B & O te koop

Hier had ik geld moeten opzetten...
Begin van de zomer nog tegen collega's gezegd: als Loewe failliet gaat, dan volgt B&O (zeker hun televisietak) voor het einde van dit jaar.

Ik kan er me zo ongelooflijk in ergeren dat europese merken die zich onderscheiden in kwaliteit en design resp. Loewe en B&O over de kop moeten gaan ten voordele van zooi als Samsung en LG.

Ik vraag me af als mijn Loewe over X aantal jaren zijn laatste adem uitblaast, wat ik dan in de plaats moet gaan zetten.

Een bak met een kaars in ofzo.
Heb nog wel ergens een K35 staan, dat kan ook nog, die dingen gaan 100 jaar mee als ik een magazijn beeldbuizen kan opkopen :P

*zucht* I hate this world |:( (moet ik toch nog terug een Chinese Philips, oeps, TP-Vision zetten. Elke 5 jaar een nieuw toestel dan. Klimaat???

Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren nu B&O te koop staat.
Zal het bedrijf een doorstart maken?
Of is het gedoemd om failliet te gaan?

Hier op het dorp waar ik woon staat al zo lang ik kan heugen (1973) een winkel van B&O, ik vergaapte mij aan de mooie toestellen die waren te zien.
Jawel voor een exclusieve prijs, maar wat een mooi design.
Ook die winkel is niet meer open en zal voorgoed denk ik zijn deuren wel sluiten.
De eigenaar van die winkel zal ook aardig op leeftijd zijn (ik ken hem zelf) dus die is ook toe aan zijn pensioen.

Mogelijk dat B&O nog een doorstart maakt na overgenomen te zijn door de Koreaanse concurrent Samsung....?

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 24 augustus 2019 14:20:15 schreef maartenbakker:
[...]
[...]
Na 1969 hebben ze vast ook nog prima geluidsapparatuur gemaakt.

zeker wel, maar reputatie is dikwijls iets van het "eerste uur".

Philips had die positie al met de AG9018 en de bijbehorende eerste getransistoreerde hifituner maar begon toen iedere gulden twee keer om te draaien met een niet zo fraai vervolg. De rest is geschiedenis.

maartenbakker

Golden Member

Op 24 augustus 2019 20:52:58 schreef Beeldbuisje:
Ik vraag me af als mijn Loewe over X aantal jaren zijn laatste adem uitblaast, wat ik dan in de plaats moet gaan zetten.

Je zou eens Technisat kunnen proberen. Ik weet niet hoe hun beeldkwaliteit (signaalverwerking) is, maar als ze de ontwerpprincipes van de jaren '80 gehandhaafd hebben, zit het met de bouwkwaliteit wel goed.

Philipstoestellen zijn niet heel veel Chineser dan de meeste andere merken. Als je er een land aan moet hangen, is dat geen simpele kwestie, maar de meeste sporen lopen dood in Taiwan bij TPV als je ze zo ver mogelijk probeert te volgen dus dan zou ik daar voor kiezen. TP Vision is een Amsterdams bedrijf met een vestiging in Gent. Assemblage van de toestellen is in Polen, assemblage van de samenstellingen (modules) weet ik niet precies, onderdelen komen wel voor een groot deel uit China.

P.S. TPV doet alsof het hoofdkantoor in Hong Kong zit en niet in Taipei. Hong Kong is op het moment echter niet helemaal de handigste plaats om te zitten. Geen idee wat ze gaan doen als het erop aankomt. Ze hebben de productiecapaciteit in China hard nodig dus ze zullen wel ergens een hoofdvestiging op het vaste land moeten handhaven.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 25 augustus 2019 00:18:27 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Het zou jammer zijn als B&O geen doorstart maakt.
Over smaak valt niet wel te twisten,ik vind het er iig prachtig en gedurfd uitzien.
In mijn kennissenkring\vriendenkring kom ik zelden B&O audio of TV's tegen.
Maar die zijn dan ook bijna allemaal Jan Modaal.
B&O is toch een merk voor mensen die wat beter in de slappe was zitten.

bprosman

Golden Member

Opzich hadden meer fabrikanten soortgelijke schakelingen maar ik zie Philips er wel voor aan dat ze "inspiratie" hebben opgedaan.

