Kabel lengte meten met rotary encoder en trillingen

Hallo,

Ik heb een meetsysteem gemaakt voor de lengtemeting op een lierkabel (staalkabel). In het systeem wordt de kabel tussen 2 rollen geklemd, en op één van deze rollen zit een incrementele encoder:
https://www.conrad.nl/p/kubler-sendix-5020-encoder-incrementeel-50-mm-…

Deze encoder is aangesloten op een display waarop de lengte wordt aangegeven:
https://www.conrad.nl/p/kubler-6560010300-kubler-codix-560-led-presett…

Met het systeem kan gemeten worden hoe diep de kabel in een gat wordt gelaten, de bedoeling is dat dieptes tot 80 meter op enkele centimeters nauwkeurig kunnen worden afgelezen.

De opstelling werkt goed en nauwkeurig zonder slip e.d. totdat de kabel stil hangt, je ziet dan soms de teller langzaam verlopen. Het systeem is opgebouwd op een machine met dieselmotor, en ik vermoed dat het verlopen komt doordat de trillingen van de machine in de lierkabel komen en ervoor zorgen dat de encoder pulsen gaat sturen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zit er zelf aan te denken de encoder te vervangen, maar kan ik dan beter kiezen voor:
- Een minder nauwkeurige encoder, bijvoorbeeld 360 pulsen / omw. ipv. 1024 zodat de kans kleiner is dat de encoder tijdens het trillen pulsen gaat sturen, maar dan blijft er kans dat hij net op een "drempel" staat te trillen.
- Juist een nauwkeurigere, zodat hij het trillen wel registreert, maar ook de richting.
- Of is een absoluut encoder hierin een betere keuze?
- Wellicht zijn er andere oplossingen?

Alvast bedankt!

Staat die uitlezing juist ingesteld? normaal zou dat niet mogen dat hij langzaam op- of aftelt.
Volgens zien is die snel genoeg om dat op te vangen.

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Verkeerd ingesteld en/of verkeerd aangesloten.
Je moet beide ingangen, A en B aansluiten. En P.SET3 selecteren. Dan staat parameter "COUNT" op "QUAD".

Goede materiaalkeuze trouwens. Dit zij top encoders!

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 1 november 2019 18:35:54 (16%)

vergeten

Golden Member

Is het een enkele (80m) of dubbele (160m) kabel?
Wat is het voor kabel, en welk gewicht hangt eraan? (dooie last of een machine)

Afhankelijk van de antwoorden zou er sprake kunnen zijn van Rek.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

IK zit ook aan rek in de kabel te denken kan zijn door de belasting kan zijn door de temperatuur.

doordat de trillingen van de machine in de lierkabel komen en ervoor zorgen dat de encoder pulsen gaat sturen.

Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Als de encoderschijf echt aan het trillen is dan telt deze even veel op als af en zie je de teller heen er weer springen maar vrijwel op dezelfde positie blijven staan. Dan ga ik er wel van uit dat je alles goed hebt aangesloten zoals GJ al opmerkt

Als er sprake is van spontane teller pulsen dan zal dat veel eerder komen door een verkeerde gekozen bekabeling die storing oppikt of door stoorsignalen op de voedingsspanning die naar de teller gaat.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 1 november 2019 19:02:49 (76%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Aan de encoder zal het niet liggen denk ik. Deze is tweekanaals uitgevoerd dus perfect in staat richting vast te stellen.
De datasheet van de teller heb ik nog niet gelezen, is deze ook tweekanaals aangesloten? Is deze hiervoor geschikt? Indien niet ga je altijd problemen krijgen door de trillingen in je installatie.
Mvg
Bart

Edit: tip van GJ_, juist ingesteld?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Lambiek

Special Member

Aan de datasheet te zien heeft de teller twee ingangen A en B. Dus in principe moet dat goed kunnen werken.

http://www.ara.bme.hu/neptun/BMEGEATA4SD/2013-2014-I/hallgatok-student…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zou inderdaad prima moeten werken. Waarschijnlijk kwestie van de instellingen eens na te zien.
Dit zijn twee degelijke toestellen, het zou jammer zijn mocht het niet lukken.
(Bedankt voor de datasheet)
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
GJ_

Moderator

Goed aansluiten is één, goed configureren is twee. Daar mankeerd het nog wel eens aan. Als dat niet gebeurt is zal hij tijdens het trillen gewoon gaan optellen.

