Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

Dit topic is gesloten

Op zondag 25 augustus 2024 13:59:15 schreef maartenbakker:
Oriënteren vanaf de achterzijde van de versterker lijkt me onzinnig. Ben ik ook nog nooit tegengekomen.

Ook snap ik (daarom?) je eerste voorbeeld niet. De luidspreker die links van de versterker staat is vanuit de luisterpositie dan toch de linker luidspreker. Dat is bij mijn weten de vaste benaming.

Een versterker is toch geen auto waar je in gaat zitten? Bij een televisie kan ik me het nog een beetje voorstellen, maar daar zijn het alleen TV-presentatoren en -monteurs die daar ooit mee te maken krijgen. Die zitten er immers in. Al de rest kijkt er alleen maar naar.

Bij een stereo-opname met twee microfoons, is het duidelijk, die staan op de luisterpositie van de luisteraar.
Tegenwoordig zijn het meestal meer sporen opnames, soms elke muzikant apart. Het ligt dan aan de tech hoe die de instrumenten of zangers in het stereobeeld zet. Hij kan zelfs L en R verwisselen......
Een muziekliefhebber weet meestal ook hoe het orkest opgesteld is en waar de instrumenten staan. Die zou het bij een verwisselde L en R meteen opmerken.

Overigens heeft een versterker doorgaans twee identieke kanalen. De L en R aanduiding bij in en uitgang dient alleen om de kanalen te onderscheiden. Alsje beide verwisselt verandert aan de weergave niets, hoogstens een balansregelaar die verkeerd om werkt

Op maandag 26 augustus 2024 18:38:35 schreef High met Henk:
Je hoort 1 omgepoolde speaker heel goed in de laagweergave;

Als je laag mist: draaien 1 van de speakers om en kijk of het beter of slechter wordt. Dan weet je het meteen.

Zet ze in een hoek van 90 graden naast elkaar. Verrassend dat alle lage tonen verdwenen zijn bij tegenfase. Het effect is nog groter als de luidsprekers een identiek (mono) signaal krijgen.

RAAF12

Golden Member

Ik heb geen CD player meer om de inhoud van deze test CD naar een file te copiëren. 8)7 Ook dom, maar geen fout :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 26 augustus 2024 22:01:09 (11%)

Turbokeu

Golden Member

Mijn laatste domme fout...
Wij hadden twee lantaarns op het terras ter verlichting.
Sinds de plaatsing van onze pergola (glazen overkapping) met ingebouwde spots waren deze nutteloos geworden.
Eén lantaarn is reeds tijdens de plaatsing verwijderd (hing in de weg), de tweede moest ik nog verwijderen en de voeding recupereren om een ledspot met detector in de passage tussen ons huis en het huis van de buurvrouw te voeden.

Lantaarn verwijderd en vervangen door een waterdichte lasdoos (later komt hier nog een DLP gootje naar de passage).
Ik moest enkel nog de draden voorlopig voorzien van een driedubble lusterklem ter isolatie.
Zo gezegd zo gedaan.
Ik schakel de zekering van de groep weer in en klets, zekering springt dadelijk af.
Wàààt?
Ik klim terug op de ladder en bekijk de lasdoos:
In plaats van een driedubble lusterklem had ik een driedubbele Wago gebruikt... |:(
Tja, daarmee is de hoofdaardlekschakelaar ook weer eens getest... ;)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
mel

Golden Member

Ik werd er bijgeroepen omdat de aardlek steeds uitsloeg..Wat bleek, na enig doorvragen hadden ze zelf een buitenlamp opgehangen.. Precies volgens de regels, dat wel. maar ze hadden zwart en geel/groen gebruikt... |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

Een vriend had in zijn boot, tegen betaling, de elektra laten "vernieuwen". Maar hij had een probleem wat de man die het gedaan had niet kon vinden. Een van de lampen knipperde soms.

Ik neem een kijkje en zie een warboel van tape, sommige afgeknipte restanten kabel, luidspeaker snoer (dat zat er voorheen al. Niks gelabeld, etc.

Eerst zijn paneeltje onder handen genomen. 5 zekering houders miste de klemmetjes in het dopje. Dat was de bron van het knipperen. De leds met 1/8W 560 ohm weerstanden op een messing draad als plus rail, de massa op een ander stuk messing staf, die 2 hingen los en konden elkaar raken. Dat er uit gesloopt en opnieuw aangelegd met 1/4W 820 ohm weerstanden en alles vast gezet.
Toen ik die zekeringhouder liet zien zei hij dat hij die veertjes gezien had. Tijdens montage viel er een uit. Hij zei dat tegen die man en volgens hem waren die helemaal niet nodig.

Hij had alles bij elkaar gebonden zodat hij maar 3 van de 12 schakelaars nodig had. Dit gedaan door dingen als 4 draden naar 2 te koppelen en dan weer 2 naar 1. Dat was dik draad en plus en min beide uitgevoerd in rood. De massas bij elkaar in een oud goor aardrailtje met verroeste schroeven. Alles hing los met grote lussen om te lang draad weg te werken. Dit ging zelfs mij te ver.