Volgens mij heeft B&O ook complete Philips chassis ingekocht maar jij (Maarten) weet dat waarschijnlijk beter dan ik.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik moet toegeven, ik ben van in mijn jeugd wat grootgebracht met Loewe en Philips. Heb tijden lang een enorme passie voor Philips gehad. Na het QFU drama en de software-issues in de eerste Androids ben ik terug eens Loewe gaan bekijken. Heerlijke apparaten die laatste, maar ja.

Nu moet ik wel toegeven dat sinds de modellen vorig jaar Philips me terug wat meer kan bekoren. Toevallig onlangs aan een apparaat met blikseminslag moeten werken... Je ziet dat de manier van elektronische schakelingen opbouwen uiteindelijk nog altijd volgens de Philips logica van weleer is. Er staat TPV op die printen, maar goed.
Ik vind het dan ook iets speciaals vergeleken met andere Chinese zooi. Software in Gent, de grote baas in Amsterdam, assemblage in Polen. Heeft dan toch nog meer Europese "grounds". Ik bezie het dat de overkoepelende organisatie eerder administratie is en in China zit, of is dat wat kort door de bocht?

Maarten, je zegt Technisat. Net zoals Metz is dat ook een Duits merk dat je nog amper in België en (ik denk ook amper in) NL tegenkomt.
Ik herinner me van Metz dat die ook steeds kwalitatieve tvtjes maakten toen je ze in België nog zag. Dat lijkt me nu iets vreemd: je hebt Metz en Metz Blue. Dat laatste zou dan de "Chinese" Metz zijn :? :? :?

Van Loewe weet ik dat er 10 "overnemers" in de rij staan. Sinds dat bericht is het er allemaal redelijk stilletjes rond. Blijkbaar moet het voor eind oktober daar rond zijn?
Wellicht kan één der kandidaten van Loewe ook eens naar B&O gaan kijken nu? :P

maartenbakker

Golden Member

Op 24 augustus 2019 16:19:47 schreef kris van damme:
[...]

toch minstens eentje. ken het model niet uit mijn hoofd, maar foto bijgevoegd. Je kan de bovenkant als strijkplank gebruiken, zo plano is hij :-)

Philips had zelf misschien geen duidelijke definitie, maar het is niet de bovenkant die het verschil maakt. Dan zijn diverse traditionele modellen uit de jaren '30 t/m '50 ook plano's.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 25 augustus 2019 10:46:27 schreef bprosman:
[...]
Volgens mij heeft B&O ook complete Philips chassis ingekocht maar jij (Maarten) weet dat waarschijnlijk beter dan ik.

B&O heeft rond 1992/1993 het GR2.2 chassis gebruikt in de LE6000 en ME6000. Of er later nog eentje was, weet ik niet zeker. Wel was het een vrij ongelukkige keuze omdat het GR2.2 chassis nooit een van de bedrijfszekerste was (Franse slag, hoewel de doorknallende lijntrafo geloof ik Italiaans was).

Op 25 augustus 2019 10:59:07 schreef Beeldbuisje:
Nu moet ik wel toegeven dat sinds de modellen vorig jaar Philips me terug wat meer kan bekoren. Toevallig onlangs aan een apparaat met blikseminslag moeten werken... Je ziet dat de manier van elektronische schakelingen opbouwen uiteindelijk nog altijd volgens de Philips logica van weleer is. Er staat TPV op die printen, maar goed.
Ik vind het dan ook iets speciaals vergeleken met andere Chinese zooi. Software in Gent, de grote baas in Amsterdam, assemblage in Polen. Heeft dan toch nog meer Europese "grounds". Ik bezie het dat de overkoepelende organisatie eerder administratie is en in China zit, of is dat wat kort door de bocht?

