regelaar bouwen

hallo mensen. ik wil een regelaar maken die elke voltage aankan (0-100v) en die een output heeft van 12v en ongeveer 100ah. welke onderdelen heb ik hiervoor nodig?

LetterHenk

Golden Member

Dag prutspro,

heb je al een schemaatje op het oog? en wat bedoel je met 100ah?

Action expresses priorities LH

nou, dat als ik er 100ah in laat gaan, dat er ook uit komt zonder dat de regelaar kapot gaat. hij moet dus 100ah aankunnen. heb verder nog niet gekeken naar modules of schema's.

LetterHenk

Golden Member

Ik ken de eenheid "ah" niet, bij mij is dat de Albert Heijn :)
Bedoel je misschien 100 Ampère?

Action expresses priorities LH

ja dat:) ik dacht: ik kort het even af...

Waarom 100Volt in, is dat ac of dc?
Als het wisselstroom is dan pak je gewoon een scheidingstransformator van 230 naar 115V, maar daar moet dan nog een buckboost converter en een buck converter achter om de spanning naar 12Volt dc te brengen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Dus je wilt een converter maken die als uitgangsspanning 12V is en een stroom kan leveren van 100A? Dat is niet echt kinderspel namelijk.

[Bericht gewijzigd door Brandon op donderdag 23 mei 2019 11:50:24 (16%)

rbeckers

Overleden

Van 0 tot 100V in gaat niet lukken.

12V uit bij 100A is 1200VA. Dat is erg lastig voor zelfbouw.

50 mag ook. als het maar meer als 24v is.

Je kunt een SEPIC convertor bouwen. Dit is een gecombineerde buck - boost. Maar de ingangsspanning moet wel groter dan 0 Volt zijn...
En bij bijvoorbeeld 6V in en 12V/100A uit, is je ingangsstroom >200A. Dat wordt een stevige schakeling.

kan ik hem dan ook als step-down gebruiken?

Prutspro schreef: "50 mag ook. als het maar meer als 24v is. "

Je bent niet erg duidelijk over de specificaties. Wat bedoel je met 50 mag ook? Is dat de ingangsspanning of uitgangsspanning of uitgangsstroom?
En wat is meer dan 24V? De minimale ingangsspanning?
Geef eens een duidelijke range aan van de gewenste spanningen en stromen.

Het is mogelijk nuttig te weten dat het stuk 'omhoog', dus van b.v. 1-11V, het geheel veel lastiger maakt dan als enkel omlaag te willen van b.v. 24-100V naar 12V.

Simpel is dat nog steeds niet, ik heb zelf geen ervaring met deels discrete opgebouwde stepdowns en zou voor zo een groot en duur project eerst een tussenstap moeten maken en een 10A model uit ontwikkelen.
Componentenkeuze is daar deel van, maar niet de hoofdzaak.
Maar dit geheel afhankelijk van de ervaring, eventuele hulp, etc.

Wat is de toepassing ? 12V is geen heel gebruikelijke spanning voor zulke grote vermogens.

ingangsspanning moet minimaal 24v kunnen zijn. uitgang moet 12v blijven.

Dan wordt het toch een buck converter met regelbare PWM.
Die stroom van 100Amperé is best wel groot, ik zou er meerdere converter smoorspoelen parallel inzetten.
Dit is geen éénvoudig project en wat betreft de kosten is het ook duur, ik weet niet of je zoiets kunt bouwen als je geen ervaring in vermogens elektronica hebt.

Telefunken Sender Systeme Berlin

heb wel veel ervaring, maar niet met het bouwen van printplaatjes of converters. ik dacht:misschien hebben julie wel ergens kant-en-klare modules op internet ofzo. anders dacht ik aan een regelbare step-down converter van 24>0 volt. moet nog steeds wel 100 ampere aankunnen. ik kan nergens op internet een step-down converter vinden waar een mooi regelknopje op zit.

kan wel een converter met schroefregelaartje zijn. die regelbare weerstand eraan solderen is geen probleem:)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 23 mei 2019 21:22:45 (13%)

Waar wil je trouwens dit voor gaan gebruiken?

Dit is een schakeling, die 100V ingangsspanning aan kan. De mosfets, en het uitgangscircuit zal je aan moeten passen op grotere stroom. Maar dan heb je alvast een voorbeeld.

Arco

Special Member

Als het voor kortstondige zware belasting is, dan is een kleine voeding/lader met een flinke accu een simpelere oplossing...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 mei 2019 12:33:26 schreef Brandon:
Waar wil je trouwens dit voor gaan gebruiken?

ik heb twee pc-voedingen van 12v 50 ampere. die zitten met een schakelaar zo aangesloten dat ik of 12v 100 ampere heb, of 24v 50 ampere. ik zet hem gewoon op 24v en dan wil ik er nog een regelaar aan die 24>0 v regelbare spanning geeft.

Maar waartoe ?

Stel dat de last een motor zou zijn, dan zijn er eenvoudige en gebruikelijke oplossingen. Een labvoeding is een stuk lastiger, maar dan is 100A niet enorm praktisch :+

labvoedingen zijn erg duur. al helemaal als ik 100 ampere wil. bovendien vind ik het leuk om het zelf te maken.

LetterHenk

Golden Member

Om het wat oneerbiedig te vragen, wat de 'piep' ga je in vredesnaam met 12V 100A (of 24V 50A, wat blijkbaar 'ook goed' is :S ) doen?
1200 watt is nogal wat :)

Action expresses priorities LH