Hallo Forum,
Ik ben van plan een 80W FM buizen zender met ECC-85, QQE-03/12 en QQE-04/60 te gaan maken. Ik wil het bovenstaande schema gaan bouwen. Ik vraag me af of ik geen butterfly in plaats van bijvoorbeeld tronsor trimmers zou moeten gebruiken. In dit schema worden geen trimmers over de stuurrooster G1 spoelen toegepast, is dat wel aan te raden? Ik wil in plaats van een ECC-81 een ECC-85 gaan gebruiken. Die heb ik nog liggen maar versterkt meer dan de ECC-81. Raakt de QQE-03/12 daar niet overstuurd van? Zou een 10k 10W weerstand in de voedingslijn van de ECC-85 een goede waarde zijn? Hoeveel vermogen moeten de weerstanden voor het negatief van elk van de 3 buizen dissipenseren? Wie hier heeft er al eens zo een gebouwd? Ik wil graag een RDVV PLL aansluiten. Ik weet wel hoe dat moet maar vraag me af of hier mensen met een beproefd aangepast modulator schema zijn. Zodat het PLL bereik over de gehele FM band heeft. En de oscillator trimmer misschien kan komen te vervallen. Ik ben van plan 1 of meerdere PCB's van dit ontwerp te laten etsen. Ik heb inmiddels 2 verschillende PCB ontwerpen. 1 met en 1 zonder selectieve ingang. Ik hoop dat ik antwoord op mijn vragen krijg. Dan kan ik het PCB ontwerp afronden. Als ik meerdere PCB's laat etsen zal ik ze hier wellicht later aanbieden. Ik doe dit uit nostalgische overwegingen. Ben ooit begonnen met een ECC-??, QQE-03/12 zender. Waarbij de oscillator trouwens met 2 C-tjes aan de QQE-03/12 zat gekoppeld. Deze gebruikte toltrimmers dus ik denk dat dubbele trimmers zoals een butterfly met de midden aan ground niet noodzakelijk zijn. Wie heeft er antwoord op mijn vragen?
Groet, Willem
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
80W is schandalig veel voor een FM zender... (daar krijg je absoluut last mee, zeker zo'n simpel ontwerp)
Zwaarste wat ik ooit gemaakt heb was een QQE03/12, met een goede antenne al erg veel.
Zoiets op een print bouwen is niet het beste idee, beter een RF doosje van Teko gebruiken.
Ik gebruikte buistrimmers. Goedkoop en handig als steun voor de spoelen.
PA0FRI
overleden
Een veel gemaakte fout: de schermroosters van de balansversterkers
QE-03/12 en QE-06/40 mogen niet ontkoppeld worden. Plaats een weerstand van b.v 100 Ohm tussen het schermrooster en de combinatie
10k en ontkoppel cap. Zoek zelf uit waarom dat moet, hi.
Hallo,
Keurig gebouwd Arco maar ik wil zo weinig mogelijk trimmers. Daarom wilde ik een PCB om zo een basis voor tronsor trimmers te hebben. De tronsor trimmers komen aan de bovenkant tussen de buisvoeten. De spoelen komen aan de onderkant direct op de buisvoeten. Uiteraard houd ik de verbindingen zo kort mogelijk!
Groet, Willem
Een 03/12 is meer dan zat voor een zender..Daar haal je wel 15 Watt uit..
Oude mobilofoons hadden die ook, daar kwam ongeveer 8 W uit, en was rustig ingesteld.
Anders probeer je ergens een oude buizenmobilofoon op de kop te tikken. ze zullen er nog wel zijn.
En vergeet je filter aan de uitgang niet...
Je gaat dus een 80 watt piratenzender bouwen op de 90 Mhz zonder uitgangsfilters of andere kringen? Ontwerp jaren 60.
Veel succes. Ik hoop dat ze je uit de lucht halen voordat je problemen voor andere belangrijke diensten veroorzaakt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een stevig RF doosje is veel beter en met losse buistrimmers is afstellen makkelijker als beide spoelen niet precies gelijk zijn.
Ook mechanisch een stuk steviger. En de septar buisvoet is niet echt geschikt voor printmontage... 
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Op 10 november 2019 23:31:46 schreef PA0FRI:
Een veel gemaakte fout: de schermroosters van de balansversterkers
QE-03/12 en QE-06/40 mogen niet ontkoppeld worden. Plaats een weerstand van b.v 100 Ohm tussen het schermrooster en de combinatie
10k en ontkoppel cap. Zoek zelf uit waarom dat moet, hi.
Dit heeft uiteraard met het voorkomen van parasitaire oscillaties te maken en die stopweerstanden van 100 Ohm tussen het schermrooster en het ontkoppelnetwerk voorkomen dat. Hint, de aansluitdraden tussen een ontkoppelcondensator en de massa vormen altijd een zelfinductie. Op VHF kan dat aanleiding geven tot parasitaire oscillaties.
Arco
Special Member
Ik wil in plaats van een ECC-81 een ECC-85 gaan gebruiken. Die heb ik nog liggen maar versterkt meer dan de ECC-81.
Let wel op de aansluitingen, een ECC81 is anders dan de ECC85 (en ECC88) die heeft een afschermschotje tussen de beide triode helften wat meestal geaard is. De ECC81 is bedoeld voor laagfrequente toepassingen waar dat schotje niet nodig is. Overigens wens ik niemand buren toe die slachtoffer worden van dit geweld....
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (17%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De ECC81 is ook voor MF/HF toepassingen. Voldeed niet fantastisch, vandaar dat er later nog de ECC84, ECC85, ECC86, ECC88, ECC189 uitkwamen.
Leuk en leerzaam om te lezen!
Vroeger ook zitten klooien met die buisjes,
en het lukte me maar nooit om iets goeds te krijgen met buisjes.
Behalve dan de QQE-0312 achter mijn 4 trappertje dat werkte prima,
weer ff terug in de tijd heerlijk hoor.
Kun je die ECC’s los van de pootjes zomaar verwisselen ja?
VrGr Rob.
De ECC81,82 en 83 hebben de gloeidraad op 9 zitten de HF ECC85,ECC88 buizen hebben daar de shield van het afschermschot zitten. En de μ, de versterkingsfactor en de steilheid van de buizen zijn ook niet hetzelfde. Alleen equivalenten kan je zonder nadenken uitwisselen.
Met het blote oog zijn de constructieverschillen te zien tussen de diverse types, zoals het rooster, wat rond de kathode is gewikkeld van heel dun draad. Bij de ene buis heeft dat draad veel meer ruimte tussen de windingen dan bij een ander type.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (31%)]