Modbus RTU

Kan een intelligent elektronisch gebouwmanagement- en domoticasysteem met artificial intelligence worden overgenomen door hackers?

Hoe zou dit kunnen gebueren?

GJ_

Moderator

Natuurlijk kan dat. Aangezien dit een schoolvraag is graag zelf eerst wat mogelijkheden bedenken.

Waarom modbus RTU eigenlijk?

Ik heb nog geen ervaring met deze materie. Ik ben me aan het inlezen en hoop er binnenkort meer van te begrijpen. Ik doe een MBA opleiding.

Ik ben hierin geïnteresseerd vanwege mijn betrokkenheid bij een project waar men een radicaal nieuw systeem voor gebouwmanagement wil voorstellen. Het idee is dat alle AI en machine learning in de streng beveiligde publieke Cloud van Amazon of Google zit. Dit in contrast met de bestaande oplossingen voor building-IoT die vaak on-premise worden ingericht. In de meeste gevallen zelfs zonder gebruik te maken van Ethereum, Hyperledger, Device Guard en andere moderne beveiligingstechnieken.

De platform-oplossing die werkt via een managed cloud is commercieel zeer interessant omdat het systeem niet enkel eenmalig wordt verkocht maar er ook transactie- en abonnementskosten in rekening kunnen worden gebracht. Hierdoor is de leverancier zeker van betrouwbare cashflow. Later kan er dan ook een synergie worden onderzocht met 5G en Smart Cities. Een extra voordeel is dat de gebruiker sterk afhankelijk wordt van de leverancier, waardoor prijsstijgingen makkelijk kunnen worden doorgevoerd.

Een van de problemen is dat het op dit moment moeilijk is om bepaade klanten te overtuigen gezien niet iedereen de voordelen in ziet. In deze context bekijken we of beveiliging en ISO 27000 certificatie een krachtig argument kan zijn. Een andere strategie waar we zwaar op inzetten is de fear of missing out.

Modbus RTU is een verouderd systeem om gebouwen te beheren.

klinkt echt als zo'n verhaal waarvan het ene management het andere management overtuigd om een systeem te kopen wat ze helemaal niet nodig hebben.