Rek geloof ik niks van, dat gebeurt vooral na de encoder voor de encoder zit naar ik aanneem te weinig kabel om echt van verlopen te kunnen spreken.

Ik blijf bij verkeerd aangesloten/ingesteld.

Op 1 november 2019 19:28:20 schreef 60204: Dit zijn twee degelijke toestellen,..

Absoluut, ik gebruik ook voornamelijk Kübler, juist omdat het degelijk en nauwkeurig is.

Je encoder geeft op volgorde 00 01 11 10 af. En precies van rechts naar links door het lijstje als ie andersom draait. Als je dan hiernaar kijkt en zegt: Hmmm. Als de rechtse van 0 naar 1 gaat en de linker is dan nul dan zijn we naar rechts aan het gaan en anders naar links.

Dit klopt, zolang de boel netjes in 1 richting beweegt. Maar staat de boel te jitteren bijvoorbeeld tussen de 00 en de 01 stand, dan telt ie steeds "stappie rechts" terwijl er dus niet verplaatst is.

Een betere decoder ziet 00->01, 01->11, 11->10 en 10->00 allevier als "stappie rechts" en de omgekeerde versies allemaal als "stappie links". Nu als ie tussen 00 en 01 staat te heen en weren zie je heen-en-terug stapjes: geen grote verandering in je meting.

Maar het lijkt er hier op dat je teller gewoon "fout geprogrammeerd" is. Van een commercieel product verwacht ik het eigenlijk niet, maar het lijkt er wel op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 1 november 2019 19:36:02 schreef rew:Van een commercieel product verwacht ik het eigenlijk niet, maar het lijkt er wel op.

Het is een teller die voor van alles en nogwat word gebruikt. De gebruiker zal dus echt iets moeten configureren. Zo uit het doosje gaat het niet werken. De manual is niet gelezen of niet begrepen.

Ik hou het op een mechanisch probleem. De kabel blijft wel op zijn plaats, maar door de aard van de trillingen draait de roller waarop de encoder gemonteerd is onder de kabel door. Dus witte streep op die roller zetten. Kabel stil zetten en trillingen aanbrengen en dan goed kijken of die roller draait bij stilstaande kabel.

Bedankt voor de reacties, hierbij wat antwoorden:

1. Rek kan het niet zijn, vandaag heb ik de opstelling alleen nog maar getest zonder belasting, bovendien zoals GJ_ al aanhaalde zit de encoder dicht bij de liertrommel dus zal ook bij belasting rek niet gemeten worden, dit is echter voor de nauwkeurigheid van de meting alleen maar nadelig, maar niet op deze manier op te lossen.

2.

door de aard van de trillingen draait de roller waarop de encoder gemonteerd is onder de kabel door.

Ik zal het controleren, maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk. Rollen zijn met PU gecoat tegen slippen, en klemmen met een behoorlijke kracht. De afwijking die ik op het display aflees is tot wel 5cm in ca. 10 sec, maar enkel tijdens stilstand. Bij de testen die ik vandaag heb gedaan was tijdens bewegen geen noemenswaardige afwijking te vinden, we hebben de kabel aardig laten schokken, en snel op laten trekken. Dit zal straks "in de praktijk" ook gebeuren. Dan zou ik daarmee ook slip en dus verloop moeten krijgen, dat is niet het geval.

3. Zowel encoder, bekabeling en teller komen rechtstreeks van een andere testopstelling, (teller ingebouwd in een kastje) Deze opstelling heb ik zelf niet bedacht / gemaakt, maar deze werkte, Dus ben ik er van uitgegaan dat op de omrekenfactor na alles juist stond ingesteld, en juist is aangesloten. Ik heb de omrekenfactor ingesteld en verder heb ik me nog niet verdiept in de overige instellingen. Misschien stom, maar ik heb het probleem direct gezocht in het trillen. Maandag ga ik er mee verder, dan begin ik met controle van de aansluitingen, bekabeling en instellingen, en zal ik mijn bevindingen posten.

