Vline versterker/monitor valt uit na een paar seconden

Ik heb hier een monitor staan met een actieve ingang die per ongeluk is aangesloten geweest op een luidsprekeruitgang. Ik was er niet bij dus ik heb geen idee hoe lang of met hoeveel volume.
Als ik nu een signaal aanbied dan valt na een paar seconden het geluid weg. Geen ruis geen andere geluiden, stilte.
Gedurende die paar seconden klinkt het geluid goed, geen vervorming.

Ik heb een paar foto's bijgevoegd van de voorversterkerprint. Er zit een residu op de print dat ik niet kan identificeren. Is dit waterschade of een leeggelopen elco?

De ic's in de voorversterker lijken een paar opamps te zijn. Geen intelligentie die spanning afschakelt. Zou het probleem dan in de eindversterker zitten, classe D met beveiligingsfoefjes?

Zou het probleem dan in de eindversterker zitten, classe D met beveiligingsfoefjes?

Dat weet je niet. Dat kun je alleen maar meten. Versterker met belasting aansluiten. Pieptoon er op en dan met de scoop alles van begin tot eind nalopen. Tussen de voorlaatste meting en het de meting waar het geluid ophoud zit je probleem. Daar zul je verder moeten zoeken naar de oorzaak.

Er zit een residu op de print dat ik niet kan identificeren. Is dit waterschade of een leeggelopen elco?

Kan maar niet waarschijnlijk. Het zit over de hele print en kan een keer condens geweest zijn. Waarschijnlijk zijn het restjes flux van het solderen. Het randje aan de zijkant zou best wel eens vocht geweest kunnen zijn. Maar dit kun je reinigen en opnieuw met een beschermend middel inspuiten.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op 20 juli 2019 14:41:55 (35%)]

een opamp die gaar is kan goed, immers heeft er ipv de normale 500mV een dikke ~ 25V op die ingang gestaan. gezien de weerstand deler nog werkt omdat je nog wel goed geluid krijgt lijkt het daar wel op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 juli 2019 14:38:31 schreef Ex-fietser:
Pieptoon er op en dan met de scoop alles van begin tot eind nalopen.

Je hebt gelijk, meten is weten.

Op de eindversterker zit dezelfde troep, zal inderdaad flux zijn.

vergeten

Golden Member

Op 20 juli 2019 14:20:22 schreef hennep:
Ik heb hier een monitor staan met een actieve ingang die per ongeluk is aangesloten geweest op een luidsprekeruitgang.

Ik moest even goed lezen maar je bedoeld dus een AUDIO monitor, maar het stond in het topicregel zag ik later. :)

Meestal is dan de de ingangs opamp defect, maar dat wordt tegengesproken omdat hij even wel goed speelt, ic's zijn meestal niet EVEN wel in orde.

De ic's in de voorversterker lijken een paar opamps te zijn. Geen intelligentie die spanning afschakelt. Zou het probleem dan in de eindversterker zitten, classe D met beveiligingsfoefjes?

Mogelijk dat de ingangs IC's zijn beschadigd en DC gekoppeld zijn (zonder scheidings condensator) met de eindtrap die dan op zijn ingang DC detecteerd en afschakelt.
Zonder schema kan er niet zeel over gezegd worden.

EDIT:
Volgens de foto van de vorige post zitten er aan de ingang van de TDA8950 wel scheidings C tjes op de print, dus mijn redenering daarover is niet van toepassing.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

een versterker zonder ingangs C 's kom je niet echt vaak tegen. dit is echter een ding met xlr erop, kan dus ook een gebalanceerde ingang zijn. die sluit je anders aan op een ongebalanceerde bron, heeft meer elektronica nodig doorgaans. kan dus ook daar een gaar ic inzitten. kwestie van de ingang op de versterker zoeken en zien of je daar signaal op kunt zetten en t ding blijft spelen. wel een C in serie zetten met de geluidsbron, toongenerator oid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Soms is de oplossing simpel maar de weg er naartoe langdurig.

De schakelaar van het "low cut" filter was een beetje rot. Tijdens het meten dacht ik eerst nog dat 1 ingang het niet deed en 2 andere wel. Totdat ik de schakelaar even raakte en ik gekraak hoorde. Het duurde een paar uurtjes voordat ik zover was maar het ding doet het weer.

Schakelaar is uitgesoldeerd en er zijn een paar draadbruggen gelegd.
Wie wil er nu een low cut filter :-)