Hoogte van temperatuur voeler in warm water boiler
Situatie schets:
Vorig jaar heb ik een nieuwe boiler (150 liter inhoud) geïnstalleerd (Vaillent Unistor VIH R 150/6HA).
De oude boiler (200 liter inhoud) was doorgeroest …
Omdat ik toch aan het sleutelen was, gelijktijdig de buizen van en naar de boiler geïsoleerd met armaflex.
In de (verticale) boiler zit een stijgbuis waarin een temperatuursonde zit die de temperatuur van het sanitair water controleert. De temperatuursonde kan men bovenaan, op 3/4 of op halve hoogte in de boiler schuiven.
Krenterig als ik ben, heb ik de boiler-water-temperatuur ingesteld op 40°C, Salmonella is geen probleem want af en toe warmt de boiler op tot +60°C.
De boiler is verbonden met de douche voorzien van een (Grohe) thermostatische kraan. De douche en thermostatische kraan zijn 20 jaar oud.
Kortom een alledaagse situatie.
.
Volgend probleem doet zich nu voor.
Als er veel warm water verbruikt wordt, is het water in de douche ook lekker warm. De boiler raakt leeg en de wandgasketel heeft voldoende vermogen om het verbruikte water op te warmen.
Maar als je ’s morgens een douche neemt, is het water te koud. De oorzaak is niet het afgekoelde water in de toevoerbuizen naar de douche, want dat water laat je weglopen voordat je in de douche stapt.
Om een of andere reden is het water boven in de boiler kouder dan waar de temperatuursonde zit.
Als je genoeg water verbruikt, begint de ketel terug bij te warmen en is het water weer aangenaam warm.
.
Ik zit nu met volgende vragen.
1) heeft de inschuifdiepte van de temperatuursonde een invloed op de temperatuur van het water ? Volgens de handleiding van de boiler moet de temperatuursonde helemaal onderaan zitten.
2) kan een thermostatische kraan verslijten in de loop der jaren ? Voor zover ik weet werkt zoiets met een regelveer uit geheugenmetaal, kan deze veer zijn geheugen verliezen ?
3) bij de vorige boiler was de watertemperatuur hoger ingesteld (60°C ?) omdat het temperatuur verschil tussen de “ist - wert” waarde (40°C) en de “soll - wert” (37°C) nu veel kleiner is, kan het zijn dat de thermostatische kraan niet performant genoeg is om snel genoeg te regelen ?
De kraan kan klem gaan zitten door kalk, merk je snel genoeg als je hem een aantal keer helemaal koud en warm zet, terwijl het water loopt. Daarna klopt je temperatuur weer, mits de aanvoer goed is.
Maar de boiler op 50c zetten is geen optie?
60204
Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Stilstaand water kan heel moeilijk warmte overdragen. Bij een lage gevraagde temp in je boiler heb je ook weinig 'beweging'. Dit kan een mogelijke oorzaak zijn.
Die kraan heeft wel degelijk slijtdelen ,meestal O-ring die nu iets te veel koud water doorlaat wat je vroeger met heter water niet merkte.
Bij Grohe kan je nagenoeg van elke kraan een tekening vinden met de verslijtdelen.
Gr.F_S
Ik heb nog noot ander problemen gehad dan de thermostatische kraan. Zoals gezegd even draaien naar volledig warm en volledig koud helpt soms.
Als dat niet goed werkt moet je ze uiteen halen en de aangekalkte onderdelen in een pannetje leggen dat voor 50% uit azijn en 50% uit water bestaat, en dan even laten koken.
Anoniem
Als je regelmatig warm water gebruikt warmt de gasketel ook regelmatig bij met een temp van bv 60°C
Het water in je boiler gaat bovenaan 60°C zijn en halfweg je ingestelde 40°C
.
sMorgens is er lange tijd niet meer bijgewarmd en is het water boven in je boiler bv maar 45°C
Dat is wel 15°C minder dan de 60°C bij regelmatig bijwarmen!
.
Sensor helemaal onderaan helpt. Zodra je de kraan open draait komt er koud water onderin en zal je gasketel sneller gaan bijwarmen.
Warmte die onmiddelijk naar boven stijgt.
