Opstart stroom ringkernen door AMmeter ?

https://nl.aliexpress.com/item/AC-0-3A-Round-Analog-Panel-Me...4c4dNhK3h2

vraag: Als ik 2 ringkeren van elk 35VDC 175VA wil gebruiken met dit klokje? Gaat dit dan? Ik moet namelijk een 5A zekering gebruiken voor de opstartstroom.

Of brand met 2A te veel dan mijn klokje af ?

PS: Ringkernen een beetje aan de zware kant, maar waren maar 7,50 euros nieuw verpakt bij de RadioMarkt in Apeldoorn!

Groet, Wouter van Wegen

Delphi WIN10 / MikroeAVR Pascal / Freepascal RPI

Ik weet niet wat de interne weerstand van die meters is, maar je zou er twee diodes anti-parallel over kunnen zetten waarschijnlijk...
(1N400x of 1N540x)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Het is een weekijzermeter. Die kunnen in het algemeen wel wat overbelasting verdragen. Van dit type kan ik geen datasheet vinden, maar bij andere weekijzermeters vind ik overbelastingwaarden tot 10 maal de nominale stroom gedurende 5 seconden.

Dank u KlaasZ

Dit is precies wat ik wou weten !

Dan is het nog aan te raden om de max. stroom te beperken.
Mechanisch is het voor de meter niet fijn om steeds de hoek in geramd te worden... ;)
(zeker niet met zo'n goedkoop Chinees geval)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

https://nl.aliexpress.com/item/19mm-12-v-24-v-LED-Momentary-...3c00xylcFZ

En als ik deze latching knop erin monteer. Tussen de 220V connector en de ringkern. Omdat ik deze keer geen geen pulse relais wil gebruiken.

= Mechanische contacten dus altijd goed?

Groet, Wouter van Wegen

PS: Als je dezelfde knop op Ali nog eens terug vind stond erbij warning 3A

Je hebt meters en meters hé. Sommigen hebben een behoorlijke traagheid. Die inrush duurt korter dan je met je ogen kan knipperen.
Laat Wouter nou eerst eens proberen. En dattie het hier verteld hoe erg het was.
In onze schakelhuizen zaten stroomtrafo's, 600/5 ik meen 20VA of zoiets.
Die maximaalrelais in zo'n secundair circuit spreken bij meer dan 5A aan, maar er kan makkelijk kortstondig meer dan 50A lopen bij een kortsluiting in de te beveiligen kabel. Die maximaalrelais konden de stroom in het secundaire circuit wel hebben, maar er stond ook een Ammeter mee in serie, met een 5/5 stroomtrafo ertussen. Die zat daar inderdaad om een kromme wijzer te voorkomen.

Op 17 mei 2019 14:00:13 schreef mvdk:
Je hebt meters en meters hé. Sommigen hebben een behoorlijke traagheid. Die inrush duurt korter dan je met je ogen kan knipperen.
Laat Wouter nou eerst eens proberen. En dattie het hier verteld hoe erg het was.

denk ik ook. weekijzers zijn voor dit doel gemaakt (klappen opvangen) en nauwkeurig zijn ze sowieso niet.. (die class 2.5 lijkt me zeer optimistisch)

tevens gaan diodes over de meter niet helpen, want de spanningsval zal erg laag zijn. gewoon proberen.