Benodigdheden voor een Engineer / hobbyist

Ik heb nu een lijstje gemaakt wat ik nu allemaal nodig heb om projecten te kunnen realiseren. Echter is alles al snel vrij prijzig. Nu ben ik een arme student en zoek ik naar low-budget spullen... |:(

Mijn vraag aan jullie, wie weet nog meer benodigdheden op te noemen die je bijna altijd nodig hebt, maar gewoon simpel weg niet bij stilstaat om te hebben?

Dit is mijn lijstje tot nu toe:

Aantal: Artikel: Omschrijving
1 oscilloscoop digitale met duidelijke handleiding
1 regelbare labvoeding
1 soldeerbout regelbaar & met staalwol om bout schoon te maken van soldeerresten
1 snijmat knutselmat
1 soldeerband tegen statische elektriciteit
1 Squeezer om smd componenten mee vast te pakken
1 krokodillenbek
1 fijne soldeertip
1 vacuumpompje om soldeer weg te halen
1 soldeertin
1 soldeerpasta
1 flux
1 multimeter
1 set weerstanden
1 set capacitors
1 set Ictjes
1 set transistors
1 smd weerstanden boek 0402
1 smd weerstanden boek 0603
1 transistorsetje
1 schroevendraaisetje
1 imbussetje
1 kleine baco of dopsleutelsetje
1 tangensetje
1 rol draad zwart
1 rol draad rood
1 kleinere rollen verschillende kleuren
1 zak tyrapjes
1 rolletje isolatietape
1 rolletje ductape
1 rolletje dubbelzijdige foamtape
1 striptang
1 setje combinatie hulsels en connectorjes
1 lijmpistool
1 föhn om soldeerpasta te verhitten of krimpkous
1 krimpkous setje
1 bouten en moerensetje m3+m2
1 3D printertje
1 rol PLA filament
1 passer
1 geodriehoek
1 ruitjesblok
1 potlood
1 schuifmaat
1 ftdi kabeltje
1 usb data kabel
1 rolmaat
1 dremersetje
1 veilensetje
prototypebordjes
1 boormachine met boortjes
1 decoupeerzaag
1 ijzerzaagje

De leek die probeert om een drone te maken vanaf scratch.

Ik werk meestal andersom : welk project heb ik voor ogen, en wat heb ik hier voor nodig. Meestal stimuleert dat ook nog eens de creativiteit, want de volgende vraag is dan : Dit onderdeel/meetapparaat heb ik niet, kan ik hier een alternatief voor bedenken. Je komt er ook gauw achter wat de echt belangrijke gereedschappen zijn, en wat je eigenlijk wel kan missen.

Op 14 oktober 2019 20:46:06 schreef RP6conrad:
Ik werk meestal andersom : welk project heb ik voor ogen, en wat heb ik hier voor nodig. Meestal stimuleert dat ook nog eens de creativiteit, want de volgende vraag is dan : Dit onderdeel/meetapparaat heb ik niet, kan ik hier een alternatief voor bedenken. Je komt er ook gauw achter wat de echt belangrijke gereedschappen zijn, en wat je eigenlijk wel kan missen.

Ah oké, ik ben dan ook een licht-autist. Ik heb graag spullen bij hand als ik het nodig heb. Maar inderdaad kun je vaak dingen anders oplossen, daar ben ik het met je eens.

De leek die probeert om een drone te maken vanaf scratch.
Shiptronic

Overleden

Belangrijkste tool mist : https://hartwijk.com/wp-content/uploads/2018/04/Hamer-steel-MAXXCRAFT-hickory-300g.jpg

en mijn ervaring is als je over alles 3x heb nagedacht en in hebt geladen, je op locatie gelijk bij de eerst handeling denkt, stik dat ben ik vergeten :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wat je vooral nodig hebt is kennis en ervaring. Dat bouw je vanzelf op door te doen en af en toe wat bij te leren (boeken, YouTube en dit geweldige forum).

En de rest ligt zoals al genoemd vooral aan het soort projecten die je wilt gaan doen. Er zit nogal wat verschil tussen het repareren van audio-apparatuur, het programmeren van microcontrollers en FPGA's of lekker knutselen met hoogfrequent spul.

Begin met een soldeerbout en een eenvoudige multimeter. Bouw zelf een voeding en ga dan 's nadenken wat je nu echt te kort kwam. Alles wat je koopt en niet gebruikt staat alleen maar in de weg.

Kortom: beginnen, doen en de rest komt vanzelf.