Bedankt tot zo ver!

Hallo TVZR, Je hebt het in je vraag over een lier, een dieselmotor, een tweetal klemrollen en een staalkabel van ca 80m. Drijft deze diesel een hydraulische pomp aan die op zijn beurt de lier aan het draaien brengt dmv een hydraulische motor, of is de aandrijving van de lier direct door de diesel. Volgens je beschrijving gebeurt het "soms" dat je teller verloopt, maar onder welke omstandigheden gebeurt dit dan. Kan het ook zijn dat de belasting aan de kabel slingert. Ik krijg het idee dat er in het eerste geval ergens een mogelijk defect aan een klep zit of dat de liermotor de belasting niet aankan en daardoor de kabel laat zakken. Kun je de liertrommel ook blokkeren om eventueel zakken te voorkomen en dan kijken of de uitlezing verandert. Er moet eerst vastgesteld worden of het een mechanisch probleem is of een electrisch probleem. Heb je geen foto van je systeem?

De aandrijving is inderdaad diesel / hydraulisch ik heb helaas geen foto's. Omdat ik dit niet zo relevant vond heb ik dit niet vermeld. De trillingen in de machine waar ik het probleem in zocht worden veroorzaakt door de dieselmotor. Verlopen doet de lier niet, deze wordt in stilstand geblokkeerd m.b.v. een mechanische rem (verplicht), voor een gecontroleerde aansturing van de lier zijn remkleppen opgebouwd, dus ook langzaam bewegen van de lier gaat zeer beheerst.

Het uiteindelijke systeem moet inderdaad dieptes van 80 meter kunnen meten, zoals ik al aangaf heb ik het systeem pas net opgebouwd en ben ik het aan het inregelen, nog geen belastingen, slingering e.d. Voor het inregelen / kalibreren heb ik een meetlint aan de lierkabel bevestigd, dus hierop kan ik de daadwerkelijke verplaatsing van de kabel aflezen, deze vergelijk ik met het display. Dit is nu nog gewoon binnen, tot een hoogte van 5 meter.

benleentje

Golden Member

Ik zou inderdaad zoals is voorgesteld even wat merkteken op de kabel en de klemrollen zetten. Als de merktekens niet verlopen maar het display wel dan weet je in ieder geval dat je kabel stil blijft staan en kan je verder zoeken.

En als je de dieselmotor uitzet en het display aan laat staan is er dan ook een verloop van de teller stand. Als het dan wel goed blijft staan dan zou ik even een aparte voeding of accu pakken om het display apart te voeden zo kan je uit eventueel uitsluiten of de storing via de dynamo binnen komt.

Ik denk echter wel dat GJ gelijk heeft en je nog eens de hele configuratie moet nalopen

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dus als ik goed lees treedt het verlopen al op met een lengte van 5 m. Dat is dan ook een niet noemenswaardige belasting. Encoder zelf is ook een vibratiebestendig type, dus dat kan eigenlijk ook niet de veroozaker zijn. Koppeling encoder/rollen goed uitgelijnt (zwaar draaien) en goed aan elkaar bevestigd? Ik opper maar wat mogelijkheden, en idd de bedrading etc.

Tja... als je problemen hebt, halverwege meten en bepalen of links of rechts van je meting het probleem zit. In dit geval heb je een logic analyser nodig en dan een teller analyse module.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Allemaal bedankt voor de reacties, uiteindelijk bleek de teller inderdaad niet goed ingesteld te zijn, ondanks dat deze van een werkende opstelling af komt. Onderstaande reactie klopte precies.

Op 1 november 2019 18:34:45 schreef GJ_:
Verkeerd ingesteld en/of verkeerd aangesloten.
Je moet beide ingangen, A en B aansluiten. En P.SET3 selecteren. Dan staat parameter "COUNT" op "QUAD".

Teller is nu stabiel, en ik ben in staat tot op de mm de lengte te bepalen. :)

Lambiek

Special Member

Dat is goed nieuws.

Leuk dat je het nog even laat weten. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.