Als er nog bedrading met linnen isolatie in zit heb ik wel een idee van de oorzaak...
Overigens, ook als deze auto als 12V e fabriek heeft verlaten is het raadzaam om alles te controleren. Bij auto's van deze leeftijd is er meestal nog weinig origineel en je weet nooit wat er allemaal al is aangeklooid in het verleden.
[Bericht gewijzigd door 90000006 op (58%)]
Het laadstroomlampje heeft wel een cruciale functie om de veldwikkeling te bekrachtigen.
Aansluiten van dat laadstroomlampje wordt in auto's over het algemeen zo gedaan.
Sluit de ene kant van het acculampje aan op de contactslot van de auto plus-gestuurd zodra het contact aan staat en sluit de andere kant van het acculampje aan op de DF of de speciale laadstroomaansluiting van de spanningsregelaar aan.
Volgens TS is er geen laadstroomlampje.
6 of 12V? Dat is de vraag.
Veel belangrijker is welk merk en type dynamo zit in de auto van TS.
Daar dient een passende regelaar voor gevonden te worden.
Het autootje is ca 70 jaar oud, dus wat er tot nu toe aan geknutseld is is onbekend. Er kan de originele dynamo in zitten maar de dynamo kan ook in de loop van de tijd vervangen zijn dooor een betere dynamo die de vakgarage of hobbyist toevallig had liggen.
Het wordt aangesloten op D (dynamo). Daarom gaat het ook uit als de dynamospanning oploopt tot de accuspanning (en evt. weer zwakjes aan als het automaatrelais slecht contact maakt en de dynomospanning nog hoger wordt).
Op maandag 27 juli 2026 22:42:24 schreef Hunebedbouwer:
Je dynamo laten aandrijven uit de accu, doe dat nooit weer! Dan blijft er een omgepoold magnetisch veld achter doordat de stroom de verkeerde richting op gaat, en zal ie als dynamo niet op spanning komen. Kortstondig met de plus van de accu op de massa van de dynamo en de min van de accu op de plus van de dynamo kan dit herstellen!
Na drie keer lezen denk ik toch dat e.e.a. niet klopt.
De dynamo genereert zelf met spanning tussen D (de plus) en massa (de min) de stroom door de veldspoel. Die loopt hoe dan ook van D naar massa, met ergens trillercontacten in het circuit. Dit ongeacht het type regeling, Met aansluiting van D op de min van de acccu kan dus nooit correct gepolariseerd worden.
Ja, hoe zat het ook alweer? De dynamo doet het pas als het veld bekrachtigt wordt, maar als er geen veldspanning beschikbaar is levert hij niet. Gelukkig is er een remanent veld in de dynamo dat deze Catch22 situatie doorbreekt. Met het beetje remanent veld levert de dynamo voldoende energie om het veld te bekrachtigen. Dat remanent veld kun je creëren door de veldwikkeling te 'bestromen' m.b.v. een accu. Daarna met de hand de dynamo in de juiste richting draaien en met een (wijzer-) multimeter te meten of D+ inderdaad plus is. Zoniet, dan het veld (kortstondig) andersom bestromen met de accu.
Ik heb mijn vader (binnenschipper zonder elektrische vooropleiding) zo'n zestig jaar geleden wel eens gezien hoe hij de dynamo van een buurman weer aan de praat kreeg. Indertijd waren gelijkstroom dynamos en Bosch regelaars met drie relais heel gewoon. Je kon die relais met de hand kortstondig dichtdrukken, maar dat was beslist af te raden omdat bij verkeerde polariteit van de dynamo het relais niet meer afviel en er heel wat kon uitfikken. Heb ik ook wel eens zien gebeuren op een plezierjacht. De verantwoordelijke monteur werd ontslagen en ik mocht als zestienjarige met een vakantiebaantje e.e.a. weer fiksen wat me overigens gelukt is.
Ik moest wel heel erg ver terug in het verleden maar de motorkruiser die ik destijds bezat had een oude Ford Anglia motor ook voorzien van een 12 volt gelijkstroom dynamo.
Een accu lampje was er niet maar wel een bijbehorende ampère meter die op de losse spanningsregelaar was aangesloten.
