Uitleg installatie

Beste mensen,

Ik heb hier een foto toegevoegd met een werktekening voor een schermmotor in de tuinbouw. Ik zou graag willen weten hoe deze schakeling nou precies werkt. Is er iemand die mij dit kan uitleggen.

MVG

GJ_

Moderator

Daar wil ik best een keer voor gaan zitten, het is geen toverij.

Het enige waar ik nu tijd voor heb is opmerken dat schakelen in de nul wel serieus lelijk is en lastig bij het opsporen van storingen.

nul van de 24VAC stuurstroom, maar evengoed, normaal schakel je niet in de A2 0 lijn van een relais..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat ook wel aardig is om te weten, is waar in de installatie, (en dan bedoel ik de machinerie, niet zozeer de loop van bedrading) de schakelaars ES OPEN, ES DICHT en NS OPEN en NS DICHT zitten.
In de tuinbouw is het heel gebruikelijk om extra eindcontacten te hebben, er is al zoveel kapot gegaan door onverwacht verkeerd draaiveld..

dat zou hier een duur grapje zijn met 21 motoren op deze besturing. vermoedelijk is het gestippelde deel door een andere partij aangelegd..

Waarom staat er bij de uitgang van de trafo + en -?
Het is gewoon 24 volt AC.
En idd, ik zou de schakelaars aan een zijde van het relais houden.En de lijnen gewoon doortekenen bij een kruising..

[Bericht gewijzigd door mel op 12 mei 2019 15:02:30 (14%)]

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

de voeding onderin is de voeding van de RPU, en dat is 24VDC, de trafo boven is 24VAC welke de relais stuurt voor elke motor..

GJ_

Moderator

Op 12 mei 2019 15:00:48 schreef mel:
En idd, ik zou de schakelaars aan een zijde van het relais houden.En de lijnen gewoon doortekenen bij een kruising..

Denk er om dat het tuinbouw is: daar moet het het goedkoopste van het goedkoopste zijn. Dit scheelt in de bekabeling.

De relais zelf zijn ook al zodanig klein gekozen dat er een serieus gevaar voor vastplakken is, vandaar die aparte 20Q13.

Is er iemand die mij dit kan uitleggen.

Ja die zijn er wel. Maar omdat een schoolvraag is, is het de bedoeling dat we je helpen vanaf het punt waar je het niet meer begrijpt. Wat begrijp je wel aan de schakeling en welk deel niet?

https://royalbrinkman.nl/product/image/medium/085302554_1.jpg

Hierbij een foto van het kastje wat in het schema bedoeld wordt, misschien dat dan de werking wat duidelijker wordt.
Het kastje wordt gebruikt om schermdoeken en/of ramen in een broeikas open of dicht te sturen dmv een computer sturing.

Op het kastje zie je links een knop waar je een motorbeveiligingsschakelaar mee kan bedienen (20F4 in het schema)
Rechts zit een knop "open-0-auto-0-dicht" Met deze knop kan je de ramen of scherm automatisch (door de computer gestuurd)of handmatig open of dicht sturen (20S11)
Verder zijn er een aantal eindcontacten getekend die niet in het kastje zitten maar op de motor (vandaar gestippeld getekend) Voor elke draairichting li en re van de motor is er één eindcontact (ES open en ES dicht) Tevens zijn er twee NS eindcontacten in serie getekend deze zitten ook op de motor maar worden later aangesproken dan de beide ES contacten. Mocht de motor door wat voor reden door zijn eindcontact lopen dan grijpt het NS contact in en laat magneetschakelaar 20Q13 afvallen. De motor zal stoppen en moet dan handmatig teruggedraaid worden tot het NS contact weer gesloten is.

PS eindelijk een onderwerp waar ik e.e.a vanaf weet (jaren in de tuinbouw installaties gewerkt)

Henry S.

Moderator

En de TS nu ook, zonder zelf na te denken... dit was een schoolvraag.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.