MGP
LDmicro user.
MGP
LDmicro user.
Op 6 augustus 2019 12:18:16 schreef MGP:
Niet aan beginnen, overshoot met zoveel water zul je niet hebben en als je daarom nog de vermogensturing moet aanpassen zou ik opteren voor een beter logo-programma.
Hij heeft de hele originele besturing eruit gegooid, dus ik zie het probleem niet om de vermogenssturing "één relais" ook aan te passen.
Maar ik zeg niet dat het niet kan met een relais. 
Op 6 augustus 2019 12:46:45 schreef MGP:
Ik begrijp u niet, zal wel aan mij liggen... maargoed
PWM, puls breedte modulatie, langer aan = meer power.
Als je periode 'T' maar lang genoeg maakt blijft je aantal schakelingen per tijdseenheid laag. En T kan best minuten bedragen.
Dat is aardig voor het relais en je mede net gebruikers.
MGP
LDmicro user.
Ik dacht dat je ging PWMen met het relais, want dan schakel je een veelvoud van een aan-af schakeling.
PWMen met zoveel water is niet aan de orde denk ik, het duurt uren (een dag?) voordat het opgewarmd is tot 35°C en als je in zo'n ding zit wil je onmiddellijk resultaat enkel omdat je daar geen uren inzit.
Op 6 augustus 2019 13:31:55 schreef MGP:
PWMen met zoveel water is niet aan de orde denk ik, het duurt uren (een dag?) voordat het opgewarmd is tot 35°C en als je in zo'n ding zit wil je onmiddellijk resultaat enkel omdat je daar geen uren inzit.
Als je het ding aanzet als het water koud is moet je niet gaan PWMen natuurlijk, dat doe je pas als het water bijna de juiste temperatuur heeft. Als het water op temperatuur is ga je PWMen om temperatuur schommeling te voorkomen. En dat gaat prima via PID.
Ik zie het probleem absoluut niet, het is een PI regelaar.
Als die regelaar meent 100% nodig te hebben blijft het relais gewoon aan.
Daarna ga je puls pauze regelen (PWM) net als dat je dat bij een aan/uit regeling gaat doen.
Waarom dat met een periode tijd van 5 minuten oid niet met een relais zou kunnen is me een raadsel.
Op 6 augustus 2019 14:16:11 schreef Sine:
Waarom dat met een periode tijd van 5 minuten oid niet met een relais zou kunnen is me een raadsel.
Natuurlijk kan dat met een relais, als de puls en pauze tijd maar lang genoeg is. Maar het is gebruikelijk om zoiets met een solid-state relais te doen. Ben je ook gelijk van dat ge klapper af. 
MGP
LDmicro user.
Op 6 augustus 2019 14:20:27 schreef Lambiek:
Ben je ook gelijk van dat ge klapper af.
Was dat niet zijn bedoeling, een hysteresis inbouwen? 
Op 6 augustus 2019 14:33:15 schreef MGP:
Was dat niet zijn bedoeling, een hysteresis inbouwen?
Ja, maar ik bedoel eigenlijk dat ge klapper als het relais opkomt. Je wilt toch rustig in zo'n bad liggen zeker. Die hysteresis moet sowieso lijkt mij. 
Daar heb je denk gelijk in, anders gaat de regeling te ver buiten zijn setpoint. Even niet aan gedacht.
MGP
LDmicro user.
Conclusie, een (regelbare) hysteresis is voor de hoeveelheid water meer dan voldoende zoals in de startpost gevraagd werd 
Het heeft ook geen zin, omdat je met een vaste periode werkt verschuif je alleen maar het schakeltijdstip
Het ding gaat niet meer of minder schakelen.
@MGP,
Ik ben erg benieuwd hoe je die conclusie trekt. Maar ik begin te denken dat je het niet begrijpt .. of niet wilt begrijpen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Een goede aan/uit regeling kan uitstekend op een grote bak water mits alles wel op elkaar afgestemd is.
Ook de juiste plaats van de temperatuuropnemer is van belang.
Ik haalde het al aan,
Aan/Uit met een relais kan heel goed, ook nauwkeurig, ook zonder klapperen van het relais.
