AD Impuls series 5 eindversterker. De trafo(ringkern) is defect. De sticker met gegevens van de trafo is compleet onleesbaar. De trafo wil ik vervangen want er is geen schade aan de versterkers of andere electronica. Wie kan me vertellen hoe hoog de spanning van de trafo max mag zijn voor deze amp. De bufferelcos zijn 100 volt. Ik zou gokken op ca 60 a 70 volt maar ik wil een beetje op save spelen. Per kanaal zijn er 6 eindtorren 3 x 2sc5200 en 3 x 2sa1943. Heeft iemand een schema???

Op 1 oktober 2019 13:10:46 schreef carramba:
AD Impuls series 5 eindversterker. De trafo(ringkern) is defect. De sticker met gegevens van de trafo is compleet onleesbaar. De trafo wil ik vervangen want er is geen schade aan de versterkers of andere electronica. Wie kan me vertellen hoe hoog de spanning van de trafo max mag zijn voor deze amp. De bufferelcos zijn 100 volt. Ik zou gokken op ca 60 a 70 volt maar ik wil een beetje op save spelen. Per kanaal zijn er 6 eindtorren 3 x 2sc5200 en 3 x 2sa1943. Heeft iemand een schema???

Indien nog nodig, ik heb er een op de werkbank staan, maar heb ook geen schema's. Ik kan wel wat meten. Op het snr plaatje staat AD-662 handgeschreven.

Zit er toevallig een temperatuur beveiliging tussen de wikkelingen ?
Die kun je misschien vervangen als die stuk is.

Als je zou willen meten..... zou toppie zijn. Heb zelf ook het een en ander aan ringkerntrafo's en er zit vast wel iets bruikbaars bij. Als ik de onbelaste uitgangsspanning weet dan kan ik er mee werken. De trafo die je hebt hou ik zeker in gedachten.

Een temp beveiliging zit er niet in anders was de trafo waarschijnijk nu nog in leven......

Is hij zo erg verbrand dan? (foto?)
Zo ja dan zal die temp beveiliging er inderdaad niet in hebben gezeten.
Als hij er wel zit is hij in serie met de primaire wikkeling opgenomen.
Dan meet de primaire wikkeling "open" ofwel oneindig hoge weerstand.

Op 4 december 2019 18:59:57 schreef carramba:
Als je zou willen meten..... zou toppie zijn. Heb zelf ook het een en ander aan ringkerntrafo's en er zit vast wel iets bruikbaars bij. Als ik de onbelaste uitgangsspanning weet dan kan ik er mee werken. De trafo die je hebt hou ik zeker in gedachten.

Ik ga morgen meten. Ik heb een versterker in reparatie. Die valt soms in protectie, althans wat ik nu zie is dat de versterker met de volumeregelaars dicht en onbelast na een tijdje de clipledjes aan zet. Ik heb dus geen trafo voor je, maar kan wel aan de versterker meten.
Volgens mij moet ik ergens een schema hebben, maar ik vind het niet meer.
Ik weet ook niet wie importeur is. Is AD het zelfde als Audience Delight ?
De versterker bij mij komt uit Spanje, terwijl AD Uit Duitsland lijkt te komen.
De website werkt een groot deel niet van. http://www.audiencedelight.com/

@vergeten

is niet echt verbrand maar heet genoeg geworden dat de folie omwikkeling voor het grootste deel afgebrokkeld is. Heeft nog een hele tijd gewerkt maar uiteindelijk toch de geest gegeven. Secundaire wikkeling onderbroken. Primair werkt nog wel maar de inschakel vertraging komt niet meer in en ook geen railspanning meer. Een deel van de sec. wikkeling word ook snel warmer dan de rest. Sluiting dus. Niks meer aan doen.... vervangen.

Heb even overwogen om opnieuw te wikkelen maar helaas geen wikkelmachine meer.

@buzzy

Gaat na een tijdje in protectie of in de clip of beide? In protect lijkt op een warmte probleem. Allerheetste component lokaliseren en met freeze afkoelen (of koel houden na inschakelen) en kijken wat het effect is.
Zo afbouwen naar steeds minder warme componenten.

In protect duid vaak op gelijkspanning op de uitgangen. De eindrelais gaan dan op open om de speakers te beschermen. Je kan bij inschakelen meten op de speaker terminals en kijken of de spanning oploopt om bij een te hoge spanning in protect te gaan.

Worden de eindtorren ook warm? Kijk ook naar de thermische dioden in de heatsink. Heb dat al meerdere keren gehad. Verangen en opgelost.

