Momenteel ben ik met een project bezig waarbij er ongeveer 40 ruimtes zijn met radiatoren. Nu is het zo dat de verwarming op de buitentemperatuur is geregeld en automatisch uit gaat bij 18 °C buitentemperatuur. Dan is er nog een stooklijn ingesteld met 65 °C bij -20 en 40 graden bij 18 °C. Dit gaat via KNX met een OpenTherm koppeling en werkt prima. De stooklijn kan waarschijnlijk nog worden geoptimaliseerd. Het is echter zo dat er ruim 100 meter leiding zit tussen de CV ketel en de verste radiator. Momenteel is eigenlijk het systeem getuned voor de verre radiatoren. Omdat het pand relatief groot is is het mogelijk dat bijvoorbeeld een kant van het gebouw koud kan zijn en de andere kant door zon heel erg heet. Dit gaat we ook deels oplossen met raamfolie, wat overigens in de winter dan weer nadelig is.

De ketel is nu geregeld op aanvoertemperatuur. Die blijft altijd op het gewenste setpoint en zolang er een heat request is zal de pomp blijven draaien. Het heat request is nu geregeld met diverse bewegingsmelders die ook verlichting doen.

De bedoeling is om closed loop elke ruimte een thermostaat te geven en een thermische motor op de radiatoren. Dan zal de thermostaat bij afhankelijk van de bezetting van de ruimte de thermische motor gaan aanspreken en middels een grote logic gate zal er een 'heat request' komen bij de CV-installatie. De CV is een Remeha Quinta 110 kW en heeft meer dan voldoende vermogen.

Echter gezien het groot aantal groepen verwacht ik dat er er vanuit de OR logic gate met de 40 ingangen altijd wel een heat request ergens zal zijn, de CV zal dan vervolgens de gehele distributieleiding gaan verwarmen. Dit op zichzelf zorgt natuurlijk al voor wat verlies.

Nu had ik al gedacht aan een 'backoff' tijd nadat het heat request af valt, dus bijvoorbeeld 30 minuten niet verwarmen. DIt zal moeten betekenen dat alle ruimtes dan op temperatuur moeten zijn voordat de ketel weer voor 30 minuten uit gaat. Ik wil voorkomen dat de ketel gaat pendelen, in principe moduleert de ketel en als er dus maar 1 gebruiker in het gebouw is dan is de minimale opwekking eigenlijk al teveel. Dit dan nog gecombineerd met een beveiliging om onder de 5 graden buitentemperatuur de ketel altijd aan te laten staan.

Ik zou er natuurlijk ook gewoon cascade een kleinere ketel naast kunnen hangen en die dan lekker het eerste warmteverzoek laten doen en pas als de grote ketel nodig is die extra inschakelen.

Waarschijnlijk kan ik pas een goede conclusie trekken als alle groepen gemaakt zijn en dan de temperaturen gaan loggen. Maar het lijkt mij dat er wel meer mensen met dit bijltje hebben gehakt.

normaal heb je met dergelijke grote gebouwen een noord/zuid weersafhankelijke regeling. immers is noord veel kouder als zuid ivm de zon op de ramen. ook is de aanvoer temperatuur op de noord zijde hoger als op de zuidzijde doorgaans.

ik zou denken dat de ketel hier de hoofdleidingen verwarmt, en dus moet er op het einde van de leiding een bypass aanwezig zijn. de weersafhankelijke regeling gaat immers stoken, maar als er geen volk in het pand is kan er niks verwarmd worden anders, alle radiatoren zijn dicht. zakt de aanvoer temperatuur door meer vraag gaat de ketel vanzelf bijstoken, die regeling hoeft niet eens aan de knx gekoppeld te zijn daarvoor. een ouder pand na een nat weekend als dit en 10 graden minder buiten is niet snel warm gestookt..

de regeling laat je aangaan voor de normale tijden dat er volk aanwezig kan zijn, die stookt de hoofdleidingen warm, komt men binnen dan gaat de pir aan, klep in de radiator opent en er is meteen warmte. als de 1e binnenkomt, en dan pas gaat de cv stoken ben je al te laat, duurt een uur voor het warm aan het worden is in die ruimte. 110kW zegt nog niet zoveel, als het een pand uit de 60's is waar veel later dubbel glas en dakisolatie is ingezet kun je doorgaans ook de ketel wel een stukje kleiner nemen, het leidingwerk is dan echter nog van veel dikkere diameter van de bouw uit waar veel verlies in gaat zitten, zeker met slechte buisisolatie uit die tijd, spaanplaat mallen met gips en dergelijk spul.

middels knx verwarming/koeling kleppen sturen heb ik al vaker gezien, zeker het inregelen kan even duren, maar dat is met grote gebouwen en weers afhankelijk niets abnormaals. standaard heeft elke ruimte dan ook 1 of meerdere radiatoren die van een thermostaatkraan zijn voorzien.

als je te zuinig een kantoorpand gaat sturen op de CV krijg je meer gezeur over koude steeds als de bezuiniging oplevert en daar heb je niks aan. met een lucht verwarmd systeem kun je nog wel die uitschakeltijden laag zetten, want dat werkt een stuk sneller.

je kunt de ketel in het servicemenu doorgaans ook instellen op minder stookvermogen, standaard staat die op 80% maar kan lager. heb je overigens geen radiatoren in de gangen of kantine die wel gestookt blijft voor wat continulast op de ketel?

nu hangt het af van de isolatie van het pand, maar 65 graden bij -20 is niet bijster veel eigenlijk, zeker niet in verhouding met 40 bij 18 graden, dan heb je aan 30-35 graden al snel te veel. het moeilijkste is om met een graad of 15 buiten het binnen nog goed te krijgen, al snel is het dan te warm.