.
Grohe temp patronen gaan wel degelijk stuk
Een jaartje na einde garantie begint het...
...en hier staat een ontkalker
.
40°C is maar net boven lichaamstemp, dus...
Hier lukt dat niet met doorstromer, wel op 45°C zomer en 50°C winter
Je hebt vast een wastafelkraan die wel 'puur' heet water kan tappen. Hoe is die 's morgens?
Heb je geen onhandige ECO-klok ingesteld die de boiler een 24uurs programma geeft dat niet synchroon loopt met jouw ochtend?
Als er veel warm water verbruikt wordt, is het water in de douche ook lekker warm. De boiler raakt leeg en de wandgasketel heeft voldoende vermogen om het verbruikte water op te warmen.
Maar als je ’s morgens een douche neemt, is het water te koud. De oorzaak is niet het afgekoelde water in de toevoerbuizen naar de douche, want dat water laat je weglopen voordat je in de douche stapt.
Om een of andere reden is het water boven in de boiler kouder dan waar de temperatuursonde zit.Als je genoeg water verbruikt, begint de ketel terug bij te warmen en is het water weer aangenaam warm.
Het is mij niet duidelijk:
Wat is veel warm water gebruiken? De uren ervoor, de minuten ervoor? Tegelijk?
Warmer water stijgt altijd naar boven of zit je in een ruimteschip?
Wanneer warmt die gasketel bij en waarom?
Waarom heb je überhaupt een boiler en gas? Een combiketel verwarmt toch op aanvraag en direct?
Edit: misschien wuif je de oorzaak weg. Als je hele huis 's morgens koud is dan is 40 graden erg weinig om het leidingwerk en beton warm te krijgen. Pas na X minuten wordt het beter. Hoeveel meter zit er tussen boiler en douche?
Later op de dag hebben CV leidingen en het vele warm water dat je noemt het pad geëffend.
Een kapotte kraan zou s avonds immers ook kapot moeten zijn.
Als je ketel met 60 graden water werkt snap ik ook waarom het vlak na verwarmen beter gaat.
Hebt je dit probleem al vanaf het begin dat je die nieuwe boiler hebt, of is het nu ineens opgetreden?
In antwoord op je vraag 2: de thermostaat cartridge kan gaan lekken of vastzitten door kalk en er kan een inwendig onderdeel scheuren. Dat had ik na 20 jaar met mijn Grohe thermostatische douchemengkraan.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als dit probleem al vanaf de installatie van de nieuwe boiler speelt, zijn de in en uitgang verwisseld.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Op 17 november 2019 20:13:29 schreef pamwikkeling:
Krenterig als ik ben, heb ik de boiler-water-temperatuur ingesteld op 40°C, Salmonella is geen probleem want af en toe warmt de boiler op tot +60°C.
heeft dat nut dan?
als je een douche neemt met 40°C boiler en je stelt de temperatuur in op 38°C dan ga je bijna uitsluitend warm water gebruiken.
het verse water die erbij komt is nu ijskoud, dus de boiler koelt snel af.
als je nu 100liter van die 150liter hebt gebruikt moet je boiler al een pak bijwarmen ( 50L aan 40° bij 100liter aan misschien 10°C, dan is die gemiddeld nog 20°C. wanneer warmt de boiler bij? zit die continue aangesloten of zit er een timer op?
de boiler moet nu 20°C bijwarmen.
als je nu 150liter opwarmt tot 70°C en je neemt nu een douche voor 100liter, dan ga je 47liter uit de boiler hebben gehaald en 53liter koud water. dan is je boiler maar afgekoelt tot 51,5°C en kan je smorgens nog altijd douchen.
de boiler moet nu 18,50°C bijwarmen
bij hogere temperatuur ga je iets meer warmteverlies hebben, maar volgens mij ga je gelijk uitkomen met het verbruik
Je kan met 40 Graden net zo goed de boiler weghalen, heeft totaal geen nut. Uberhaubt waarom nog een boiler?? Heb je een zonnecollector??
Maargoed , minimaal 60 Graden heeft nut, anders niet en gaan thermostaat kranen niet lekker regelen en euvel klinkt bekend...