De nieuwe draden bleken verkoperd aluminium te zijn. Ik heb goede kwaliteit vertind koperdraad gebruikt en nu zijn er 10 schakelaars in gebruik.

Het ergste vond ik pas toen ik al die zooi er uit ging knippen. De aders van diverse hergebruikte draden waren intern pikzwart geworden. Die er dus ook uitgesloopt en vernieuwd. Los bengelend in een kast zat een lange kroonsteen strip waar die draden gekoppeld werden (zonder aderhulzen) naar de mast. Ik meet over elk aderpaar (Naar drie lampen) meer dan 20kΩ Die kabels bleek ook pikzwart. Dat vervangen wordt de volgende stap.

Vanmorgen verteld hij dat hij nu veel meer licht heeft. Eerst moest hij met zijn boek vlak onder de lamp zitten om genoeg licht te hebben nu hoeft dat niet meer. Gelijk een 12V stopcontact en heklicht bedraad want die waren niet aangesloten.

We begonnen op 11:00 en waren om 17:15 klaar in de volle zon in een polyester zeilboot, ik kan even geen AMP stekkertje meer zien :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Jinny

Golden Member

Leve de elec's die 'het wel kunnen'.....
Ik leef oa van dit soort ellende.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

Ik doe dit soort werk niet, en dat wil ik zo houden ;-) maar voor hem maak ik een uitzondering.

Jinny, stel je er niet te veel bij voor. Het zit nu veilig en redelijk netjes maar bij lange na geen elektricien nivo.

In mijn eigen boot zie je overal draden maar ik weet waar ze van zijn en het zit allemaal veilig en goed vast. Ik ben alleen geen held in wegwerken. Ik vind het gewoon makkelijk dat als ik ergens stroom nodig of wat wil aanpassen, ik er zo bij kan. Ik heb 5 zekering kastjes verdeeld door de boot zitten. Elk kastje heeft 10 aansluitingen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Allemaal zichtwerk net zoals in een ouwe gevangenis, maakt niet uit, draden, buizen, leidingen wegwerken is voor tere watjes zielen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 28 augustus 2024 12:15:51 (13%)

High met Henk

Special Member

weer een Elec waar het lampje nooit (fel) is gaan branden.

komen er steeds meer van :(

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Toch kan een goed uitgevoerde zichtinstallatie een lust voor het oog zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Op woensdag 28 augustus 2024 13:00:03 schreef High met Henk:
weer een Elec waar het lampje nooit (fel) is gaan branden.

komen er steeds meer van :(

Ach, ik leef ervan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

Dat begrijp ik wel, maar broddelwerk = dubbel werk en er is geneog werk om niet het broddelwerk van anderen op te lossen en zelf gewoon meteen goed te doen

of supervisie te houden op micromanagemment niveau.

Dat micromanagen is leuk en nuttig als het met een gedefinieerde tijd voldoende "leerproces" in gang zet dat het daarna ook zonder toezicht goed gaat.

Maar volgens mij is de huidige instelling van de jongeren vaak: Indien geen toezicht, dan direct weer terugvallen op het "snel afraffelen en dan een kwartiertje extra koffiedrinken".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Op woensdag 28 augustus 2024 13:43:26 schreef High met Henk:
Dat begrijp ik wel, maar broddelwerk = dubbel werk en er is geneog werk om niet het broddelwerk van anderen op te lossen en zelf gewoon meteen goed te doen

of supervisie te houden op micromanagemment niveau.

Voor de klant.
Ik reken gewoon mijn tarief...
Het is niet mijn werk wat broddelwerk is....

Op woensdag 28 augustus 2024 13:30:36 schreef mel:
Toch kan een goed uitgevoerde zichtinstallatie een lust voor het oog zijn.

zoals de hoofdstroomaansluiting van de oude duisburgse hoogoven, zit in het bezoekerscentrum. 3 IPE-profielen in de kleuren rood, geel en blauw. de smoorspoelen, kortsluitbegrenzing staat 1 ruimte ernaast. een bezoek waard

https://nl.wikipedia.org/wiki/Landschaftspark_Duisburg-Nord

High met Henk

Special Member

Tja ik zit aan de andere kant van de tafel en moet iets aftekenen als het gedaan is, maar wat doe je met broddelwerk?

dat betekend langer stilliggen of je gaat dus micromanagen. Maar dat moet je ook weer terugkoppelen naar hun chef.

ik ben bang dat ik steeds vaker monteurs maar naar huis moet gaan sturen.
Gevolg is dat je dan niemand hebt....

High met Henk

Special Member

SUPER domme fout....
ik had een oude Fritz router modem liggen die ik even in de schuur waar we wonen opgehangen had. En Dat leek redelijk te werken. Echter 1 gek probleem wat ik maar niet gevonden kreeg: als we met meerdere devices bezig waren, werd er af en toe 1 of meerdere devices uitgeknikkert..

nergens kunnen vinden wat het probleem was:
geen max devices, geen blockage etc.

en toch maar even in de IP range kijken...

netjes van 20 tot 150: nou we hebben geen 130 devices....
en ineens zie ik bij subnet 255.255.255.252........