De grotere baas van de grote baas zit in Taiwan. De grote baas gaat alleen over dochteronderneming TP Vision, niet over TPV. En ze hebben inderdaad zo nu en dan van Philips geleerd maar in de basis is het nog altijd de fabriek van middenklasse monitoren die het al was toen ze in 2006 Philips Taiwan (een fabriek in hoge middenklasse monitoren) overnamen. Er was toen ook technologieoverdracht en dat zal vast wel geholpen hebben maar TPV lijkt steeds de technisch dominante fusiepartner. Dat er na het QFU chassis jarenlang geen high end is geproduceerd en de vervangende mainboards voor de QFU slechter beeld geven, toont voor mij aan dat de technologieoverdracht op zijn best traag is. Er zijn goede signalen zoals uit Gent, dus het kan ooit nog wat worden. En met het huidige politieke klimaat in China, wie weet wordt er wel meer elders gedaan. Dat dat slechts administratie is, is kort door de bocht. Die zit in Hong Kong, productie zit op het vaste land. TPV is een van de grootste monitorproducenten wereldwijd en bijna alle productie daarvan komt uit China. LCD-panelen voor TV's zullen daar ook deels vandaan komen en dus misschien samenstellingen, dat is me zoals gezegd niet duidelijk.

Maarten, je zegt Technisat. Net zoals Metz is dat ook een Duits merk dat je nog amper in België en (ik denk ook amper in) NL tegenkomt.
Ik herinner me van Metz dat die ook steeds kwalitatieve tvtjes maakten toen je ze in België nog zag. Dat lijkt me nu iets vreemd: je hebt Metz en Metz Blue. Dat laatste zou dan de "Chinese" Metz zijn :? :? :?

Verschil tussen Metz en Metz Blue ken ik helaas niet. Technisat is een bedrijf met een ingewikkelde geschiedenis. Het was een klein en vrij jong bedrijf in sattelietontvangers uit West-Duitsland en in 1990 al in samenwerking met een grote producent van autoradio's in Eisenach. Na de wende hebben ze in de loop van de tijd diverse electronicafabrieken in het Oosten gekocht op een gegeven moment de "RFT" televisiefabriek in Stassfurt om dat gat in hun assortiment op te vullen. Stassfurt kenden we hier alleen van goedkope anonieme postordermodellen, maar de ontwerpfilosofie was daar om toestellen onverslijtbaar en goed repareerbaar te maken. Defecten kwamen meestal door materiaalfouten of slordige arbeid, niet door ontwerpfouten. Ik kan helaas niet nagaan hoeveel van die filosofie is blijven hangen door de jaren heen, maar het uitgangspunt en het feit dat ze als een van de weinigen nog steeds bestaan zonder Chinese inmenging, stemt hoopvol. Bovendien heeft Technisat een stabiele financiële positie onder andere als toeleverancier van de auto-industrie. Een beetje zoals Blaupunkt ook altijd gedaan heeft en doet (vergeet daarbij even dat Blaupunkt rond 1985 gestopt is met televisies omdat inkopen makkelijker was dan een nieuw chassis ontwikkelen).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die toestellen van RFT/Stassfurt heb ik vroeger genoeg gezien. Ze liepen wat mij betreft altijd mijlen achter qua technologie.
Als Philips al bijna 10 jaar elektronische tuning aanbood, werkten zij nog steeds met van die draaiwieltjes en hun 16 presets. Ook vond ik het komisch dat zij lang rugwanden gebruikten precies dezelfde zoals je die bij ITT in de eerste helft van de jaren '70 ook terugvond. Net of ze maakten tv's met oude stock van ITT

Hoogspanningskaskades waar de kabel gewoon uitbrak als je het chassis wat te vaak open/dichtklapte.
Nee hoor, wat mij betreft weinig goede herinneringen aan RFT.

Als ik op de site van Technisat wat ga rondlezen lijkt het me dat RFT overgegaan is naar Technisat.
Ten tweede: net zoals Metz niet (meer) in België en Nederland te krijgen. Dan toch op TV gebied. Ook hun tweede merk, Nordmende, zie ik hier eigenlijk niet meer.

Om nog even terug te komen op Philips/TPV... Het valt me wel op dat de LCD panelen wel de stempel van TPV hebben, maar verdacht hard op LCD panelen van LG lijken; precies dezelfde bouwwijze en plaatsing van LEDs. Had éénmaal een defecte t-con in zo'n apparaat. Die zat vol ic's van LG...

