Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

Op 4 juni 2023 17:51:07 schreef evelo:
[bijlage]

Dit is de kast die ik gevonden heb op het ponton. Er was geen schema dus ik geraakte er niet echt aan uit, kabelberekening was er ook niet.

Voeding is in tn-c tot aan die kast. Als je door de kast naar beneden kijkt zie je het water van het meertje klotsen.

Kabel is wel type EXVB dus kan tegen UV en tegen water.

kom weleens bij een asfalt/zandboer, daar zien de kasten op het bedrijf zelf er ook zo uit, alles door een beun gemaakt daar, vlot 500A voeding erop ook..

je hebt overigens ook alu kabel in superflex, maar evengoed is een enkele 185mm2 in alu voor 200mtr met 350A voeding erop nogal dun.

als ik de berekening er op gooi, dan komt er al minimaal een parallel 150mm2 kabel in koper uit met 200mtr en 350A.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Op 4 juni 2023 22:40:56 schreef schaafuit:
Tot dat water opeens niet meer 1.5m weg is...

</rampenvoorspel-modus>

.1 pontons drijven, als hij afborrelt heb je wel andere ellende Dan dit kastje

.2 zit middenop zo te zien dus boven een zgn moonpool. Golfslag in een moonpool is vrijwel nul.

Je hebt meer risico op opstijgend vocht (damp) dat condenseert Dan echt water binnen. Maar of je Dan een Groot of Klein gat hebt, maakt voor water binnenkomen niet uit. Met zo'n groot gat loopt het er naar onderen zo uit...

Nogmaals ik zeg niet dat ik het zo zou doen, maar wij hebben ook wel open kasten op pontons staan...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Nooit van een "moonpool" gehoord, weer wat geleerd :)

Toch dacht ik bij mijn "voorspelling" eerder aan zwaar weer. Is ook dan
de golfslag te verwaarlozen?

Ik krijg de indruk dat het ding op een relatief kleine plas ligt: De wind heeft dan geen lengte om golven te veroorzaken.

Daarnaast, als het plonton vergelijkbaar in diameter is als de golflengte, dan gaat ie alleen wiebelen en krijgt geen golven over zich heen. Juist met een klein meertje is de golflengte kort (denk aan 1 meter) dus dit gaat hier denk ik niet op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

Golven zullen er niet of weinig zijn.

Maar misschien wel wind en regen die niet vanuit de juiste hoek in kast geblazen wordt?

Het leek mij in ieder geval geen al te grote moeite om de onderkant wat dichter te maken. Wartels zijn misschien geen must maar toch wat extra beplating.

Voor wiebelen moet het ding ongeveer zo groot zijn als de helft van de golflengte, lijkt me, en dat is ook gelijk de worst-case voor het buigen van de kabel.

Wat vind die frequentieregelaar van zo'n vochtige omgeving? Zolang hij aan staat er warm is valt het misschien nog mee, maar als het geheel een tijdje stil staat is het misschien wel anders?

Het wordt al helemaal interessant als het ding op zout water staat...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evelo

Golden Member

Ik heb het ding niet zien wiebelen terwijl ik er op stond. Was ook wel mooi weer.

Maar ik denk wel denk wel dat het ponton over gans het meertje langzaam heen en weer dobbert om zand op te zuigen.

Er waw geen activiteit toen ik er was, de boel lag af.

Ik zou een rapportje schrijven en aan de hoogste bazen die je kan vinden sturen:

* Ik was op locatie en heb wat gezien.
* Mogelijk is die nieuwe kabel niet geschikt voor de manier waarop ie gebruikt wordt.
* Nu vervangen kost meer geld dan laten zitten tot ie kapot gaat.
* Roep mij er volgende keer bij, dan geef ik degelijk advies voordat geld over de balk gesmeten wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat lijkt mij ook een goed idee.

Op 5 juni 2023 10:20:07 schreef schaafuit:
Stoute ik, krijg ik nu straf? :(

Lekker aan het trollen ? :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Altijd! =)

Soms glipt er per ongeluk verdorie wat inhoud tussendoor...

Ik ben ook niet perfect :x

Tip: 100ms voor debounce van een schakelaar is te lang.

Ik heb niet zo heel lang geleden de debounce ingebouwd in een ding-met-schakelaar die ik heb gemaakt (voor eigen gebruik). De laatste twee keer is het me gelukt om de schakelaar terwijl ik hem wilde bedienen korter dan 100ms ingedrukt te houden. (ik wist dat ik het kon als ik het PROBEERDE, maar nu dus ook twee keer terwijl het niet de bedoeling was.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Lange print job: 22 uur... 2 uur te gaan.

Ik zie uit m'n ooghoek op de camera: "F*** hij heeft m'n hele object van het bed af getjonkt!"

Tja. niets aan te doen. <cancel>
-- are you sure.
<yes>

bij het opbergen van het printhead zie ik: Niets van het bed getjonkt. Niks aan de hand ging gewoon goed.

Na wat gepruts met Gcode draait ie weer.

(3D printer zelf gevraagd waar ie nu was... 10mm boven waar ie was toen ik op cancel drukte: "10mm omhoog" hoort bij mijn "afbreekprocedure". Aan het klompje plastic was te zien waar ie gestopt was. Dat was in een sub-object wat massief gevuld wordt wegens "niet de moeite waard om XX % infill te doen". Volgens mij was ie met die infill bezig. Maar 1 laagje niet-massief: moet kunnen volgens mij. Ik heb hem bij de volgende herstart en dat lijkt goed te gaan. Vorige herstart heb ik waarschijnlijk de Z net verkeerd gehad. Toen liep ie tegen objecten aan en dan ging ie stappen missen. )

Edit. Zucht. Nog 1.
Ik heb een keer gedacht: Als ik een keer een hall sensor nodig heb, laat ik er gewoon 1 kopen, Wat gezocht, SOT23 zijn betaalbaar, oh, bipolair, unipolair kan handig zijn om ze alletwee te heben. Prima. Dus van alletwee voor een paar euro 100 stuks gekocht. Of zoiets.

Dus nu hall sensor nodig, niet polair, dus de UHE4913 gepakt, gemonteerd op SOT23-breakout, aangesloten getest, magneet er bij: ding activeert, magneet weg -> ding deactiveert (active low, open drain output).

Dan software gemaakt: Draai motor tot hall sensor roept dat je in de juiste positie bent.... Nou mooi niet. Draait 10 rondjes (ieder rondje moet de hall activeren) en "timeotu". met de hand voor de sensor gedraaid: jep activeert...

Wat blijkt.... Het ding meet 50 microseconden lang iedere 130ms. 7.5x per seconde. Tja, als ie 50 RPM draait en 1/40e van iedere omwenteling is de magneet in de buurt genoeg om hem te activeren, dan is dat ongeveer 25ms... dat wil ie nog wel eens "missen".

Andere hall sensor zoeken.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 27 augustus 2023 19:16:04 (35%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Curieuze sensor, maar waarschijnlijk daardoor wel heel zuinig, en voor sommige toepassingen prima.

Ik heb bipolaire latching sensors hele rare dingen zien doen als het ontkoppel capje ontbreekt, ik dacht dat het verhaal daar heen zou gaan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja, dat stond nog op de "to check" lijst, maar hij gedraagt zich heel redelijk ook zonder capje. Voor de proefopstelling nu OK, straks in het echt komt er natuurlijk een condensatortje bij.

Ik heb nu een AH175 er in zitten (in het kader van waar haal je op zondag avond een hall sensor? :-) ). Dat lijkt redelijk te werken. Ik krijg pulsjes van 15 ms als de magneet langszoeft.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 27 augustus 2023 20:41:59 (10%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb in een hoekje het verbruik/levering volgens de P1 poort van de e-meter in mijn huis.

Normaliter zie ik wel wat beweging, of de levering beweegt of de terug-levering. Nu.. niets. Hmm. zou er iets gecrashed zijn? iets beter kijken... Nope. Allebij staan gewoon op nul en dat bleef enkele seconden zo.

Anyway... Advertentie (nieuw plaatje) laden op nl.farnell.com... 20W. Window verplaatsen 20-30W.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Een domme fout van Fluke: Fluke connect!

Je kunt je meetapparatuur hiermee via een app uitlezen. Dat klinkt heel handing en misschien is het dat ook voor sommige, maar de paar keer dat ik het dacht te kunnen gebruiken werkte het niet.

Even tekst en uitleg: systeem werkt via Bluetooth en heeft een bereik van ca 10 meter.

Het zou dus wel handig kunnen zijn als je ergens om een hoekje werkt... Maar de meetsnoeren zijn Al ca een meter, dus vaak Kun je die wel zo neerzetten dat je ze toch af kan lezen.

Voor grotere afstanden werkt het dus ook niet. Heb nu al 3x gehad dat ik DACHT dat het handig zou zijn en gebruikt.. 3x zat ik net buiten bereik. En dichterbij kan ik het display gewoon aflezen, dus is de noodzaak er niet... (Ps heb de meter, 1587FC, Al ca 4 jaar en dus 3x gepoogd te gebruiken; is niet een veel gebruikte feature bij mij)

In mijn optiek een domme zinloze toevoeging zo...

Of totaal verkeerd geimplementeerd, want mijn Sennheiser haalt op diezelfde plekken gewoon de dubbele afstand...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Domme fout in eagle (6.6 o.i.d. Ik vind de oude fijner werken.)

Als je in je BRD een component copieert (ik had een paar extra montagegaten nodig.) en je project heeft "assembly variants" dan vergeet ie de assembly variants goed te zetten voor de nieuwe componenten zodat brd / sch niet meer consistent zijn de volgende keer dat je hem inlaad....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vandaag mijn hoofd over gebroken: Domme fout van een fabrikant, een DC-DC converter maken die een positieve output zou moeten hebben, maar in werkelijkheid negatief is...

https://nl.mouser.com/ProductDetail/CUI-Inc/PXO7805-500-M-TR?qs=By6Nw2…

Het ontwerp komt 1 op 1 overeen met een standaard inverting buck regulator! Ze kunnen ze nog verkopen als PXO79XX converters.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
evelo

Golden Member

Onlangs iets heel bizar gezien in een verdeelbord:

Bij alle 2 polige automaten had je aan de ene kant de verdeelrail en aan de afgaande kant van de automaat (kant verbruiker/belasting) waren alle nulgeleiders van alle automaten met brugjes weer met elkaar verbonden.

Je kon het maar zien nadat je de plastic afdekkappen van de kabelgoten losgemaakt had.

Een verdeelbord van zeker +20j oud en nooit iemand opgevallen..

High met Henk

Special Member

De vraag is welk gevaar je daarmee introduceert

Ok een 2 polige automaat is zinloos dan, maar als 1 polige automaat werkt hij nog prima.

Nul hangt aan aarde bij de meeste installaties.. bij een zwevend net zie ik wel een probleem.

De impedantie bij de verdeler is zo laag dat bij een kortsluiting de zekering hoe dan ook tript, de nul zal echt niet opgetild worden...

Het is zeker niet de manier en ook wel echt fout, maar gevaarlijk niet direct..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???