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Warm water heeft een lagere dichtheid dan koud water.
In simpel Nederland, warm water weegt minder dan koud water.
Warm en koud water mengt zich normaal slecht.
In een boiler ontstaat gelaagdheid, onderin koud water, bovenin warm water.
Als de verwarming van de boiler aan gaat dan wordt het water onderin de boiler verwarmt. Dit water zal omhoog gaan, zo ontstaat er stroming in je boiler tijdens het opwarmen.
Hoe lager je de thermostaat monteert hoe meer warm water je hebt.
Stel je boiler heeft 100 liter inhoud, Thermostaat zit op 1/2 hoogte.
Als er 50 liter warm water uit de boiler gaat (warm gaat er boven uit) dan komt er 50 liter koud water voor terug (Komt onderin de boiler) Als de boiler half leeg is (met warm water) dan merkt de thermostaat dit en stuurt je verwarming aan.
Zit de thermostaat op 0,25 van de hoogte (bijna onderin) dan schakelt de thermostaat al bij 25 liter gebruik water in.
Bijeen hogere temperatuur heb je meer warm water ter beschikking.
Heb je uit je boiler 80 graden dan moet je veel meer koud bijmengen dan bij bv 40 graden in je boiler.
Een hogere temperatuur van je boiler geeft meer verliezen.
Het vaker in (en uit) schakelen van je verwarming is ongunstiger, vooral bij verwarming door een CV ketel.
Salmonella of Legionella nog buiten beschouwing gelaten.
Er is nog wel meer over te vertellen.....
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een boiler heeft veel meer capaciteit als deze heter wordt gestookt. immers ga je mengen met koud water, 40 graden water is niks, daar kun je zo onder douchen. ofwel 1:1 verbruik en dan is de boel zo leeg, wrs is de hysterisis te hoog en gaat het ding pas bij 32 graden bijstoken, en daar kun je niet fatsoenlijk meer onder douchen. ketel stookt wel bij, maar niet op tijd en trekt die temperatuur niet meer omhoog.
niet doen, de boiler minimaal op 60 graden zetten. een goede boiler met dikke isolatie heeft amper verliezen..
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 18 november 2019 19:14:10 schreef testman:
niet doen, de boiler minimaal op 60 graden zetten. een goede boiler met dikke isolatie heeft amper verliezen..
4kWh per dag volgens de statistieken, maar het verbruik buiten de boiler is ongeveer 80W. reken maar uit.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 18 november 2019 19:54:31 schreef rew:
[...]4kWh per dag volgens de statistieken, maar het verbruik buiten de boiler is ongeveer 80W. reken maar uit.
Phoe, dat is niet nix.
4kWh = 166 Watt continue met de overige 80 Watt er nog bij.....
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tja, je weet de tijden wanneer er in de douche wordt gegaan, zet er een klok op die dan de boiler naar 60 graden brengt voor het zover is. 20 min per dag 40 graden heter stoken scheelt wel op het verbruik. als je met meer in huis bent, dan scheelt heter stoken ook, je haalt meer keren douchen uit een boiler van 80 graden als 1 van 40 graden.
of zet de legionella klok die de boiler naar 60 graden stookt gewoon op die tijd, heb je 2 vliegen in 1 klap..
Ik vind het altijd weer jammer als mensen een topic openen en daarna niet meer reageren. Dat komt helaas met enige regelmaat voor.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 21 november 2019 20:51:40 schreef Kilian:
Ik vind het altijd weer jammer als mensen een topic openen en daarna niet meer reageren. Dat komt helaas met enige regelmaat voor.
Dat kan ook komen doordat het juiste antwoord gegeven is.
Het zou de TS sieren ons te bedanken, maar dat is in deze tijd niet vanzelfsprekend meer.
Maar vaak is het zo dat de discussie zover van de oorspronkelijke vraag wegloopt dat er geen touw meer aan vast te knopen is.
Het gaat me niet om dank en bloemen, maar om er iets van te kunnen leren. Wat is de oorzaak en oplossing voor dit probleem? Dat kan ook voor een ander nog eens nuttig zijn.
Niet zo snel Kilian, af en toe moet ik ook nog iets anders doen dan naar de boiler kijken.
