Koelkastje ombouwen naar 12 volt

Hoi,

Ik heb een leuk koelkastje staan en op de stekker zit een stikker waarop staat primair 230 - secundair 12 volt

Met mijn geringe electronica kennis concludeer ik dat daarmee de transformator bedoelt wordt en aangeeft dat deze de AC230 omzet naar DC12.

Met andere woorden, kan ik een 12 volt aansluiting maken voor in de auto als dit achter de transformator gebeurd.

https://i.imgur.com/QT5wbBb.jpg

Rechtsonderin komt de AC230 binnen maar de transformator lijkt in het midden van het boord te zitten.

Iemand die mij kan uitleggen of het mogelijk is om simpelweg een 12 volt bedrading hier op de solderen?

Groet

Je hebt inderdaad een omzetting naar 12V .
Maar er zit een thermostaat in de koelkast en de vraag is dan hoe regeld die de temperatuur, gaat dat electronisch ?
Aangezien ik ook een fan zie, denk ik dat het een koeler is met een peltier element.
Dus zomaar 12V erop gaat niet lukken.

Arco

Special Member

Weet je zeker dat de hele koelkast 12v is? (dan zit er meestal ook een 12v aansluiting op.
Is het een gewone compressorkoelkast, of zo'n ding met Peltiers?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat is misschien niet onmogelijk. Wel lijkt het me belangrijk dat je het zo maakt dat het nooit mogelijk is de 230V~-ingang te activeren terwijl er ook 12V= wordt toegevoerd.

Wat is het voor een koelkast? Merk? Type?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ja dit inderdaad een koelkast met een peltier element.
Is het dan niet mogelijk?

Op 29 mei 2019 15:19:44 schreef big_fat_mama:
Dat is misschien niet onmogelijk. Wel lijkt het me belangrijk dat je het zo maakt dat het nooit mogelijk is de 230V~-ingang te activeren terwijl er ook 12V= wordt toegevoerd.

Wat is het voor een koelkast? Merk? Type?

De 230 zal nooit gebruikt worden aangezien hij dan in een boot komt en op een auto accu zal werken.

Het typenummer is: CR-40A van de Blokker

Arco

Special Member

Als die print enkel de voeding is, dan kan dat waarschijnlijk wel. De draden linksboven (gemerkt 'OUT') van de print halen en daar 12v op zetten.
Als er ook regelspul op die print zit (temperatuur e.d.) dan wordt het wat lastiger...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb de achterkant van het bordje er even naast gephotoshopt en zie dat de AC230 eerst door een kleine transformator gaat alvorens verder over het bord te gaan.

https://i.imgur.com/PA36h7D.jpg

Weet iemand wat deze transformator doet?

Arco

Special Member

De ac gaat niet door die transformator, is een schakelende voeding.
AC wordt gelijkgericht, en dan op hoge frequentie geschakeld (door een ic+mosfet wat ergens op de print zit) en op die manier teruggebracht naar 12v.

Het ding wat je aangeeft is een common mode spoel voor storingsonderdrukking, de (HF) trafo is de grote(re).

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 29 mei 2019 16:17:47 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Oftewel als die voedng twee draden in en twee uit heeft, koppel je hem gewoon los voor 12V-bedrijf.

Als ik nog eens goed kijk, vrees ik dat de regelelectronica ook op de voeding zit. Er is sprake van een standbygedeelte en mogelijk een microcontroller. Ik zie aan de laagspanningskant minstens 4 draden.

Je kunt de koelkast wel op 12V gebruiken, maar dan moet je waarschijnlijk h.e.e.a. ontwerpen aan aanpassingen. Het zou ook helpen als je kunt aangeven wat er precies allemaal aan die print hangt. Peltier, ventilator, voeler?