* High met Henk denkt: One of these days is een prachtig nummer van pink Floyd voor vandaag.

https://nfor.nl/index.php?id=348122

Op een buurforum met flinke overlap qua gebruikers, is een reparateur bezig met de reparatie van een high-end versterker in de >10.000 euro categorie.
De huidige eigenaar heeft dat er niet voor betaald voor zover ik weet - die heeft hem uit de faillissementsveiling (!) van Kanzy gehaald.

Er zijn nu foto's van het binnenwerk geplaatst. Mijn god. Dat zijn volgens mij snap-in elco's waar zwevende draden op gesoldeerd zijn. Ik ben daar zelf ook schuldig aan, maar niet in bouwsels die ik aan derden verkoop...
Terminalbordjes/turretbordjes weggestopt op een manier waarop ze geheel onbereikbaar zijn, en waarvoor je zo te zien veel bedrading los moet halen in geval van reparatie.
De constructeur is vast Italiaans want zoveel spaghetti heb ik in tijden niet gezien.

Kijk en huiver :)

De versterker is overigens bezweken aan een kortsluiting van de hoogspanningslijn in het apparaat, verdere informatie over de oorzaak daarvan is er nog niet.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
High met Henk

Special Member

ehhhmm tja, in de buizenversterker wereld zijn er 2 filosofien:

zij die op print bouwen en zij die in the air bouwen.

ik zoe hier helemaal geen PCB, dus gok alles in the air.
of een versterker dan 50K moet kosten kun je over dicussieren...

ik heb mijn mening.

Zwevend opbouwen is prima, maar dan wel netjes, met onderdelen die daar voor bedoeld zijn.
Ik vloek vaak op Philips, maar in ieder geval hadden die onderdelen zodanig gemonteerd dat ik zelden meer dan 2 a 3 andere onderdelen los moet halen om er bij te komen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 30 augustus 2024 14:38:19 (49%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bedrijfje hier op de gang in mijn bedrijvenverzamelgebouw werkt aan een project wat met drones en AI bepaalde objecten gaat inspecteren.

Die hebben dus wat "rekenkracht" nodig. Hebben ze Jetson Nano bordjes op de Seeedstudio recomputer Jxxx voor.

Die hebben ze teruggestuurd "werkt niet" en vervolgens na 8 maanden: "We hebben ze vervangen en nogmaals getest: werkt gewoon!".

Komt hier aan in Delft.... "werkt niet". Dus ik loop de afgelopen twee weken te roepen: Het is echt veel waarschijnlijker dat zij hier iets verkeerd doen, dan dat seeedstudio de boel loopt te flessen of dat het steeds onderweg hierheen stuk gaat.

Dus vandaag dumpen ze een zwik hardware op m'n bureau. Vanalles lopen checken en testen... Steevast blijven die twee "vervangen" bordjes het niet doen (= 0.000A trekken uit de labvoeding).

Uiteindelijk blijkt dat ze een "werkend" J401 bordje hebben en twee niet-werkende J202! En blijkt dat de voeding die volgens hun met de '202 geleverd was 19V levert en de 12V voeding hoorde volgens hun bij de '401.

Anyway. De niet werkende computertjes doen het op 12V dus gewoon wel.

Maar Seeed heeft die dingen dus verrekte netjes ontworpen: Indien de spanning meer dan 15V bedraagt, dan gaat het hele ding gewoon Tjok uit en... niet kapot!

Maar goed. Hun "overvoltage circuit" is dus een ontwerptip:

Werkt kennelijk goed. :-) (Dit is van de J401, officieel 19V in, onofficieel tot 23V. )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Onofficieel tot 23V, en dan een 30V MOSFET als beveiliging? Vreemde keuze. Verder best netjes natuurlijk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als ze de UVLO op de DCDC aardig instellen, bijvoorbeeld op 8V met 9V als gepubliceerd minimum, dan gebeurt er bar weinig tot 40V. De mosfet zenert een beetje (ik zal het wel niet zo mogen noemen, maar ik noem het maar zo), de DCDC krijgt wat spanning, maar niet genoeg om op te starten. De mosfet blijft heel. Pas als je daarboven komt gaat de DCDC opstarten en rookt deze pass mosfet op.

In de praktijk vliegen deze figuren met een 4S LIPO. De J401 is "happy" met de 16.8 -> 12V spanning. De J202 doet het bij de start gewoon niet en zou pas opstarten als de accu leeg begint te raken.

Dat is waar het voor is. Niet voor iemand die er 220V op probeert te zetten.

High met Henk

Special Member

Wat denken jullie hiervan?

De bevestiging van het systeemplafond loopt dwars door de goot heen..

Vraag me af wat Nen1010 hierover zegt

Dit topic is gesloten