Die heb ik dan nog niet vanbinnen gezien, maar hun laatste OLED tv's zoals de 903 ademt toch al terug wat meer kwaliteit uit. Ondanks ik geen fan ben van hun kunstmatige HDR levert hun P5 processor toch mooie plaatjes.
Software-foutjes lijken snel opgelost te worden en zijn blijkbaar niet meer van dien aard dat primaire functies van het toestel in gedrang komen.
Wel belachelijk dat ze terug naam proberen te maken door een soundsysteem van een ander premiummerk. Ooit gaven hun eigen toestellen zo'n mooi geluid...

Om terug on-topic te komen... B&O's OLED tv, de Eclips dacht ik... Dat is toch een LG met een geluidssysteem van B&O zelf. Tenminste, heel het smart is gewoon 1 op 1 webOS van LG.

maartenbakker

Golden Member

Op 25 augustus 2019 22:12:46 schreef Beeldbuisje:
Die toestellen van RFT/Stassfurt heb ik vroeger genoeg gezien. Ze liepen wat mij betreft altijd mijlen achter qua technologie.
Als Philips al bijna 10 jaar elektronische tuning aanbood, werkten zij nog steeds met van die draaiwieltjes en hun 16 presets. Ook vond ik het komisch dat zij lang rugwanden gebruikten precies dezelfde zoals je die bij ITT in de eerste helft van de jaren '70 ook terugvond. Net of ze maakten tv's met oude stock van ITT

Hoogspanningskaskades waar de kabel gewoon uitbrak als je het chassis wat te vaak open/dichtklapte.
Nee hoor, wat mij betreft weinig goede herinneringen aan RFT.

Geen oude ITT stock daar denk ik. Het is logisch dat ze binnen de beperkingen van het 5-jarenplan moesten opereren en dat gold ook voor ingekochte onderdelen. Als het er niet was, konden ze er ook geen toestel mee maken, dus op hun allereerste kleurentelevisie na (die liep een paar jaar voor op de meeste andere fabrikanten, uitgezonderd de Russische beeldbuizen) liep de technologie vaak wat achter. Dat is onder kapitalistisch bestuur vanzelfsprekend geen probleem meer. Ook was de materiaalkwaliteit en de kwaliteit van de arbeid soms een probleem (ook weer inherent aan het politieke systeem destijds). Daar stond tegenover dat de ontwerpen met een heel andere filosofie gebeurden, en als die filosofie nog steeds doorwerkt (weet ik niet, laatste toestel dat ik in regulier onderhoud had was van bouwjaar 1989 en heeft het zonder grote problemen volgehouden tot buitengebruikstelling in 2011) dan kun je het gerust eens proberen. Wat dat betreft jammer dat je die toestellen weinig tegenkomt, want om de nieuwprijs te betalen om even iets te proberen is wat overdreven misschien.

Om nog even terug te komen op Philips/TPV... Het valt me wel op dat de LCD panelen wel de stempel van TPV hebben, maar verdacht hard op LCD panelen van LG lijken; precies dezelfde bouwwijze en plaatsing van LEDs. Had éénmaal een defecte t-con in zo'n apparaat. Die zat vol ic's van LG...

Klopt, net als Samsung tegenwoordig overal Samsung op plakt, en Vestel doet dat ook. Reden is dat ze waarschijnlijk de kale LCD of deels afgebouwd paneel inkopen en hem dan zelf verder verwerken met hier en daar wat aangeleverde onderdelen (TCON altijd van de LCD-fabrikant, LED-strips waarschijnlijk ook vaak). Je kunt een paneel eigenlijk alleen nog snel identificeren aan de hand van de TCON.

Die heb ik dan nog niet vanbinnen gezien, maar hun laatste OLED tv's zoals de 903 ademt toch al terug wat meer kwaliteit uit. Ondanks ik geen fan ben van hun kunstmatige HDR levert hun P5 processor toch mooie plaatjes.
Software-foutjes lijken snel opgelost te worden en zijn blijkbaar niet meer van dien aard dat primaire functies van het toestel in gedrang komen.
Wel belachelijk dat ze terug naam proberen te maken door een soundsysteem van een ander premiummerk. Ooit gaven hun eigen toestellen zo'n mooi geluid...