Volgende meting aan het douche water (enkel warm water) werd in de loop van de week gedaan op een koude ochtend.
Hierbij stond de thermostatische kraan op maximaal heet.
- temperatuur van het (warm) water na een nacht stilstand = 15.1°C
- temperatuur waarbij het water nog te koud is (IMHO), maar het eventueel mogelijk is een douche te nemen = 24°C
- temperatuur op het einde van het douchen = 34°C
- dan het douche water nog verder laten lopen, waarbij het oploopt tot 37.3°C, hetgeen (IMHO) een aangename temperatuur is om onder te staan.
- tot slot nog de thermostatische kraan getest.
--- indien deze op 20°C ingesteld wordt, is het water 34°C
--- indien deze tegen de klik stand (37°C) gedraaid wordt is het water 38°C
--- indien de kraan op zijn maximum gezet wordt is het water 39.3°C
De temperatuur van de sanitair water boiler staat nog steeds op 40°C.
Voorlopig durf ik hieruit twee conclusies trekken
1) de thermostatische kraan werkt nog
2) het probleem is nog niet opgelost, maar als er voldoende water verbruikt wordt, dan wordt het water toch wel warm. Op het einde van de metingen is de watertemperatuur immers bijna gelijk aan de boiler temperatuur (40°C)
Alvast aan iedereen mijn dank voor de reeds geplaatste reacties.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Zo je het beschrijft rijmt het met m'n eerdere post namelijk dat het tapwater verkeerdom is aangesloten op de boiler. Het koude water komt als het goed is onder in de boiler en het warme water stroomt er via de buis die tot boven in de boiler steekt uit. Als het verkeerd om zit komt het koelste water er het eerst uit en de rest koelt af door het koude water dat er boven in komt en snel naar beneden zakt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
of de boiler goed zit aangesloten ben je zo achter, hoofdkraan dicht en hete kraan open, dan loopt er even water uit en stopt dan, tot de uitlaat buis boven het water niveau zit. loopt er zo 20 liter uit, dan zit ie verkeerd om aangesloten.
overigens is dat verschil de hysteris , 15 graden pas inschakelen is erg laat. na menig liters water afnemen is de boiler weer bijgestookt door de ketel dus warmt het wel iets op. beter zet je de boiler iets hoger, nu heb je er amper wat aan, had je net zo goed een tapspiraal kunnen nemen welke net als een geyser goedkoper in t verbruik is..
Op 21 november 2019 21:42:07 schreef pamwikkeling:
Niet zo snel Kilian, af en toe moet ik ook nog iets anders doen dan naar de boiler kijken......
Geluksvogel. Mijn vrouw en kinderen zouden het niet pikken om 4 dagen onder een koude douche te moeten staan. Dat zijn toch al van die koukleumen.
Nogmaals de vraag: Is dit al vanaf het begin dat je die boiler geplaatst hebt, of is het nu plotseling opgetreden?
@ Kilian
De boiler werd (nieuw) geplaatst in de lente van dit jaar. En gelet op de warme zomer, is het nu pas opgevallen dat je in het begin koud water hebt.
Dus of de fout reeds aanwezig was vanaf het begin in onbekend.
@ Hunebedbouwer
De boiler is geplaatst door een erkende installateur, dus is vermoed dat hij hydraulisch goed is aangesloten. Als je voldoende water neemt (vb een bad) dan is er geen probleem. Ook als je aan de buizen voelt zijn / blijven die onderaan koud (watertoevoer naar de boiler) en worden die bovenaan (heet water afvoer) warm als je warm water verbruikt.
Ik ga Testman zijn advies opvolgen en de watertemperatuur een 5 tal graden hoger zetten.
Je begon je openingspost met "Vorig jaar heb ik een nieuwe boiler geïnstalleerd." Dan had je er al een winter opzitten. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Lopen de leidingen door een koude buitenmuur? Ik zou niet gaan prutsen met 5 graden extra en dan misschien nog een graadje erbij, maar meteen de boiler op 60 graden zetten. Dan weet je de volgende ochtend direct of het aan je boilertemperatuur ligt en kun je desgewenst nog gaan terugregelen.