Het is al gezegd, maar nogmaals: die lijst is VEEL te lang! Ik zeg dit:
- Soldeerbout (temp.geregeld van redelijke kwaliteit)
- Labvoeding
- multimeter
- klosje soldeertin (daar zit al flux in)
- kniptangetje
- paar klosjes montagedraad

Eigenlijk is dat alles. Voor alles geldt, als je nog niets hebt, koop niet te duur. Gewoon redelijk spul. Multimeter van 30..50 euro, voeding 70,-, soldeerbout is nog het duurst, al zou je daarvoor ook een simpel "pookje" kunnen nemen die temp.geregeld is. Kijk eens rond bij Banggood of AliExpress of zo.

PS, engineer ben je pas als je minimaal HBO hebt volbracht. Tot die tijd ben je gewoon een elektronica hobbyist :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik ben het eens met flipflop, veel van wat er op je lijst staat heb je niet nodig. Bedenkt dat qua componenten je alles de volgende dag in huis kan hebben (als de post meewerkt, anders een dag later).

Ik zou wel voor een goede multimeter gaan, met goede snoeren want die zal je waarschijnlijk vaak gebruiken. Een soldeerbout met wisselbare punt, 1 grof en 1 fijn. Een setje schoevendraaiers kan ook wel handig zijn (met zo'n niet draaiende achterkant) omdat je diepere schroeven niet altijd kan bereiken met een bitset. Zelfs een voeding kan je nog lang uitstellen als je een paar adapters hebt.

Begin gewoon met weinig een wees creatief om je probleem op te lossen. Heb jij geen boormachine maar heb je die wel nodig? Loop eens naar de buurman, heb je nog een praatje ook.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

1 set ictjes , tja hoeveel zijn er te koop.

Gewoon klein beginnen met projectjes. Koop daarna af en toe wat bij. 2e hands om te beginnen is ook handig.

Hensz

Golden Member

Soldeerbout hoeft ook al niet temp. geregeld te zijn. Voor het prijsverschil koop je de rest van flipflop's lijstje en hou je misschien nog wat geld over voor je eerste projectje.
Soldeerstations, onderdelensets, oscilloscopen, komen later wel als je ze nodig hebt en weer een beetje gespaard hebt.

Don't Panic!

Je kan die lijst wel gebruiken om af te strepen. Vraag je bij elk ding op de lijst af: wat ga ik er mee doen? Als je daar geen antwoord op kan verzinnen, voorlopig niet aanschaffen.

Het lijstje van flipflop is een goed uitgangspunt. Ik zou daar zelf nog aan toevoegen: radiotang, ook wel telefoontang genoemd. Dat is een kromme punttang.
De vraag is of je een labvoeding wel nodig hebt. Zelf heb ik een voeding gebouwd waar een aantal vaste spanningen uit komen, de spanningen waar ik het meest mee werk. Aan een voeding met continu regelbare spanning heb ik nooit behoeft gehad.

Ik heb een karretje met alle gangbare inbus, torx, kruis/plat, lang kort bitjes/schroevendraaiers,
wat tangetjes (klein en groot),
misschien een lijmpistool,
krimpkous,
wat tape,
tywraps,
dubbele set steeksleutels,
mesje,
voor de luxe een mooie striptang en krimptang,

en dan ben ik er al grotendeels hoor. Voornamelijk herstelwerkzaamheden pro audio en licht.
Uiteraard een soldeerbout...

Een scope heb ik in een opwelling een keer gekocht, 3 keer gebruikt in 3 jaar tijd.
Labvoeding doe ik al jaren zonder, ik heb nog altijd de bekende kleine Velleman voeding (3-12v, 2Amp).

[Bericht gewijzigd door maus0611 op maandag 14 oktober 2019 22:22:30 (19%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

SMD 0402?? Begin al eens met 1206 of gewoon TH.

soldeerpasta is slechts beperkt houdbaar. Met goede soldeer, een fijne punt in een goede bout, goede ogen en vooral geen kater van de dag er voor kom je al een heel eind.

Goed soldeer koop je ook niet bij de loodgieter.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

Het ligt er aan wat je wilt gaan doen uiteraard, dingen als een potlood en een vel papier zijn toch wel dingen die je in huis zult hebben gok ik zo.