Ik was al aangenaam verrast dat ze weer wat in het hogere segment probeerden ueberhaupt. Daar is een paar jaar niets gebeurd na de overgang naar TP Vision. Als het resultaat inderdaad al zo goed is, dan is er hoop dat ze hun merk een beetje kunnen terug opbouwen.

Om terug on-topic te komen... B&O's OLED tv, de Eclips dacht ik... Dat is toch een LG met een geluidssysteem van B&O zelf. Tenminste, heel het smart is gewoon 1 op 1 webOS van LG.

Interessant, dus mainboard dan kennelijk ook gewoon LG? Zou gezien de ontwikkelkosten geen slecht plan zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Op 24 augustus 2019 20:52:58 schreef Beeldbuisje:
Hier had ik geld moeten opzetten...
Begin van de zomer nog tegen collega's gezegd: als Loewe failliet gaat, dan volgt B&O (zeker hun televisietak) voor het einde van dit jaar.

Ik kan er me zo ongelooflijk in ergeren dat europese merken die zich onderscheiden in kwaliteit en design resp. Loewe en B&O over de kop moeten gaan ten voordele van zooi als Samsung en LG.

Ik vraag me af als mijn Loewe over X aantal jaren zijn laatste adem uitblaast, wat ik dan in de plaats moet gaan zetten.

Een bak met een kaars in ofzo.
Heb nog wel ergens een K35 staan, dat kan ook nog, die dingen gaan 100 jaar mee als ik een magazijn beeldbuizen kan opkopen :P

*zucht* I hate this world |:( (moet ik toch nog terug een Chinese Philips, oeps, TP-Vision zetten. Elke 5 jaar een nieuw toestel dan. Klimaat???

Panasonic?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Maar alleen de duurdere modellen dan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In de jaren '80 '90 waren plenty dure huizen gevuld met B&O spul, maarja, ook die consumenten zijn om en kiezen voor goedkoper en ook wel goed spul. Hier en daar heb je nog wel B&O studio's,maar wel stukken minder. Kwaliteitief beter?? Destijds met ik dacht Saba/ Nordmende Chassis waren ze zeker niet goed, gingen vaak stuk. Heb ze hersteld, maar vond het geen topper,behalve eigen oude chassis was er goed.

Bij de radio en TV zaak waar ik ooit een vakantiebaantje had noemden ze het "Brengen & Ophalen".

Ik ben onlangs uit nieuwsgierigheid dan wel nostalgie hier even binnen gelopen.
bnoservice.nl
(ik wil dat echt voor m'n verdriet niet hebben)

B&O heeft in het verleden wel meerdere andere merken gebruikt.

MX1500 had een Philips CP90 chassis
MX2000 een Thomson ICC5(?) chassis
MX3000/MX4500 ook Thomson
LE6000 was idd een GR2.2 chassis.

Maar de leukere toestellen als MX5500/LX5500/LX6000 en MX7000 waren toch echt 100% B&O.

Audio hebben ze ook veel leuk spul gemaakt. Ik restaureer het nog regelmatig, en er zijn gelukkig nog veel liefhebbers voor.

En ja, ik heb een zwak voor het merk, mijn huis staat er dan ook redelijk vol mee :)

Meest gehoorde negatieve opmerking over B&O is helaas "Het is gewoon een philips".. Bij sommige apparaten was dit waar, maar bij het merendeel niet.

Volgens mij was het na halverwege jaren negentig allemaal B&O's eigen productie.

Ik ben jaren geleden zelfs in de fabriek geweest, en erg gaaf om te zien hoe ze al het aluminium enz. zelf bewerken en anodiseren.

Ik hoop dat het merk verder kan bestaan. Ze hebben leuke innovatieve dingen gemaakt en hebben zeker bestaansrecht.

Persoonlijk denk ik dat de marketing hun grootste probleem is geweest.
Eerder kwam je voor een Philips een winkel binnen, en zag dan ook ineens de duurdere maar mooiere B&O. Tegenwoordig zie je alleen B&O als je naar een speciaalzaak gaat. En die zijn er helaas nog amper....

maartenbakker

Golden Member

In de MX2000 zat een 2e generatie ICC3. Vond ik zelf technisch een mooier chassis dan de ICC5, ook minder last van slechte solderingen, maar het ging stuk en als je niet gewend was om het te repareren...

