Een goede aan/uit regeling kan uitstekend op een grote bak water mits alles wel op elkaar afgestemd is.
Ook de juiste plaats van de temperatuuropnemer is van belang.
Ik haalde het al aan,
Aan/Uit met een relais kan heel goed, ook nauwkeurig, ook zonder klapperen van het relais.
De temperatuuropnemer moet VOOR het verwarmingselement zitten.
Geen PI of PID, maar een P regeling, of gewoon statisch aan uit.
Temperatuur kun je dan makkelijk binnen een paar tienden van graad nauwkeurig en stabiel regelen. Dus een hele kleine hysterese.
Om het geluid van je magneetschakelaar tegen te gaan kun je het best een SSR toepassen, maar dat staat los van het bovenstaande.
Ga je naar een Modulerende regeling, bv met een PMW (of triac) dan kun je een P, maar beter een PI regelaar toepassen.

Wordt de temperatuur van het uitgaande water te hoog, dan kun je overwegen een by-pass leiding te maken, bv de helft van je cirkulatiewater langs je verwarming, de andere helft door je verwarming.

Op 6 augustus 2019 15:03:39 schreef Sine:
@MGP,
Ik ben erg benieuwd hoe je die conclusie trekt...

Laat ons het houden op 40j ervaring ;)

Allen,

Hierbij post ik mijn Logo programmatie.

mijn temp. sturing komt grotendeels uit het voorbeeld van de siemens website. Daar is het grote verschil dat het voorbeeld gaat over een koelinstallatie en bij mij een verwarming.

Ik ben niet op zoek naar een PI regelaar maar naar een simpele hysteresis sturing. De temperatuursensor waarop wordt gestuurd staat voor de verwarming. Er is een 2de temp. sensor aanwezig die louter indicatief de temperatuur na het verwarmingselement weergeeft.

Op 6 augustus 2019 17:19:29 schreef MGP:
[...]
Laat ons het houden op 40j ervaring ;)

Kijk, dat zijn overtuigende argumenten.

Die duidelijk maken dat je het inderdaad niet wilt snappen, prima hoor ... dan weet ik in ieder geval dat ik je in deze discussie kan negeren.

@Arne,

Ik heb op deze kist geen logosoft geïnstalleerd, maar je zegt dat je software voor koelen hebt aangepast. Zou het kunnen dat die hysterese dan de andere kant op werkt?
Ofwel, je moet meer aanpassen dan de uitgang inverteren.

Op 6 augustus 2019 17:53:07 schreef arne1990:
Allen,

Hierbij post ik mijn Logo programmatie.

mijn temp. sturing komt grotendeels uit het voorbeeld van de siemens website. Daar is het grote verschil dat het voorbeeld gaat over een koelinstallatie en bij mij een verwarming.

Ik ben niet op zoek naar een PI regelaar maar naar een simpele hysteresis sturing. De temperatuursensor waarop wordt gestuurd staat voor de verwarming. Er is een 2de temp. sensor aanwezig die louter indicatief de temperatuur na het verwarmingselement weergeeft.

Ik heb je de oplossing al gegeven.

jacuzzisturing2.lsc

Voor diegenen die geen Logo8! op hun computer hebben zien jullie hier de screenshots van de verandering die Toeternietoe heeft gemaakt.

Allen,

ik heb jullie oplossing geïmplementeerd.
Ik moest de uitgang wel nog inverteren om tot een goed resultaat te komen.

Bedankt

Er zijn zo een paar zaken waar je in de LOGO op moet letten.
Negatieve getallen kunnen soms, maar niet altijd.
Een teller (Counter) telt niet lager dan 0. Meeste analoge zaken gaan wel negatief.
Gewoon even proberen.
Zo zijn er ook blokken die een inschakel en uitschakelwaarde hebben.
Dat gaat vaak niet goed, of geeft onverwachte waarden als de ON waarde lager is dan de OFF waarde.
Zoals in net programma van de TS, waar deze “fout” gemaakt is. ( in B044)
Zelf weet ik niet uit het hoofd wat en wanneer, ik probeer het altijd even in een eenvoudig voorbeeldprogrammaatje.

@Toeternietoe, je hebt dat vrij snel opgelost, en dan nog van een screenshot in de startpost, petje af.

Het programma zelf is vrij groot en werkt met schermmenu's en functietoetsen op het toestel, heel leerrijk.
Zelf ben ik niet vertrouwd met het toestel maar ik ga het programma toch opslaan moest dat ooit het geval zijn.