Ik heb de kosten al wat gedrukt voor je:

1 oscilloscoop digitale met duidelijke handleiding *eh, valt over te discussiëren, een analoge krijg je bijna gratis en voldoet voor veruit het meeste werk.
1 regelbare labvoeding
1 soldeerbout regelbaar & met staal messing wol *of sponsje, velen zijn met minder dan regelbaar begonnen, daar lopen hele topics over.
1 snijmat knutselmat
1 soldeerband tegen statische elektriciteit
1 Squeezer om smd componenten mee vast te pakken * ook wel pincet
1 krokodillenbek *snoertjes
1 fijne soldeertip
1 vacuumpompje om soldeer weg te halen *tinzuiger en vooral litze
1 soldeertin
1 soldeerpasta
1 flux
1 multimeter
1 set weerstanden
1 set capacitors *een paar standaardwaarden voldoen, zeker voor een beginner.
1 set Ictjes *welke en waarom?
1 set transistors *ditto
1 smd weerstanden boek 0402 *nodig .. mwah, handig wel
1 smd weerstanden boek 0603 *idem, let ook op welke waardes er in zo'n boek zitten, er zijn er bij die ERG onhandig samengesteld zijn.
1 transistorsetje *paar BC547 / 557 en misschien nog iets met meer power
1 schroevendraaisetje
1 imbussetje
1 kleine baco of dopsleutelsetje

1 tangensetje *zijknip en spitsbek volstaat
1 rol draad zwart
1 rol draad rood
1 kleinere rollen verschillende kleuren
zoek een paar meter LiYCY met 24 aders oid, dan heb je een hele berg verschillende kleuren.
1 zak tyrapjes
1 rolletje isolatietape
1 rolletje ductape
*krimpkous
1 striptang
1 setje combinatie hulsels en connectorjes
1 lijmpistool
1 föhn om soldeerpasta te verhitten of krimpkous
solderen doe je niet met een föhn.
1 krimpkous setje
1 bouten en moerensetje m3+m2
1 3D printertje
1 rol PLA filament
*we hadden het over dingen die je echt nodig hebt toch?
1 schuifmaat
1 ftdi kabeltje
1 usb data kabel
1 rolmaat
1 dremersetje

1 veilensetje
prototypebordjes *neem NIET de goedkoopste, en zorg voor een setje draadjes voor erbij, die kosten geen drol bij de Chinees.
1 boormachine met boortjes
1 decoupeerzaag
1 ijzerzaagje

Oscilloscoop was na mijn multimeter het eerste wat ik kocht.
Je wilt toch wat zien als er iets niet werkt.
Tegenwoordig zie je ook multimeters met oscilloscoop-functie of handheld oscilloscoops. Als beginner zou ik voor een goedkope analoge crt-type gaan. Moet wel werken uiteraard. Niets is zo vervelend als een storend meetinstrument.

Ongeveer de helft van je lijstje kun je zo bij de Action halen...
Goeie schroevendraaiers gaan (als je er zuinig op bent) een leven lang mee, ik zweer bij PB.

Hensz

Golden Member

Zo'n snij/knutselmat is handig tegen verdwaalde soldeerbouten en soldeerspetters. Kost nog geen euro bij de Action.

Don't Panic!

Op 14 oktober 2019 23:44:27 schreef ohm pi:
Oscilloscoop was na mijn multimeter het eerste wat ik kocht.

Inderdaad een (goede, goedkope) scoop gaat voor alles, de rest is bij wijze van spreken bijzaak.

LDmicro user.
mel

Golden Member

Ik gebruik eigenlijk alleen een sodeerstation, een multiemeter en een scoop..
Die staan ook altijd op mn werktafel..
Die andere meetinstrumenten liggen wel op de plank, die pak ik als ik ze nodig heb..
Bijvoorbeeld een dipper, een hf generator, en net wat je nodig heb.
Heel belangrijk is een SCHONE werktafel, (dus niet de keukentafel), waar je ook iets kan laten liggen...
Een goede lamp helpt ook heel goed...
De enige dingen die permanent op mijn tafel staan, is een bureaulamp, een multimeter (analoog, ik zweer erbij), een soldeerstation, en een lade met schroevendraaiers en een paar tangetjes.
Oja, en een asbak... :)
Soms wil een fles spa bruin ook wel eens verhelderend werken...
En altijd een stuk papier en een pen , om iets op te schrijven.
En als het helemaal mislukt is, :P :

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 14 oktober 2019 20:37:10 schreef TechClash:
Ik heb nu een lijstje gemaakt wat ik nu allemaal nodig heb om projecten te kunnen realiseren. Echter is alles al snel vrij prijzig. Nu ben ik een arme student en zoek ik naar low-budget spullen... |:(