Bij het starten van de motor gaf de meter - 20 ampère aan en liep zodra de dynamo ging laden op tot om en nabij de 5 tot 10 ampère laadstroom.
Als ik op instrumentenpanelen van soortgelijke Topolino's zoek zie ik ook een ampèremeter en die zou in plaats van een laadstroomlampje de veld wikkeling kunnen bekrachtigen.
Later een gammele Lada in bezit gehad en die was ook van een gelijkstroom dynamo met aparte regelaar voorzien en die had wel een laadstroomlampje om de veld wikkeling te bekrachtigen.
De ampèremeter zit tussen de plus van de accu en de rest van de auto muv de startmotor. De ampèremeter kan dus niet de functie van het laadcontrolelampje overnemen. Het laadcontrolelampje heb je niet nodig als er een ampèremeter in je auto zit. Die zal dan vervangen zijn door een weerstand of als de fabrikant vertrouwt op het remanent magnetisme gewoon weggelaten zijn.
Op dinsdag 28 juli 2026 16:09:02 schreef redguuz:
maus,
Die elektronische regelaar van Fiat Ricambi is goed.
Past zowat op elke Fiat 500en 600 vanaf 1955.
Voor het schema ,zie Bijlage 02 ban mijn vorige mail.
De nieuwe regelaar gemonteerd, en die deed het. Netjes 13.** Volt bij iets verhoogd motortoerental. Toen we meer gas gaven viel de laadspanning weer weg en die komt ook niet meer terug.
Dus ofwel er is meer stuk, of de nieuwe regelaar heeft meteen de geest gegeven.
Of de auto ooit 6v is geweest weet ik niet. Op de dynamo, ontsteking en toeter staat niets of het plaatje is weg, onleesbaar. De lampjes in het dashboard waren wel echt oud, wel 12v.
Vrees dat we hier niet meer achter gaan komen.
Bouwjaar 1954.
Net een klein lampje (2w) in serie gezet tussen + en de DF draad. Dynamo laad niet.
Dynamo DF op de massa aangesloten, D+ even op de + van de accu, dynamo gaat draaien (met een klein zetje) in de juiste richting. Het polariseren zou dus nu goed moeten zijn, en de dynamo in orde?
Met draaiende motor meet ik op D+ en DF geen spanning(slechts milivolts) op de bijbehorende aansluitingen op de regelaar.
Nadat ik alles weer terug aangesloten heb de dynamo nog een laatste keer getest met een boormachine op de poelie, en hij ging ineens weer werken.
V snaar erom gelegd, motor gestart, toerental laag gehouden.
Hij deed het zo'n 30 seconden en valt weer uit.
Ik weet niet wat er nou gebeurd is dat hij plots ging werken, en nog minder waarom hij voor de 2e maal na 30 seconden stopt. De spanning werd niet hoger dan +- 13v.
Ik ga de dynamo nog eens demonteren en uitgebreid bekijken aan de binnenzijde, misschien zit er wel ergens een draadbreuk die gaat etteren als er gewerkt moet worden.
Als ik juist beredeneer zou ik een werkend systeem moeten hebben als ik de laadregelaar ertussenuit hou, een lampje op DF aansluit en op de D enkel de multimeter.
Met de test met het lampje kwam (met boormachine) niet meer dan 6.9v uit de dynamo rechtstreeks.
Mogelijk was het toch een 6v versie, maar waarom doet hij het dan wel kortstondig even goed?
[Bericht gewijzigd door maus0611 op (15%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik weet niet wat er nou gebeurd is dat hij plots ging werken, en nog minder waarom hij voor de 2e maal na 30 seconden stopt. De spanning werd niet hoger dan +- 13v.
Versleten koolborstels ?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Of ze maken slecht contact met de houder. Draadje afgebroken of contactvlakje geoxideerd. Elders oxide kan ook.
@maus0611: als je de dynamo toch uitelkaar gaat halen, wil je dan voor de (mijn) zekerheid eens vaststellen hoe de veldwikkeling binnenin aangesloten is? Aan massa of aan D?
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Het gedrag van dynamo duid er op dat het een 6 Volt geval is.
