Ik heb hier een Sony TC-630 bandrecorder staan die niet wilt afspelen.
Het lijkt een mechanisch probleem, want het vliegwiel wordt niet aangedreven.
Ik heb drie foto's van de drie mogelijke bandsnelheden gemaakt in de afspeelstand.
Je ziet dat het tussenwiel keurig tegen een aandrijfas gedrukt wordt, maar volgens mij moet dat tussenwiel ook tegen het vliegwiel drukken, maar dat doet het bij lange na niet.
Wat zit er niet goed ?

Boel al eens schoongemaakt en opnieuw ingevet? (vet ziet er niet erg fris uit)

Zelf ken ik dit model niet - en ik heb ook niet zoveel aan bandrecorders gesleuteld.toch heb ik enkele vragen.

1 - draait de aandrijfas wel ?Uit jouw verhaal kan ik dat niet opmaken.
2 - waarom denk jij dat het tussenwiel ook het vliegwiel moet raken ?
3 - je praat over 3 mogelijke opname snelheden - is dit dan een semi - professioneel deck ?

Semi - professionele decks hadden soms 3 opname /afspeel snelheden
(nl - 4.75 / 9.5 / 19.5 inch per seconde)

Op deze decks kon je ook (vaak) spoelen van 26 cm gebruiken.
Echter is de spoelschotel van dit deck niet geschikt voor 26 cm spoelen.

Voor 26cm spoelen werd vaak een aparte motor voor elke spoelschotel gebruikt ... (en geen tussenwiel)

De stand van het tussenwiel klopt niet, in de stopstand moet deze ongeveer 1mm van het vliegwiel staan.
Mogelijk loopt het mechanisme een beetje zwaar.

Daarom denk ik ook dat het vet verhard is en de boel blokkeert...

[[off-topic mierenneukerij]]

(nl - 4.75 / 9.5 / 19.5 inch per seconde)

Ik denk dat het was 4,75 / 9,5 / 19 cm per seconde wat overeenkomt met 1,9 3,75 7,5 inch per seconde. De allereerste deden 38 en zelfs 76 cm per seconde oftewel 15 resp. 30 inch per seconde.

@big_fat_mama

Ja ik heb in de aanduiding het eea door elkaar gehaald.
Het is idd zoals je zegt.
En ja van de 38 cm/s was ik op de hoogte - de 76 cm/s is nieuw voor mij.

Gebruikten ze daarvoor (76 cm/s) iets dikkere tape ??

@Thevel ,

Is dit dan de foto van de stop stand ?

Ik ga er niet graag verder op in, kwestie van het draadje op de sporen te houden. Maar als je een beetje weg kunt met de taal van Shakespeare kun je veel interessants lezen op https://en.wikipedia.org/wiki/Tape_recorder#Modern_tape_recorders

Opgelost, tussenwiel had onder het rubber nog een scharnierpunt en dat zat muurvast.
Nu werd de drukrol ook niet aangedrukt tegen de capstan-as, dus de rest van het mechanisme uit elkaar gehaald en het vieze vet verwijderd,daarna opnieuw ingevet.
Apparaat werkt nu weer prime!

Hehe, proficiat! En welbedankt om de oplossing te laten weten, ooit heeft iemand daar nog wel iets aan.

Ik heb hem zojuist naast m'n Akai GX-620 gezet, maar die Akai klinkt toch beter en voelt wel een stuk moderner aan met de tiptoets bediening.