[Bericht gewijzigd door testman op (12%)]

Op ons bedrijf worden de hoofdkringen continu op temperatuur gehouden. Via proportionele kleppen worden de secundaire kringen vervolgens gevoed in functie van de verhouding tussen de binnen- en buitentemperatuur. Dit binnen gedefinieerde regelgrenzen en afhankelijk van de zone in het bedrijf. De hoofdverwarming gebeurt door een water/lucht warmtewisselaar, de bijverwarming met gewone radiatoren met thermostatische kraan. Tijdens de normale werkuren wordt een temperatuur van 21°C aangehouden, daarbuiten ongeveer 16°C. Dan is een truitje aangeraden.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Mvg
Bart

Geen idee welk budget er is, maar een kant en klare oplossing tot 48 ruimtes is de Honeywell Evohome.

https://ensupport.getconnected.honeywellhome.com/s/article/Hoeveel-zon…

Hier moest ik bij regel 1 van je bericht al aan denken, maar ik moest het wel even nazoeken hoeveel ruimtes hier in totaal aan kunnen. Dit systeem is compleet te programmeren, in staat om per ruimte of radiator aan te sturen dmv thermostaatknoppen op de radiator.

De vraag blijft nog even, of je dit kunt combineren met de aanwezigheids detectie, maar wellicht is dat te vinden.

Het evo home systeem is gebaseerd op RF ruimte thermostaten volgens mij.
Dat gaat in een groot kantoorpand qua bereik niet lekker werken ben ik bang.
Ik zou zelf zeggen dat voor een groot pand met veel wisselende warmtevraag een cascade regeling van meerdere kleine ketels de beste achteraf oplossing geweest zou zijn, maarja als er nu al een grote ketel is is dat niet 123 de gewenste oplossing denk ik.

in oudere gebouwen heb ik vaker gezien dat men de bestaande regelingen voor de afzonderlijke verwarmings groepen hield, en de "nieuwe" grote ketel een eigen nieuwe regeling gaf, die zorgde dat de hoofdverdeler op temperatuur werd gehouden in verhouding met de andere weersafhankelijke regelingen, maar een paar graden meer.

na een revisie kwamen er ipv die 2 grote 250kW ketels dan bijv 5 kleine 60kW ketels in welke in cascade stookten, een goed systeem wisselt de ketels af zodat er niet 2 zijn met 5x zoveel stookuren op de klok als de rest.

ook wel gezien dat zo'n systeem al jaren probeerde om de verdeler 80 graden te houden terwijl de indirect gestookte boiler thermostaat op 81 graden stond, zomer of winter stonden die ketels de verdeler heet te houden omdat die ene graad net niet haalbaar was, die thermostaat 2 graden terug en de ketels vielen af voor t eerst in jaren :)

draadloos zou ik ook niet doen, is ellende op afroep. tijd terug ook al bezig geweest met een pand waar men de verlichting met draadloze schakelaars op knx had gemaakt, afstand was op t randje waardoor het geregeld niet werkte.

[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]

Als je “gezoneerd” gaat stoken, kan lucratief zijn om inregelkranen op bepaalde strengen te zetten.

Uit ervaring weet ik, dat als maar een paar radiatoren openstaan op een (te) grote pomp, de flow te hoog wordt, en je delta T te klein wordt. Je wilt de retour natuurlijk koel houden, des te meer gaat je ketel condenseren (wel rekening houden met minimale modulatie).

Er is maar 1 hele grote lange hoofdleiding waar steeds aftakkingen van zijn. Ik ga komende weken beginnen om radiatorknoppen te automatiseren en kijken hoe het systeem bevalt. Te beginnen bij grote ruimtes en dan terugwerken naar kleine ruimtes.

Het pand is 30 jaar oud en heeft redelijke isolatie, de bedoeling is om nog een isolatieschil over de gevel te zetten.

De ketel zal dus gewoon zorgen dat de hoofdleiding warm blijft. Ruimtes die niet in gebruik zijn zullen natuurlijk wel op een vorstbeveiliging / minimum stand staan.

Bedoeling is wel om ruimtes koel te houden en als er een gebruiker is deze te verwarmen, er zit een vrij grote radiator en elke ruimte dit zal zorgen voor snelle opwarming (20 minuten). In de actors kan ik instellen dat bij een groot temperatuurverschil de knop eerst helemaal open zal gaan en daarna pas gaat moduleren.

Je kunt overwegen om de ruimtes die niet in gebruik zijn op bv 18 graden af te stellen.
Als je dan komt is het niet zo heel erg koud, 15 graden is vaak te koud en duurt te lang voor dat het behaaglijk is.
Nachttemperatuur op 12 en niet lager ivm condensvorming, zorgen dat de ruimten op 18 graden zijn bij aanvang, en naar 20 stoken als ze gebruikt worden.