Goedemiddag allen,

Ik hoop dat ik bij jullie aan het goede adres ben, ik heb mij er aan gewaagd om de buren aan te bieden de bijna nieuwe autoradio te repareren die door iets te veel enthousiasme is gebruikt door hun dochter.

Het gaat om een chinese “nep” vw radio en daar is de volumeknop/aanknop defect.

Ik ben er ondertussen achter dat het een Incrementeel Rotary Encoder is. Die heb ik reeds losgesoldeerd maar er staat geen typenummer of onderdeelnummer op.

Hoe kom ik er achter wat voor eentje ik nodig heb? Zie bijlages van de encoder en de print.

Uiteraard de maten zijn bekend, en zover ik voel zitten er zo’n 20 pulsen in per omwenteling, en een schakelaar die 1,5mm indrukt

Ik had zoiets gevonden:
https://www.tme.eu/nl/details/ec11b20244/incrementele-encoders/alps/?b…

Maar hoe weet ik of dit gaat werken? Trial and error? Of? Lengte van de stift is natuurlijk altijd wat zelf aan te doen

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Het belangrijkste is dat de fysieke maten hetzelfde zijn als de oude. Als het aantal pulsen per omwenteling niet klopt, kan het zijn dat je de encoder meer of minder rondjes moet draaien om dezelfde verandering in volume te krijgen, maar dat maakt niet veel uit.

Degene die je hebt zou volgens mij moeten werken, alleen drukt de knop ipv 1,5, 0,5 mm in.

Vreemd. Die EC11B20244 komt in de bijbehorende datasheet helemaal niet voor.

En volgens de datasheet is de EC11B een haakse variant die dus niet gaat passen.

Volgens mij kun je beter zoeken op EC11E, en dan meteen de juiste lengte bestellen.

Edit
Het lijkt erop dat het toch een encoder is die past, maar dan uit een andere serie. TME heeft blijkbaar een verkeerde datasheet gekoppeld.

Misschien kun je beter zoeken op Bourns PEC11.

Maar goede kans dat het wel gaat passen op de print, maar dat je net andersom moet draaien, dus linksom voor meer volume.

[Bericht gewijzigd door deKees op (39%)]

Op 13 november 2019 14:19:11 schreef deKees:
Vreemd. Die EC11B20244 komt in de bijbehorende datasheet helemaal niet voor.

En volgens de datasheet is de EC11B een haakse variant die dus niet gaat passen.

Volgens mij kun je beter zoeken op EC11E, en dan meteen de juiste lengte bestellen.

Edit
Het lijkt erop dat het toch een encoder is die past, maar dan uit een andere serie. TME heeft blijkbaar een verkeerde datasheet gekoppeld.

Misschien kun je beter zoeken op Bourns PEC11.

Maar goede kans dat het wel gaat passen op de print, maar dat je net andersom moet draaien, dus linksom voor meer volume.

Maar stel dat dat zo is kan ik nog twee pinnen rechtbuigen en met een stukje draad andersom op de print solderen?

Op 13 november 2019 13:55:53 schreef 555 freak:
Het belangrijkste is dat de fysieke maten hetzelfde zijn als de oude. Als het aantal pulsen per omwenteling niet klopt, kan het zijn dat je de encoder meer of minder rondjes moet draaien om dezelfde verandering in volume te krijgen, maar dat maakt niet veel uit.

Degene die je hebt zou volgens mij moeten werken, alleen drukt de knop ipv 1,5, 0,5 mm in.

Er staat ook nog een voltage bij deze encoders, is dat standaard allemaal 5v of? Ik zag ook ergens nog 1v voorbijkomen

Mechanische encoders zijn in principe gewoon schakelaars. Een paar volt meer of minder steekt 't dus niet op...

Klopt, als je de twee buitenste pinnen van de groep van 3 (A en B) verwisselt dan draait hij net andersom.

Ik heb exact het zelfde type ( althans dat denk ik ) gevonden:
https://www.alps.com/prod/info/E/HTML/Encoder/Incremental/EC11/EC11N15…

Moet alleen wel uit de VS komen, dus volgende week weten we meer...