Hoi,
van een oom heb ik een Philips 27CS6895 gekregen (model van rond 1984). Nu heb ik een paar kleine problemen.
1. De tuner instellingen en de persoonlijke settings worden niet opgeslagen of gaan verloren na enige tijd spanningsloos te zijn geweest (minder dan 1 dag).
2. tussen kanaal 55-60 heb ik het probleem dat de tuner verloopt, er is dan in elk geval geen normaal beeld meer te zien. Wellicht een probleem met de PLL oid. Eerst had ik het idee dat het een warmte probleem was omdat het de eerste drie minuten goed ging, maar nu heb ik ook gewoon beeld. Terwijl het misschien dadelijk weer is afgelopen. Misschien treedt het nog bij meerdere kanalen op, maar deze in elk geval.
Heeft iemand tips/schema's om deze problemen te tackelen?
Alvast bedankt voor jullie hulp! De vorige keer heb ik ook met tips via dit forum de deflectie van een Samsung tv gerepareerd, dus ik hoop dat ik deze problemen ook kan verhelpen. Achter op de tv zie ik trouwens staan dat er een modificatie door Philips is uitgevoerd...Misschien vanwege brandgevaar van bepaalde series zag ik op een andere site staan.
Het niet meer onthouden van de voorkeurinstellingen zal voor 100% aan een kapotte accu liggen. Ook niet verwonderlijk na 20 jaar.
Ik zou dat probleem eerst even oplossen.
Staat er een chassisnummer op de TV, meestal op de print of achter op het chassis.
Ik ga hem van het weekend eens openen, dus dan kan ik ook een chassis nummer doorgeven. Het volgende staat achterop (maar heb geen idee of dit een chassis nummer is of niet): AG03644 en 579364. De accu zal ik sowieso eens opsporen en vervangen. Zijn dit herlaadbare accu'tjes of gewone wegwerp gevallen?
groeten.
Dit is meestal een insoldeerbaar NiCd accu-tje. Na al die jaren laden en ontladen gaan ze een keer stuk.
TheRipkip
Spreken is zilver, zwijgen is fout!
Volgens een Philips lijst moet dit het "system 4" chasis zijn en het toestel moet dan in 1985 gemaakt zijn. Ken dit chasis verder niet maar waarschijnlijk zal indedaad de accu defect zijn, meestal bestaat deze uit een of twee cellen. Voor het afstemprobleem zou ik de condensatoren in de tuner of middenfrequent blik vervangen.
ik zou van de tuner afblijfen in deze toestellen, deze tuners zijn niet meer verkrijgbaar, als er al ergens eentje opduikt is dit vaak voor zulke idiote prijzen dat het niet interessant is. Vervang eerst de accu te en kijk daarna verder. Wat mogelijk is is dat de afstemspanning niet meer de 33V haalt (zenerdiode).
Dit type TV'S is niet van het net gescheiden, pas dus op met meten en dergelijke in deze toestellen ! Gebruik altijd een scheidingstransformator bij het werken aan deze toestellen !!