Op 4 december 2019 22:40:40 schreef carramba:
@buzzy

Gaat na een tijdje in protectie of in de clip of beide? In protect lijkt op een warmte probleem. Allerheetste component lokaliseren en met freeze afkoelen (of koel houden na inschakelen) en kijken wat het effect is.
Zo afbouwen naar steeds minder warme componenten.

In protect duid vaak op gelijkspanning op de uitgangen. De eindrelais gaan dan op open om de speakers te beschermen. Je kan bij inschakelen meten op de speaker terminals en kijken of de spanning oploopt om bij een te hoge spanning in protect te gaan.

Worden de eindtorren ook warm? Kijk ook naar de thermische dioden in de heatsink. Heb dat al meerdere keren gehad. Verangen en opgelost.

Repareren is mijn vak en op componentenniveau.

De klant zegt protect, maar na een tijdje brandden beide clip ledjes.
De potmeters stonden links om en er was geen belasting. Vandaag heb ik hem wegens drukte alleen de bovenplaat verwijderd om aan de trafo te meten. Ik heb gemeten bij een ingangsspanning van 239 volt. Dat komt omdat er een scheidingstrafo standaard tussen zit.
De spanningen op de elco was + en - 107 volt DC!
Op het etiket van de trafo staan de gegevens
Primair 220Volt
Secundair
65 en 65 volt, meten onbelast 75 volt AC
15 en 15 volt AC, meten 17 volt AC
Een thermo zie ik niet.
Het vermogen als ik het goed gelezen heb zou700 watt zijn, maar het W teken is niet te ontcijferen.
Moet nog met onderzoek en reparatie beginnen.
Edit

Op de opamps was 15 volt afwezig, ook de ready leds waren nu uit. Voedingsprint gelicht, 15 volt is terug jakkes.
Afwachten.

Oeps, de eindtrap links trekt +15 volt na een tijdje naar nul.
Schema...... zou helpen.
Back engineeren is in deze versterker niet echt fijn.

Carramba, plaats eens duidelijke foto, in het verleden heeft dat resultaat gehad. Er is veel ervaring op CO met zowel reparatie als het zoeken naar onbekende schema's. Soms op een vaag buitenlands forum maar meestal geeft het resultaat.
Een voorbeeld van 5 dagen zoeken staat hier https://www.circuitsonline.net/forum/view/143603

@buzzy

Verry many thanks voor de gegevens. Had al een gokje gewaagd op 60 a 70 volt.
Heb nog een geschikte trafo uit een QSC op de schappen. Die heeft geen 15 volt maar daar heb ik weer een klein trafotje uit een roland keyboard voor.
Wordt even freubelen maar dat moet lukken.....

Op 5 december 2019 17:06:38 schreef RAAF12:
Carramba, plaats eens duidelijke foto, in het verleden heeft dat resultaat gehad. Er is veel ervaring op CO met zowel reparatie als het zoeken naar onbekende schema's. Soms op een vaag buitenlands forum maar meestal geeft het resultaat.
Een voorbeeld van 5 dagen zoeken staat hier https://www.circuitsonline.net/forum/view/143603

Foto's zijn idd handig maar wegens omstandgheden was dat nu even niet mogelijk....... maar point taken.

Dit is al een erg oud topic maar ik probeer het toch. In de kelder staat nu een Audience Delight Impuls Series 5. Na het vervangen van de on/off knop zit er weer leven in en komt er goed geluid uit. Er zijn nog wat aandachtspunten en een schema zou erg handig zijn.
Daarnaast vraag ik me af hoe deze quasi complementary eindtrap is opgebouwd. Er zijn 6 Sanken 2sc3264 transistoren per kanaal maar ik tel 5 emitterweerstanden. Hoe kan dat?

Op maandag 20 januari 2025 19:33:56 schreef Roelofsz:
Dit is al een erg oud topic maar ik probeer het toch. In de kelder staat nu een Audience Delight Impuls Series 5. Na het vervangen van de on/off knop zit er weer leven in en komt er goed geluid uit. Er zijn nog wat aandachtspunten en een schema zou erg handig zijn.
Daarnaast vraag ik me af hoe deze quasi complementary eindtrap is opgebouwd. Er zijn 6 Sanken transistoren per kanaal maar ik tel 5 emitterweerstanden. Hoe kan dat?[bijlage][bijlage][bijlage][bijlage]

Dan zal vermoedelijk een 2sc3264 als driver dienen voor vijf eindtransistors 2sc3264, niet ongebruikelijk

Oneven blijft ingewikkeld. Geen balans, ongebruikelijk.

[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (17%)]

R37 is geen emitter weerstand. Waarschijnlijk een stroombegrenzer op de collector voeding.

no txt

[Bericht gewijzigd door buzzy op (98%)]