Het merk is geen Blokker, maar ik verwacht Cuisnier of Everglades? Mogelijk is er op die manier nog informatie te vinden, maar ik denk dat het een kwestie van zelf modificatie ontwerpen wordt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 29 mei 2019 16:36:26 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit is alles wat in de koelkast zit:

Zowel de voeding als temperatuurregeling gaan via het bord.

https://i.imgur.com/1aay0ut.jpg

Als ik aan de achterkant van het bord de + van de OUT volg kan ik zien dat deze ook de spanning geeft aan de fan van de peltier. Dus waarschijnlijk zal de peltier samen met de fan wel draaien als ik daar 12v op aansluit maar ik vraag me af of de temperatuurregelaar dan wel werkt...

maartenbakker

Golden Member

Die werkt dan niet. Omdat het een vrij ingewikkelde voeding lijkt, met mogelijk een deel van de regeling in het primaire deel van de hoofdvoeding, zul je zelf een regeling moeten maken. Er gaan 5 draden naar het regeldeel? Je zou moeten weten wat daar zit. Mogelijk een potmeter en een temperatuursensor.

Als het meezit zou je een simpele PWM-regeling tussen je 12V en de peltier kunnen zetten die je aanstuurt met sensor en potmeter, zoiets als https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 29 mei 2019 19:32:44 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voordat je 'al' die moeite gaat doen, wat is het doel?

Bedenk wel dat het in een auto/caravan al vaak warmer is, zeker met de zon erop. Zo'n peltierding is in de basis al een hele slechte koeler, en helemaal in zulke omstandigheden. Verwacht er dus niet veel van.

Imho ben je beter af met een absorbtiekoelboxje van Marktplaats. Dat zal een stuk beter koelen (Compressor is t mooiste maar ook meteen een hele andere prijsklasse)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nee, dat gaat niet maar zo.
Je kunt wel de draden van de 12V van het printje loshalen en die aansluiten op een accu of zo.
Maar nooit zo op het printje er bij solderen!!
Je moet dan ook de ventilator van spanning voorzien, die zal ook wel 12 Volt zijn, dat is niet het probleem.
Maar als je dit doet heb je geen thermostaat. Je kunt natuurlijk met de hand schakelen, op de gok, of een los thermostaatje kopen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt voor jullie reacties!
Ik kan inderdaad beter even op de marktplaats gaan kijken ;)
Had leuk geweest, maar helaas..

Sine

Moderator

Ik zou hem gewoon dom invoeden op de plek waar de voeding er 12V van maakt, dat is wat meer dan waar het ding voor ontworpen is ... maar hey.

Je zou zelfs kunnen voeden op de plek waar de trafo wikkeling nu zit, dan neem je gelijkrichter en filter nog mee. Nooit een slecht idee in een auto.

Op 29 mei 2019 23:38:27 schreef Sine:
Ik zou hem gewoon dom invoeden op de plek waar de voeding er 12V van maakt, dat is wat meer dan waar het ding voor ontworpen is ... maar hey.

Je zou zelfs kunnen voeden op de plek waar de trafo wikkeling nu zit, dan neem je gelijkrichter en filter nog mee. Nooit een slecht idee in een auto.

En waar vind ik de trafo wikkeling?

Arco

Special Member

't Is een switcher, daar kun je (meestal) niet zomaar 12v in steken aan de output. (hangt nogal van de gebruikte schakeling af)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je moet meer moeten doen om die koelkast te laten werken. Zo te zien zit er een temperatuur regeling in die de peltier elementen en de ventilator aan en uit zetten. Misschien gebruiken ze zelfs een PWM regeling om de fan en de elementen te sturen. En die regeling werkt niet als er gewoon DC op gaat zetten

Die regeling zit er met een reden. Peltier koelelementen zijn zeer onzuinig. Ze gebruiken nonstop erg veel stroom en doen dat zolang er spanning opstaat. Ook als de koelkast niet hoeft te koelen omdat hij bijvoorbeeld koud genoeg is.

Met een regeling kun je dus stroom besparen. Ik denk ook dat het verbruik zwaar tegen gaat vallen. Je zult waarschijnlijk een erg grote accu of een groot zonnepaneel nodig hebben om een hele dag te overbruggen. Het worden dan dure koude biertjes. Een kratje aan een touw in het water is goedkoper denk ik.

Zowel een absorbtie koelkast als een peltier koelkast zijn eigenlijk ongeschikt voor deze toepassing. Het enige voor deze toepassing echt handig bruikbare type is een compressor koelkast.