Je lijst gaat vanzelf veel langer worden als je eenmaal begint met projecten.
Maar als je begint met low-budget spullen ga je waarschijnlijk ook nog een alles vervangen.
Daarom zou ik beginnen met het meest noodzakelijke maar dan wel in een goede kwaliteit.
Dit hoeft niet het duurste te zijn maar gewoon redelijk betaalbaar en toch goed.
Zo koop ik redelijk wat bij de Hornbach, daar hebben ze b.v. WiHa en dat is prima spul.
Een soldeerstation kan je in China kopen neem dan een KSGER dat is goedkoop en goed.
Voor een multimeter zou ik een basismodel van een A merk nemen zoals b.v. Fluke of Keysight.
Deze zijn nog redelijk betaalbaar maar wel degelijk en veilig.
Voor een scoop kan je of kijken naar een tweedehands of een goedkope bij b.v. Eleshop.
Voor een labvoeding kan je b.v. zelf iets maken zoals b.v. de CO voeding.
Daar heb ik eventueel nog de printen en onderdelen voor liggen, die je van me kan overnemen voor een speciale startende hobbyisten prijsje.

Iedereen werkt anders dus bepaal vooral zelf wat je als eerste nodig hebt.

Groeten,
Wim

ik werk al +20jaar met electronica en heb nog niet de helft van dat materiaal. oscilloscoop heb je enkel nodig bij ingewikkelde zaken en heb ik nog steeds niet in huis. een oude laptop met een soundcard en wat software heeft me altijd al goed geholpen. regelbare soldeerbout idem. een standaardboutje van 10euro gebruik ik. en op die +20jaar is het mijn 3de nu

onderdelen haal ik altijd van sloopprinten. t is pas de laatste 5jaar dat ik transistors bestel

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 15 oktober 2019 11:08:32 (12%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Of een scoop al of niet handig is, hangt veel van je projecten af. Ik zal eerder een logic analyzer gebruiken dan de scoop voor digitale projectjes veel handiger. Een LAP-C hoeft ook niet veel te kosten. Alleszins minder dan de digitale scoop.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Mijn strategie is: Begin met de basics. Dus een soldeerbout e.d.

Dan.... Als je iets "gereedschap-achtigs" nodig hebt: Gewoon direct kopen.

Sine heeft hem al doorgekrast: "Fohn".
1) Een "haar fohn" wordt maar ongeveer 90 graden. Niet genoeg voor krimpkous. Laat staan soldeer.
2) ik heb mijn haarfohn opgevoerd naar ongeveer 120, dan werkt het wel.

3) dingen vastzetten met "hetelucht" vind ik "te moeilijk". Het lukt me niet. Loshalen gaat wel. Ik denk dat de onderdelen bij het vastzetten veel te heet worden. Als je binnen een paar minuten klaar wilt zijn moet je de lucht veel heter dan 260 graden zetten en dan is het heel makkelijk om de chip ook meer dan 260 graden te maken. Dat mag niet.

4) Voor krimpkous en desolderen-met-hetelucht kan je een hetelucht station kopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een potlood, een gum, halve cm ruitjes papier, en een stapel databoeken. Dit om mee te beginnen. Verder een hoofd met de nodige kennis. Dat is het eerste dat nodig is om een project te beginnen. De databoeken kunnen ook een computer met inet zijn. Heb je de kennis nog niet dan is een stapeltje leerboeken en een docent ook niet onhandig.

Jouw lijst moet je langzamerhand aanschaffen als de noodzaak er is om het te gaan gebruiken. Het op de juiste manier gebruiken van een voltmeter kan al een aardige studie zijn. Een scoop gaat al weer wat verder. En juist eenvoudige instrumenten zoals een dipmeter of een swr meter zijn heel erg lastig goed te interpreteren. Bij ingewikkelde instrumenten zoals spectrum en logic analyzers raak je juist weer de weg kwijt door de grote hoeveelheid soms niet bestaande informatie.

Heel erg zonde om hier veel geld aan uit geven. Misschien ga je het wel nooit gebruiken.

Aangezien je nog een starter bent zou ik niet direct met SMD beginnen. Overweeg eens een breadboard met de basis componenten afhankelijk van wat je doelstelling is.

Als je enkel met analoge electronica wil werken heb je geen microcontrollers nodig en vice versa.

Wil je zoals ik een all-rounder worden, dan is ebay/ali/vraag en aanbod op deze site een leuke shoppingplaats.

Ik heb mijn zaken aangekocht naargelang ik ze nodig had. In "mijn" tijd kon je nog uit oude apparaten makkelijk componenten halen, tegenwoordig gaat dat wat moeilijker.

De jacht is mooier dan de vangst....

Op 14 oktober 2019 20:57:03 schreef Shiptronic:
Belangrijkste tool mist : [afbeelding]

Uiteraard heb je zo'n ding nodig bij het Widlariseren!

This is the world we know best, the world of madness