Met de oude regelaar zal het automatsche relais bij een bepaalde 6 +Volt de dynamo met de 12 Volt accu verbinden en zal de boel afslaan!
Met de nieuwe regelaar zal de spanning langzaam oplopen naar een bepaalde 12 volt spanning om automatisch de verbinding te maken, maar de belastingstroom zal de dynamo spanning doen instorten.
Daar de geschiedenis onbekend is en aanduidingen ontbreken , kun je eens testen met de oude regelaar en een 6 Volt accu of een 12 volt accu die je in het midden kunt aftakken!
Je kan ook eens (als je die hebt) een 6V accu op de startmotor zetten en kijken of deze daarmee in staat is de motor met normaal start toerental rond te gooien. Zo ja, dan weet je dat er een 6V startmotor in zit.
Of als je geen 6V accu hebt, de stroom opname bij 12V meten met een stroomtang en vergelijken met de fabrieks specificatie als die ergens te vinden is.
[Bericht gewijzigd door 90000006 op (27%)]
TS zou gewoon iemand moeten zoeken die over een gestabiliseerde regelbare voeding beschikt. Losgenomen regelaar alleen voeden tussen D (plus) en massa (min) en kijken hoe de trilcontacten reageren als de spanning langzaam opgevoerd wordt.
Een laadstroomlampje tussen F en +accu is voor de niet-elektronische regelaar sowieso ontregelend voor het effect van de blusweerstand. Zonder lampje kunnen op F gemakkelijk inductiepieken optreden van tientallen volts die met lampje extra belast worden. Dat maakt de onderbroken perioden langer. Het lampje zal bovendien niet echt doven bij trillende contacten, zelfs als de dynamo genoeg bijlaadt..
Bij een regelaar naar massa is een lampje funest omdat de polariteit verkeerdom is. Het lampje hoort aangesloten te worden op D, niet op F.
DF is verbonden met de behuizing. De multimeter geeft 0.01 aan op 20k stand en piept op de diodestand.
1 borstel is verbonden met de behuizing en de buitenwikkeling (in de behuizing).
1 borstel is verbonden met D+.
Beide borstels gedemonteerd, schoongemaakt en de contacten opgepoetst. De doorvoerbusjes in de behuizing ogen in orde, ik meet daar geen sluiting naar de behuizing met losgenomen draadjes.
Zie foto's.
(Bericht getypt vanaf de werkbank op mn telefoon, met zwarte handen. Ik lees later bij)
Draairichting wel, die is juist. Verder niets meer.
De dynamo en regelaar gaan maandag naar een revisiebedrijf in delft, misschien komen zij er wijs uit.
Als het een 6v blijkt te zijn denk ik dat we alles weer terugbouwen naar 6v. Lampjes, accu, regelaar, eventueel bobine.
Omdat ik om deze info gevraagd had even mijn reactie. Ik kom er nog niet uit.
Op zaterdag 1 augustus 2026 17:40:11 schreef maus0611:
DF is verbonden met de behuizing. De multimeter geeft 0.01 aan op 20k stand en piept op de diodestand.
Waarom de 20k stand en waarom diode test?
DF (de externe schroefverbinding)kan niet aan de behuizing (body of massa-koolborstel) liggen. Het andere uiteinde van de veldspoel wel. Op de 20k stand kun je niet betrouwbaar meten of je tussen DF en massa alleen de veldspoelweerstand meet (regeling naar D+) of de serieweerstand van veldspoel, ankerwikeling en koolbortsels (regeling naar massa).
1 borstel is verbonden met de behuizing en de buitenwikkeling (in de behuizing).
Wat bedoel je met buitenwikkeling? De veldspoel? Zou kunnen als dat uiteinde van de veldspoel samen met de koolborstel aan massa ligt.
Dan heb je dus regeling naar D+ en moet op DF een positieve spanning komen voor juiste werking van de dynamo.
1 borstel is verbonden met D+.
Zonder dat daar iets anders ook aan verbonden is? Dat wijst weer op regeling naar D+.
Maar eerder schreef je dit:
Dynamo DF op de massa aangesloten, D+ even op de + van de accu, dynamo gaat draaien (met een klein zetje) in de juiste richting. Het polariseren zou dus nu goed moeten zijn, en de dynamo in orde?
