch

Ik heb inmiddels een 100k potmeter gekocht. Hoe kan ik deze nu aansluiten? De potmeterj heeft 3 soldeerpunten, maar de speaker heeft alleen 2 draden.

Aan een 100k potmeter heb je niets, die heeft een 1000 keer grotere weerstand dan wat K7jz suggereert.

Het beste kun je eerst eens met een paar losse weerstanden bepalen bij welke waarde je een goed volume hebt. Het makkelijkste is dan om die weerstand in het circuit te laten en er een schakelaartje overheen te zetten voor als hij wel op volle sterkte moet werken.

De potmeterj heeft 3 soldeerpunten, maar de speaker heeft alleen 2 draden.

Als je een potmeter wilt toepassen, kan een 100Ω draadgewonden type. De twee draden van de versterker gaan naar de buitenste aansluitingen van de potmeter, de middelste aansluiting van de potmeter gaat naar de hoofdtelefoon. Die zijn meestal stereo, de L+R draden of stekker daarvan knoop je aan elkaar voor mono weergave.

Een algemeen schema van het net geplukt, Rl is de telefoon.

https://nl.wikihow.com/Een-potmeter-aansluiten