ik dacht dat et een equaliser heet, maar weet niet zeker.
ik heb een versterkertje hier staan.
en ik wil daar iets voor maken waarbij je kan zien hoe hard de tonen zijn en hoe hoog, dus zoals dat ding in winamp.
het liefst met 10 leds en dan iets van 10 tonen (Hz en Khz)
dat is een soort VU meter maar dan een voor elke toon hoogte.
weet iemand hier een schema voor? bestaat dit al om zelf te maken.
het liefst niet TE duur
ja, dat heet inderdaad een equaliser volegens mij. voor hoe hard de tonen zijn zou je een LM3914 kunnen gebruiken (wel € 3,5) en dan heel gevoelig instellen met een potmeter op pen 6 en 7 (parralel), maar met hoe hoog de tonen zijn, bedoel je hoe hoog de frequentie is?
neej dat heet geen equaliser. een equaliser is een apparaatje waarmee je afzonderlijk de tontn kan versterken of dimmen. Wat jij wilt bouwen eet een spectrum analyzer
jah dat, zo heet het in winamp ook, maar dacht dat dat alleen de software naam was.
maar dat bedoel ik ja.
is er een chip die bijv van 1 input de frequenties split en dan per frequentie een andere pin uitstuurt, en dan per pin een LM3914? of bestaat dat niet
Je moet voor elk kanaal een LM391X nemen (de log versie) en voor de input van elk een filter netwerkje plaatsen zodat je alleen de gewenste tonen door laat gaan. In dit topic zie je hoe je een filter netwerk kan berekenen voor een bepaalde frequentie. Dit moet je dus net zoals de VU meter tien keer maken.
Kijk eens bij Futurlec.com daar is die LM chip niet zo heel duur als hier bij de lokale winkels...
Op 14 oktober 2004 11:43:39 schreef High met henk:
neej dat heet geen equaliser. een equaliser is een apparaatje waarmee je afzonderlijk de tontn kan versterken of dimmen. Wat jij wilt bouwen eet een spectrum analyzer
ohw, sorry! 
Een spectrum analyser die je zoekt zijn beschreven in Elektuur april 1993 en in juni 1983. Velleman had hem ook in zijn kitgamma, maar is sinds een 2-tal jaar niet meer verkrijgbaar.
Bij zo'n analyser wordt het spectrum verdeeld in 10 octaven nl 32,64,125,500,1000,2000,4000,8000,16000Hz.Dit gebeurt met banddoorlaatfilters. Achter elk filter (10) staat een aktieve gelijkrichter.Die signalen stuur je in een 10 naar 1 multiplexer(vb uit de 4000 cmos reeks). Hierdoor heb je maar één ic a la type LM3915 nodig(kost veel minder).De uitgang van de LM3915 gaat dan naar een 10x10 LED matrix display.
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be