De temperatuuropnemer moet VOOR het verwarmingselement zitten.
Geen PI of PID, maar een P regeling, of gewoon statisch aan uit.
Temperatuur kun je dan makkelijk binnen een paar tienden van graad nauwkeurig en stabiel regelen. Dus een hele kleine hysterese.
Om het geluid van je magneetschakelaar tegen te gaan kun je het best een SSR toepassen, maar dat staat los van het bovenstaande.
Ga je naar een Modulerende regeling, bv met een PMW (of triac) dan kun je een P, maar beter een PI regelaar toepassen.
Wordt de temperatuur van het uitgaande water te hoog, dan kun je overwegen een by-pass leiding te maken, bv de helft van je cirkulatiewater langs je verwarming, de andere helft door je verwarming.
MGP
LDmicro user.
Op 6 augustus 2019 15:03:39 schreef Sine:
@MGP,
Ik ben erg benieuwd hoe je die conclusie trekt...
Laat ons het houden op 40j ervaring 
Allen,
Hierbij post ik mijn Logo programmatie.
mijn temp. sturing komt grotendeels uit het voorbeeld van de siemens website. Daar is het grote verschil dat het voorbeeld gaat over een koelinstallatie en bij mij een verwarming.
Ik ben niet op zoek naar een PI regelaar maar naar een simpele hysteresis sturing. De temperatuursensor waarop wordt gestuurd staat voor de verwarming. Er is een 2de temp. sensor aanwezig die louter indicatief de temperatuur na het verwarmingselement weergeeft.
Op 6 augustus 2019 17:19:29 schreef MGP:
[...]
Laat ons het houden op 40j ervaring
Kijk, dat zijn overtuigende argumenten.
Die duidelijk maken dat je het inderdaad niet wilt snappen, prima hoor ... dan weet ik in ieder geval dat ik je in deze discussie kan negeren.
@Arne,
Ik heb op deze kist geen logosoft geïnstalleerd, maar je zegt dat je software voor koelen hebt aangepast. Zou het kunnen dat die hysterese dan de andere kant op werkt?
Ofwel, je moet meer aanpassen dan de uitgang inverteren.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 6 augustus 2019 17:53:07 schreef arne1990:
Allen,Hierbij post ik mijn Logo programmatie.
mijn temp. sturing komt grotendeels uit het voorbeeld van de siemens website. Daar is het grote verschil dat het voorbeeld gaat over een koelinstallatie en bij mij een verwarming.
Ik ben niet op zoek naar een PI regelaar maar naar een simpele hysteresis sturing. De temperatuursensor waarop wordt gestuurd staat voor de verwarming. Er is een 2de temp. sensor aanwezig die louter indicatief de temperatuur na het verwarmingselement weergeeft.
Ik heb je de oplossing al gegeven.
MGP
LDmicro user.
Voor diegenen die geen Logo8! op hun computer hebben zien jullie hier de screenshots van de verandering die Toeternietoe heeft gemaakt.
Allen,
ik heb jullie oplossing geïmplementeerd.
Ik moest de uitgang wel nog inverteren om tot een goed resultaat te komen.
Bedankt
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Er zijn zo een paar zaken waar je in de LOGO op moet letten.
Negatieve getallen kunnen soms, maar niet altijd.
Een teller (Counter) telt niet lager dan 0. Meeste analoge zaken gaan wel negatief.
Gewoon even proberen.
Zo zijn er ook blokken die een inschakel en uitschakelwaarde hebben.
Dat gaat vaak niet goed, of geeft onverwachte waarden als de ON waarde lager is dan de OFF waarde.
Zoals in net programma van de TS, waar deze “fout” gemaakt is. ( in B044)
Zelf weet ik niet uit het hoofd wat en wanneer, ik probeer het altijd even in een eenvoudig voorbeeldprogrammaatje.
MGP
LDmicro user.
@Toeternietoe, je hebt dat vrij snel opgelost, en dan nog van een screenshot in de startpost, petje af.
Het programma zelf is vrij groot en werkt met schermmenu's en functietoetsen op het toestel, heel leerrijk.
Zelf ben ik niet vertrouwd met het toestel maar ik ga het programma toch opslaan moest dat ooit het geval zijn.