MX4500 was toch al een B&O chassis? Wel zat er in de MX5000 (nog nazoeken ter controle) net als in de MX3000 een ICC5 chassis.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 30 augustus 2019 19:32:35 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

MX4500 en MX5000 waren volgens mij zo'n beetje gelijk aan elkaar. Beide ICC5 dan?

maartenbakker

Golden Member

Denk dat je gelijk hebt. Ik dacht aan de MX3500 en MX4000 die beide wel B&O chassis hebben. De MX5500 als opvolger van de MX5000 heeft ook een B&O chassis denk ik. De MX3000, MX4500 en MX5000 dus een ICC5.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De versterkers van het high-end audio segment van B&O zijn in Nederland ontwikkeld. Bijvoorbeeld de Beolab-90, https://www.bang-olufsen.com/en/speakers/beolab-90?variant=beolab-90-s…, kost een paar centen (heel veel centen 35k dus!) maar dan heb je ook wat. Ik dacht dat er 18 speakers per zuil/box in zitten en dito versterkers. Allerlei DSP spul etc.
16A aansluiting per box.
Heel het frame is gegegoten uit een aluminium blok en nadien op maat gefreesd.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Waar zijn die ontwikkeld dan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

In Keulen bij frackenpohl-poulheim. Niet echt Nederland, maar met die enorme Beolab kun je het daar wel horen donderen.

edit:
die hebben alleen de design gedaan. De ontwikkeling van de techniek is niet door een designer "even erbij" gedaan natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 1 september 2019 10:25:26 (28%)

Op 1 september 2019 01:38:44 schreef maartenbakker:
Waar zijn die ontwikkeld dan?

De voeding en de D-class power amplifier komen van Heliox. Die hebben ook voedingen en amps gemaakt voor eerdere designs van B&O.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 26 augustus 2019 08:13:04 schreef Shiptronic:
[...]

Panasonic?

Ik vrees dat het zoiets gaat worden. Zoals Maarten al zei: de duurdere modellen die door hun zelf gemaakt worden gaan amper defect. Veel ervaring mee op de zaak.

Wat me bij Panasonic stoort en me destijds overhaalde om voor Loewe te kiezen: Panasonic en smart-tv zijn ook geen mooi koppel. Net zoals bij Loewe (die hebben nog geen fatsoenlijke Netflix app). Hét voordeel aan Loewe is de laatste tien jaar hun perfect uitgedacht HDMI-CEC systeem. Heb op 4 Loewe's hier in huis mediaspelertjes staan (AppleTV, nVidiaShield en RaspberryPI). Eens diens HDMI ingang gekozen werkt de hele Loewe afstandsbediening als afstandsbediening voor de speler. Even langere tijd de "TV" knop ingedrukt houden wisselt in een mum van tijd om.
Bij Panasonic weet je nooit van tevoren hoe de remote zich gaat gedragen op de betreffende mediaplayer.

Ben ook nooit fan geweest van de "kleuren" van Panasonic. Maar goed, met de OLED is dat al stukken beter en je kan hem zelf ook heel precies afregelen.

Op dat vlak heb ik steeds een hekel gehad aan B&O: hun gebruiksgemak is erg ver te zoeken. Wat een onoverzichtelijke menu's hadden die steeds. De D16 van Philips was al makkelijker in gebruik eind jaren 80 vergeleken met een uit 2000 stammende B&O. Kent B&O trouwens HDMI-CEC?

B&O doet veel met ICEpower, een Deens bedrijf dat een onderdeel was van B&O en nu een afzonderlijk bedrijf is.

De beolab 90 werd in Denemarken gemaakt volgens mij. Op Youtube staan wel leuke filmpjes hoe. Van gietproces tot metaalbewerking enz.

Wat betreft HDMI.. Daar liepen ze wel beetje mee achter. Terwijl de rest HDMI had, had de Beovision 7 nog DVI...