Ik heb al verschillende topics doorgelezen ivm een 12 volt voeding gebruiken op een auto radio versteker, iedereen probeert met een PC voeding bvb.
Ik heb zelf een ringkern transfo beschikbaar die 2x30v 3.75amp afgeeft.
Zelf heb ik niet voldoende kennis om zo maar iets uit te werken.
Ik zocht al verschillende circuits op onder andere met de 7812 regelaar in combinatie met een TIP3055. Nu weet ik niet goed hoe de 30 volt naar max 14 volt te krijgen.
Kan iemand een circuit voor leggen dat ik kan nabouwen en mijn transfo kan gebruiken?

van 30 Volt (wissel) naar 12V moet je best veel wegstoken.

Kun je dan niet beter zo iets scoren op MP ?
https://link.marktplaats.nl/m1459836862

Of zo iets :
https://link.2dehands.be/m1462570230

De enige zinnige manier waarop je die trafo misschien kunt gebruiken, is als je het hele primaire voedingsdeel van je autoversterker loskoppelt en hem rechtstreeks uit de trafo op de gelijkrichting voor de eindtrap voedt. Ook dat onder groot voorbehoud. Het is makkelijker om gewoon een passende 13,8V voeding te zoeken.

Of een DC-DC convertor van 48V naar 13,8V kopen en een zekering in de 13,8V lijn opnemen.

zo een lab voeding heb ik staan maar gebruik die teveel om permanent aan de versterker te bouwen.
Ik dacht de auto versterker in een grotere behuizing te bouwen samen met de voeding en vooraan twee grote VU meters inbouwen zoals een eindversterker in HIFI.

Je spreekt van 30 volt wisselstroom naar 14 is veel zakken, gaat dit gemakkelijker nadat je gelijk gericht hebt met diode brug?

Ivan

30V wisselspanning wordt gelijkgericht 30V x 1,41 (=wortel2) = 42,5V gelijkspanning
Vandaar dat ik in mijn voorstel begin met een 48V -> 13,8V DC-DC-convertor.
De piekspanning is wortel twee maal de effectieve spanning.
https://www.alcatronic.nl/98-230v-naar-12v-138v
Voor €40,- is het nauwelijks interessant om zelf iets te gaan bouwen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (23%)]

Je kunt beter een hifi versterker kopen, want waarom een autoversterker binnen?

Ik dacht de auto versterker in een grotere behuizing te bouwen samen met de voeding en vooraan twee grote VU meters inbouwen zoals een eindversterker in HIFI.

Dat dacht je dan verkeerd. Het is heel erg oneconomisch.

Trafo kan maximaal 225 watt leveren. Met een lineaire voeding kan de radio daar maar 90 watt van gebruiken.

Er blijft dan dus 225 watt - 90 watt = 135 watt over. Die 135 watt wordt door een lineaire voeding in warmte omgezet. Als je een juist model koelplaatje gebruikt kun je daar een lekker eitje op bakken. Deze warmte wordt dus gewoon verspilt.

De oplossing met een 7812 gebruikt deze methode. Alleen is een 7812 ongeschikt omdat de ingangsspanning van het ding te laag is en omdat het vermogen de 7812 veel en veel te klein is. Dat kan opgelost worden met extra transistoren die dan op grote koelplaten worden gemonteerd en een type 7812 geschikt voor een hogere ingangsspanning.

In de praktijk zie je deze oplossing dus nooit wegens genoemde nadelen.

Jouw transformator is ongeschikt voor dit doel. Je moet deze trafo hier niet voor gebruiken. De al genoemde computervoeding is een betere oplossing. Of je moet een andere trafo gebruiken of deze aanpassen door er een aantal wikkelingen af te draaien.

Je moet er zoveel wikkelingen afdraaien dat je secundair ongeveer 10 Veff overhoud. Met een gelijkrichter en een stevige buffercondensator krijg je dan een gelijkspanning van ongeveer 12,5 a 13 volt. Hoeveel exact hangt af van de buffer condensator, je gelijkrichter, en de belasting (je radio af). Bij jouw transformator moet je dan van beide secundaire spoelen zowat twee derde van de windingen afhalen. Waarschijnlijk is dat een onmogelijke klus.

Omdat die trafo dus onbruikbaar is, is de computervoeding een betere oplossing. Als je er daar nog een van los hebt rondslingeren zou ik die gebruiken. Dan hoef je geen kosten te maken. Heb je geen computervoeding en moet je er een kopen of wil je een betere trafo kopen kun je ook dat beter niet doen. Dan kun je namelijk beter naar de kringloop en daar een leuke voor weinig radio uitzoeken. Die is dan helemaal met voeding en al klaar. Autoradio's zijn meer geschikt om op een accu te draaien of gewoon in een auto. De interne voeding is daar helemaal op aangepast net als de antenne aansluitingen en de luidspreker aansluitingen.

Ga je een autoradio als huiskamer radio gebruiken zul je misschien ook deze dingen moeten aanpassen om alles goed te laten werken. Voor de meeste mensen hier op CO een fluitje van een cent. Voor mensen die niet weten hoe dit te doen een lastige klus die bij velen misschien nooit slaagt.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (21%)]

Op 29 september 2019 23:53:42 schreef Ex-fietser:
Bij jouw transformator moet je dan van beide secundaire spoelen zowat twee derde van de windingen afhalen. Waarschijnlijk is dat een onmogelijke klus.

Haal dan alles er maar af en wikkel wat je nodig hebt opnieuw met dikker draad.

Haal dan alles er maar af en wikkel wat je nodig hebt opnieuw met dikker draad.

Dat is het beste. Van de twee secundaire spoelen krijg je dan twee lange dunne draden. Die moet je elk in drie gelijke stukken knippen. Je krijgt dan dus 6 draden. Die moet je er dan alle zes parallel weer op wikkelen. Als je dat doet heb je een hele stevige trafo verkregen die op zijn sloffen een radio kan voeden.

Ok begrepen geen goede oplossing.

Ik ben beter om dan een voedingsbordje en twee D versterkerbordjes te kopen
en zo versterker op te bouwen.
Wat zijn de ervaringen met de e-bay aanbiedingen van dergelijke versterker onderdelen?

Ivan

Dan zou ik wel iets zoeken met een hogere voedingsspanning , dan kun je je eventueel je trafo nog gebruiken anders zit je daar met het zelfde probleem.
Deze bijvoorbeeld kan met 24V DC gevoed worden :

https://www.ebay.com/itm/TDA7492P-Chip-50W-50W-Bluetooth-4-0-Audio-Rec…

Deze zelfs met 36Volt :
https://www.ebay.com/itm/2x100W-2x160W-TDA7498-TDA7498E-Class-D-HIFI-D…

Je max vermogen ga je niet halen ivm de max stroom van je trafo's.

Als je TOCH altijd binnen wilt gebruiken en NOOIT mobiel.

Ga naar marktplaats/rommelmarkt/kringloop winkel

en haal daar een gewone hifi versterker.

Kost je max 20 euro, daar koop / maak je geen geschikte voeding voor.
En de efficiency is veel hoger.

en ik voel hem komen: Deze versterker heeft 2x 500 W vermogen
Leuk, maar 30A en 12V is max 360 W en dat 1x. Als je dat dus door 2 deelt kom je op 175 W max en das dus niet gemiddeld..