Software voor Fairy YL-23 Eprom programmer / IC tester

Proxxima

Golden Member

Hallo mensen,

Ik heb deze oude Fairy YL-23 IC tester / Eprom programmer.
Probleem: ik heb er geen software voor. Een kleine kans
natuurlijk, maar kan iemand mij hier helpen aan de software ervoor?

Ik had al eens een Chinese tester van Ebay gekocht.
Maar die tester is een regelrechte ramp. Veel wordt niet herkent
terwijl de chips wel goed zijn. Zelfs de meest standaard 7400 wordt
de ene keer wel en de andere keer niet herkent.

Maar ik sta ook open voor een andere IC tester als iemand iets over heeft.
Momenteel ben ik wat PDP8 borden aan het namaken en ik wil graag
vooraf weten dat ik werkende chips plaats :-) 't blijft oud spul...

Alvast bedankt!

bprosman

Golden Member

De Chinese TL866 (of zijn opvolger) doet het eigenlijk wonderbaarlijk goed qua TTL en CMOS testen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Wow, 8Bit ISA. En zo uitgevoerd dat het niet in een EISA slot past.

Daar heb je een behoorlijk prehistorische PC bij nodig.

flash2b

Special Member

De TL866II+ is goed, maar heeft een beperkte ondersteuning. Het is jammer dat je zelf geen tests kan toevoegen, want het blijft vreemd dat de ene D flip flop wel wordt ondersteund, en een andere niet.

Welke Ebay TTL tester heb je gebruikt, deze Review: Chinese Integrated Circuit IC Tester ? Daar lees ik veel slechte reviews over.

Er is ook een nieuwe TES-210 van Brightwin Electronics, die o.a. op AliExpress is te krijgen.

https://www.brightwinelectronics.com/product/digital-integrated-circui…

Hier heeft iemand de software voor jouw oude programmer: https://sinclairzxworld.com/viewtopic.php?t=2608&start=20

mel

Golden Member

Ik heb hier ook een programmer met een ISA bus, en ik heb er software voor. Dit werkt alleen in Dos. Kleine kans dat dit gewoon werkt. ik zal eens gaan zoeken.
Dan mail ik je wel, als ik het gevonden heb.
Eventueel heb ik er nog een insteekkaart voor ook.
Het programma is redelijk Spartaans.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 juni 2019 10:06:58 schreef bprosman:
De Chinese TL866 (of zijn opvolger) doet het eigenlijk wonderbaarlijk goed qua TTL en CMOS testen.

Ik sluit me hier volledig bij aan. De TL866 kan ook SRAM's en DRAM's testen. De TL866-II schijnt beperkter in de mogelijkheden te zijn dan zijn voorganger de TL866. Ben de precieze details echter even kwijt.

Inzake programmeren van eproms, pals, gals e.d. is het mogelijk dat de TS866 een beperking heeft t.a.v. het door TS beoogd gebruik. Hij beheerst nl. geen 25V programmeerspanning. Die is voor o.a. de 2732 en 2532 nodig. Ik heb ook nog geen manier gevonden om 2716's te programmeren.

Mijn advies: bespaar je de moeite en frustratie je antieke programmer met ISA interface en waarschijnlijk DOS-only programmatuur (als je die al kunt vinden) aan de praat te krijgen. Bestel zo'n TL866, voor de kosten hoef je het niet te laten. Bestel hem dan bij voorkeur wel in een set met adaptervoetjes, die adapters kosten los aangeschaft vaak net zoveel als de programmer zelf.

Ik heb zelf ong. 5 jaar geleden de TL866 met 8 adaptervoetjes gekocht, als ik het me goed herinner kostte me die set destijds ong. € 60. Heb er geen moment spijt van gehad.

re-atari

mel

Golden Member

Ik heb een programmer die onder windows werkt. Maar ie begint pas bij 64 k eproms.
Voor de 2716 en -32 heb ik dit ding nog in gebruik.
(Ik heb veel apparaten waar die inzitten.)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Voor het testen van logica kom je met een voetje, wat schakelaars, en wat ledjes al een heel eind...
Automatische herkenning blijft lastig, met exoten als de 7490 ertussen (Vcc en Gnd zitten totaal anders als bij 'normale' TTL ic's)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Special Member

Op 16 juni 2019 10:51:25 schreef re-atari:
[...]
Ik sluit me hier volledig bij aan. De TL866 kan ook SRAM's en DRAM's testen. De TL866-II schijnt beperkter in de mogelijkheden te zijn dan zijn voorganger de TL866. Ben de precieze details echter even kwijt.
.

De TL866II+ ondersteund 15000 chips en de oude TL866 "maar" 12000. Bron: http://www.autoelectric.cn/en/tl866_main.html . Dat die "beperkter" is klopt niet. Het klopt wel dat die geen 21V support, maar daar in tegen wel weer 1.8V support.

In jouw advies kan ik me ook niet vinden. De TL866 is programmer en niet puur een IC tester. Dat die sommige logische ICs kan testen is mooi, maar Proxxima was op zoek naar een TTL tester en dan is de TL866 echt te beperkt. Mijn gelinkte TES-210 kan een stuk meer ICs aan, maar is ook nog erg beperkt.

Arco

Special Member

Oude ALL-xx programmers van HiLo Systems kunnen ook de meeste TTL ic's testen.
Als je er nog een kunt vinden, de software is ook nog te downloaden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Proxxima

Golden Member

Op 16 juni 2019 10:24:13 schreef flash2b: Hier heeft iemand de software voor jouw oude programmer: https://sinclairzxworld.com/viewtopic.php?t=2608&start=20

Super bedankt voor die link! Even wat verder wezen zoeken en ja :-)
De manual en software heeft hij hier online gezet.
https://archive.org/details/@gabrielknight123

En de kaart werkt zowaar! Het moet wel gezegd worden dat de keuze
in proms en TTL IC's wat beperkt is. Maar ik ben er wel blij mee :)

Hij zit in mijn Tulip AT compact 3 268 computer.
En ik zie dat er waarlijk nog wat extra geheugen in past ook...

Wel grote kaart ja, maar één slot waar hij met zijn XT stijl inpaste.

Hartelijk bedankt!

Op 16 juni 2019 10:24:13 schreef flash2b:
https://sinclairzxworld.com/viewtopic.php?t=2608&start=20

Hehe, ik meende al dat ik recent eenzelfde vraag voorbij zag komen daar, een wou al gaan zoeken. Maar klaarblijkelijk zijn er hier nog meer lezers van dat forum... :)

En jouw 286 is zóóóooooo blij dat 'ie anno 2019 nog even in het rijk der levenden mag verkeren! >:) Is mogelijk ook prima voor zo'n apparaat om af & toe even te draaien ipv. alleen maar stof te verzamelen.

Heb net afgelopen week nog een Pentium MMX 200 aan gehad. Kan dat systeem nog als P75 (non-MMX) laten draaien, maar da's het oudste/traagste werkende wat ik nog heb op x86 gebied.