Op zondag 25 augustus 2024 13:59:15 schreef maartenbakker:
Oriënteren vanaf de achterzijde van de versterker lijkt me onzinnig. Ben ik ook nog nooit tegengekomen.Ook snap ik (daarom?) je eerste voorbeeld niet. De luidspreker die links van de versterker staat is vanuit de luisterpositie dan toch de linker luidspreker. Dat is bij mijn weten de vaste benaming.
Een versterker is toch geen auto waar je in gaat zitten? Bij een televisie kan ik me het nog een beetje voorstellen, maar daar zijn het alleen TV-presentatoren en -monteurs die daar ooit mee te maken krijgen. Die zitten er immers in. Al de rest kijkt er alleen maar naar.
Bij een stereo-opname met twee microfoons, is het duidelijk, die staan op de luisterpositie van de luisteraar.
Tegenwoordig zijn het meestal meer sporen opnames, soms elke muzikant apart. Het ligt dan aan de tech hoe die de instrumenten of zangers in het stereobeeld zet. Hij kan zelfs L en R verwisselen......
Een muziekliefhebber weet meestal ook hoe het orkest opgesteld is en waar de instrumenten staan. Die zou het bij een verwisselde L en R meteen opmerken.
Overigens heeft een versterker doorgaans twee identieke kanalen. De L en R aanduiding bij in en uitgang dient alleen om de kanalen te onderscheiden. Alsje beide verwisselt verandert aan de weergave niets, hoogstens een balansregelaar die verkeerd om werkt