Hallo, ik heb hier 2 buizen VU-meters staan de ene lijkt een frequentiemeter te zijn en de andere een wisselspanning voltmeter. Weet iemand hoe ik deze meters goed kan testen? De meters zijn van TH Delft geweest en de nummers zijn: Philips GM6020 en Philips 6012

De linker is een AC mV meter en de rechter een DC µV meter.

GM6012.pdf

GM6020.pdf

Geen VU-meters dus. Wel mooi spul. Over het algemeen werden vrij degelijke componenten gebruikt, maar er is altijd kans dat er in de loop van de jaren wat kleinigheidjes aan zijn gaan mankeren.

Wel mooi spul.

En een mooie prijs. :)

Prijs was erg laag, waarop kan ik de apparaten testen?

Als ze lang uitgestaan hebben zou je de elko's eerst langzaam weer in bedrijf moeten nemen. Waarschijnlijk met buizen eruit.

De DC meter kun je een batterij op aansluiten en een bijpassend meetbereik kiezen als test. Ik zou er ongezien in ieder geval geen dc hoogspanning mee gaan meten.

Nouja, hoogspanning, de DC variant gaat tot 1kV,

Ik zou er niets meer mee meten, dat zijn apparaten voor in het museum.

Dat zal het waarschijnlijk ook wel worden, meer als decoratie. Zijn ze zo bijzonder dan? Heb er 1 even opgepoetst!

Met "museum" doelde ik meer op leeftijd en tegenwoordig nut, een beetje multimeter doet niet onder voor die apparaten.

*misschien* dat een gevoelige AC voltmeter nog interessant is tegenwoordig. Maar ook daar vrees ik voor.

Morgen gaat de stroom er even op, heeft het nut om voor opstarten er even met 30v 3A erop te gaan? Om even wakker te worden. Ze zullen niet intensief gebruikt worden maar meer bij de ‘collectie’ geshowed worden. Ik hou het dan toch maar bij een multimetertje ;)