Zanussi ZTE 275

Sinds een tijdje maakt de droger erg veel lawaai tijdens het drogen.
Ook heeft de machine het zwaar om de trommel rond te krijgen.
Soms zit er maar weinig in en wil hij niet draaien.
Kunnen deze 2 problemen worden veroorzaakt door de condensator?

Het komt inderdaad meer voor in deze series dat de condensator in waarde af neemt.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

In combi met het geluid zou ik eerst zoeken naar een mechanisch probleem.

Ik vermoed zwaar vervuilde ventilator ICM viltbanden die vervuild en te stroef zijn. Schoonmaken droger is enigste optie en viltbanden met siliconen olie inspuiten. Condensator kan later altijd nog ,maar drogers hebben een vertraagde aanloop.

Beide problemen die je aanhaalt hebben 100% zeker niets te maken met de condensator, enkel als de trommel soepel draait maar de motor start niet/ zoemt is het meestal de condensator.
Is volgens mij iets mechanisch
Motor kan vast zitten (intern kapot)
wieltje tussen motor/ kuip / riem
ventilator geblokeerd met vuil
,...
Stekker uit, metaal zijkant ervan vijzen en rustig eens aan alles draaien/ voelen

Heb alles van binnen schoongemaakt.
De herrie komt echt van binnenin de motor.
Zitten daar nog lagers in die voor de herrie kunnen zorgen en is dat evt zelf te repareren?
Heb de motor er uitgehaald en er aan gedraaid.
Heb me laten vertellen dat de condensator zorgt voor de piekstroom om de trommel te laten draaien.
Als dat zo is zou dat goed kunnen dat die kapot is

Als de lagers kapot zijn kun je condensatoren vervangen tot je een ons weegt maar de motor blijft zwaar lopen.

Daar had ik het ook over dacht ik.
Mijn vraag was kun je de lagers makkelijk zelf vervangen?
Machine is 7 jaar oud en draait heel veel uren.
Wil er niet te veel geld aan spenderen maar als ik het zelf kan repareren doe ik dat graag.
Ik heb overigens geen verstand van electronica maar zoek net zo lang tot ik weet of ik het zelf kan vervangen of niet.

Op 17 november 2019 21:13:56 schreef van Schaik:
Daar had ik het ook over dacht ik.
Mijn vraag was kun je de lagers makkelijk zelf vervangen?
Machine is 9 jaar oud en draait heel veel uren.
Wil er niet te veel geld aan spenderen maar als ik het zelf kan repareren doe ik dat graag.
Ik heb overigens geen verstand van electronica maar zoek net zo lang tot ik weet of ik het zelf kan vervangen of niet.

Op 17 november 2019 21:13:56 schreef van Schaik:
Daar had ik het ook over dacht ik.

Dan heb ik je verkeerd begrepen.

Of je lagers kunt vervangen weet ik niet, even wachten op de meer ervaren witgoedmonteurs hier :)

Ik zie in mijn glazen bol dat er weer iemand gaat afkomen dat die lagers " heel makkelijk" te vervangen zijn, dan 101 post dat het voor geen meter lukt en de TS dan maar een nieuw machien gaat kopen enzo.

Ik raad aan motor compleet te verv voor de prijs dat het maar kost.

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op maandag 18 november 2019 19:07:05 (40%)

Lagers zijn eenvoudig te vervangen en kosten geen drol. volgens mijn 6001 lagers als ik het goed heb...

Ik zal eens gaan zoeken waar ik het beste lagers kan bestellen.