Dit zou betekenen dat je regeling naar massa hebt.
Ik zie tegenstrijdigheden tussen de bevindingen.
Het zou handig zijn om bij de plaatjes ook aan te geven welke schroefaansluiting D+ en welke DF is.
Gezien de eerder gedane metingen lijkt het mij wel dat het een 12 volt dynamo is omdat bij de laatste meting de laadspanning tot 2 keer toe voor 30 seconden tot 13 volt op liep.
Om de laadspanning echt te testen lijkt het mij wel zaak om de verlichting ook in te schakelen omdat de dynamo dan meer belast wordt dan door de bobine alleen.
Op zondag 2 augustus 2026 11:50:11 schreef aobp11:
Omdat ik om deze info gevraagd had even mijn reactie. Ik kom er nog niet uit.
[...]Waarom de 20k stand en waarom diode test?
Omdat ik niet ervaren ben met wikkelingen testen heb ik dat verkeerd gedaan leer ik nu
Op welke stand zou ik hem dan het beste kunnen zetten?
DF (de externe schroefverbinding)kan niet aan de behuizing (body of massa-koolborstel) liggen. Het andere uiteinde van de veldspoel wel. Op de 20k stand kun je niet betrouwbaar meten of je tussen DF en massa alleen de veldspoelweerstand meet (regeling naar D+) of de serieweerstand van veldspoel, ankerwikeling en koolbortsels (regeling naar massa).
Hij ligt dan ofwel in sluiting, of ik heb via de veldspoel gemeten.
[...]Wat bedoel je met buitenwikkeling? De veldspoel? Zou kunnen als dat uiteinde van de veldspoel samen met de koolborstel aan massa ligt.
Dan heb je dus regeling naar D+ en moet op DF een positieve spanning komen voor juiste werking van de dynamo.
[...]Zonder dat daar iets anders ook aan verbonden is? Dat wijst weer op regeling naar D+.
Maar eerder schreef je dit:
[...]
Dit zou betekenen dat je regeling naar massa hebt.Ik zie tegenstrijdigheden tussen de bevindingen.
Het zou handig zijn om bij de plaatjes ook aan te geven welke schroefaansluiting D+ en welke DF is.
De messingkleurige moer, de grote, is de D+ en de kleine DF.
Ik bedoel met de buitenste spoel inderdaad de veldspoel, dus degene die in de buitenkant van de dynamo tegen de behuizing zit. Is dit altijd de veldspoel? Dan leer ik ook weer.
Op zondag 2 augustus 2026 12:40:47 schreef ronny530:
Gezien de eerder gedane metingen lijkt het mij wel dat het een 12 volt dynamo is omdat bij de laatste meting de laadspanning tot 2 keer toe voor 30 seconden tot 13 volt op liep.
Om de laadspanning echt te testen lijkt het mij wel zaak om de verlichting ook in te schakelen omdat de dynamo dan meer belast wordt dan door de bobine alleen.
De verlichting is aan, op stadslicht. Dat zit met contact mee geschakeld. Er is altijd iets van belasting.
Even snel zonder te citeren.
Als de dynamo-as uit het centrum van de dynamo zit dan zit er maar 1 veldspoelkern in. Tegen de behuizing en vastgezet met de grote vlakke schroef waar je op foto 1 bovenop kijkt.
Je zegt dus dat het interne eind van de veldspoel aan D+ ligt. Het leek me inderdaad op foto 2 te zien dat er aan D+ nog aan draad zat.
Dan kun je de veldspoelweerstand meten tusssen DF en D+. Die weerstand is hooguit 10 ohm denk ik. Zet dan de DMM op 200 ohm. Maar het heeft geen zin meer behalve als test op onderbreking in de veldspoel.
Het is nu voor mij duidelijk dat de regeling naar massa is. De onbedrade mechanische regelaar zou vrijwel 0 ohm moeten laten zien tussen de aansluitingen van F en massa. Je meet de contactovergangen en misschien een laagohmig weerstandje. Bij indrukken van een van de trillers moet de gemeten weerstand een stuk hoger worden.