Deurbel uitbreiden

Hey,

Ik zou m'n bedrade deurbel willen uitbreiden omdat we die op onze zolder (=hobbykamer) niet horen. Vooreerst dit: ik heb op zich weinig theoretische kennis, echter heb ik m'n eigen elektriciteit + elektriciteitskast zelf in elkaar gestoken na tips van een vriend, en uiteraard vallen & opstaan..

Dit gezegd zijnde: ik heb geprobeerd om de drukknop van een draadloze deurbel uit elkaar te halen & te solderen aan de juiste draadjes van m'n deurbel. Hier heb ik echter iets fout gedaan, waardoor die drukknop nu vrij zeker stuk is.

De drukknop kan je in bijlage vinden. Als ik de knop indruk, licht het LEDje nog op, maar komt het signaal precies niet meer binnen in de deurbel. Ik weet wellicht wel waarom: ik had m'n deurbel geschakeld volgens schema D, terwijl ik die had moeten schakelen volgens schema C (zie .pdf in bijlage). Daardoor is er stroom op het printplaatje gekomen waar dit wellicht niet mocht?

Nu m'n vragen:
- Klopt m'n theorie dat ik de 2 gele draadjes gewoon moet verbinden met C1 & V op schema C?
- Maakt het uit welke op welke? Wellicht niet?
- De drukknop heeft ook 4 pootjes, ik heb de draadjes nu op 2 vd 4 gesoldeerd, maar enkele andere combinaties gaven ook signaal.. Dus @random gekozen, ok?
- De 12V batterij ga ik ook vervangen, zou ik dus solderen op de 12V voeding (=/~ & 8/12V op schema C)
- Weten jullie of ik die drukknop ook nog apart zou kunnen kopen? Het model van het printplaatje vind ik alvast niet online. Anders moet ik een nieuwe draadloze deurbel kopen.
- Dit kan wellicht geen problemen veroorzaken, is maar 12V?

Waarvoor dank.. :)

Sven Vlieghe

als je de juiste draadloze bel van grothe neemt, zitten er al aansluitingen voor een externe beldrukker op. de mistral 43300 heeft dat in de drukker al zo zitten.

die aansluitingen zijn wel voor een potentiaalvrij contact, dus geen spanning erop gaan zetten. wil je die draadloze bel koppelen, dan een 12VAC relais over de bestaande bel zetten waarmee je de draadloze bel weer schakelt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedrade deurbel en draadloze bel gaan niet zomaar samen. Je hebt je printje wel gesloopt, de spanning van je oude deurbel is wisselspanning en dat vind dat printje niet leuk.

Je kunt 2 bedrade bellen aansluiten, of 2 dezelfde draadloze kopen en beide tegelijk af laten gaan, of gewoon het 2e knopje naast de originele hangen.

12v dc relais plaatsen met brugcel en elco.
Deze parallel zetten over de bel (lees zoemer)
Contacten van het relais over de schakelaar van de draadloze bel.
Werkt hier al jaren

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Nu ik het lees lijkt het wel zeer logisch.. wisselstroom werkt niet goed samen met gelijkstroom 8)7

Ik ben nog niet helemaal mee met de setup van knutsel10: hetgeen ik dénk dat ik snap, heb ik even uitgetekend in bijlage. Echter snap ik niet waarvoor een elco dient, en weet ik dus ook niet waar ik die tussen zou moeten plaatsen? :)

Voor mij is het ook onduidelijk waar ik de fase & de neuter moet aansluiten, of in welke mate dit belang heeft. Die onduidelijkheid heb ik op 3 plaatsen aangeduid met een oranje cirkel.

Nogmaals bedankt!

[Bericht gewijzigd door Sven_Vl op dinsdag 26 november 2019 19:54:49 (19%)

Op 25 november 2019 18:51:07 schreef testman:
als je de juiste draadloze bel van grothe neemt, zitten er al aansluitingen voor een externe beldrukker op. de mistral 43300 heeft dat in de drukker al zo zitten.

die aansluitingen zijn wel voor een potentiaalvrij contact, dus geen spanning erop gaan zetten. wil je die draadloze bel koppelen, dan een 12VAC relais over de bestaande bel zetten waarmee je de draadloze bel weer schakelt.

De Grothe Mistral beldrukker/zender heeft zowel een maakcontact O+C om een losse beldrukker overheen te zetten, alsook een spanningscontact C+T waarover je de bel parallel kunt zetten. Zo kun je de beldrukker/zender parallel aan de belspanning knopen waardoor de Grothe bel mee gaat bellen als er spanning op de bestaande bel/schel komt te staan. Blz. 7 van de manual.

Heeft iemand zin om m'n vorige vragen even te bekijken? :) Waarvoor dank!

Je huidige bel, daar sluit je de gelijkrichter op aan op de ~~ aansluitingen. Condensator/elco, en het relais met aansluiting 85/86, op de + en - van de gelijkrichter. Als je nu de bel van spanning voorziet, door te drukken op de knop, schakelt het relais.

Dit doet de gelijkrichter in combi met een elco:
https://2.bp.blogspot.com/-SD_zIik9faw/WNxqztT0eUI/AAAAAAAAJus/ZjdrBXl_y3IkGC9o6_GT1APfjPLOYQ9QgCLcB/s1600/afvlakken.JPG

De schakelende contacten sluit je aan op de knop van je draadloze bel. Geen spanning aanbieden op die aansluiting, alleen de schakelende contacten!

Als je ook de print van spanning wilt voorzien, moet je die ook aansluiten. Geen idee of het werkt als hij spanning krijgt en dan ook gelijk werkt met 'bellen', of dat je die apart, via een eigen gelijkrichter, moet voorzien van 12v. Of je vervangt eens in de paar jaar de batterij :)

Hey Maus,

Bedankt voor jouw reactie!

.. ik had hier nog wat verder gebrainstormd maar moet m'n conclusie nog even herzien, jammer genoeg bestaat hier geen 'delete reactie' knop :)

Sorry dat ik er wat langer over doe om te reageren, momenteel is het hier zeer druk, de deurbel is een nice-to-have die ik binnenkort wel eens wil verwezelijken.

Sven

[Bericht gewijzigd door Sven_Vl op maandag 16 december 2019 13:25:02 (64%)

Een collega heeft me ook wat tips gegeven, klopt onderstaande?

- 12V DC relais is enkel nodig voor de sturing
- elco/gelijkrichter enkel nodig ter vervanging van de batterij

Als ik er even van uit ga dat ik de batterij hou, kom ik dan op onderstaand schema. Klopt dit?

Bedankt!

Sven

Batt in de draadloze deurbel laten zitten

Probeer het uit te leggen 2 draden parallel aan de zoemer zetten dan deze op ac zijde van de brugcel aansluiten tussen de plus en min uit de brugcel elco aansluiten.
De 2 draden van de elco aansluiten op de spoel van het relais.
Dan de potentiaal vrije kontakten van het relais aansluiten op de schakelaar van de draadloze bel suc6

Tidak Ada

Golden Member

Zeker niet 12V ac gelijkrichten en afvlakken. Dan krijg je een gelijkspanning van bijna 17 V en dat is veel te veel voor je beldrukker.
8V gelijkrichten geeft ongeveer de benodigde 12V

Verder zullen alle lange bedradingen aan de drukknop en bel de afstemming veranderen, zodat drukker en bel elkaar niet meer zien.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †