Knip....oeps.wat is + & -

Hallo,

Heb iets te enthousiast de voeding van mijn aquarium door geknipt om te verlengen..
Nu is niet te zien wat + en wat - is aan de kabel. Verkeerd aansluiten lijkt mij het einde van de ledjes te betekenen. Al lees ik hier en daar dat ze wel een soort beveiliging hebben maar enkel voor lage voltage.

Heeft iemand een tip hoe ik kan achterhalen hoe het moet aangesloten worden of is proberen toch mogelijk?

Bedankt voor de replies
Jerome

Hier wat images
https://jmp.sh/oOdR333
https://jmp.sh/ZIxv680
https://jmp.sh/bTmphI7

Arco

Special Member

Aan onderkant van print kijken waar de min van de elco's aan vast zit. (dan weet je welke de minpool is)
(minpool is het zwarte vlakje op de elco's)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

d2 t/m d5 lijkt een bruggelijkrichter te vormen.
heb je gegevens van de adapter? AC of DC?

J2 lijkt van zekering FS1 en jumper J12 naar diode 2/4 te gaan.
J3 lijkt via jumper J13 naar diode 3/5 te gaan.

dan is er dus gelijkrichting en maakt de polariteit niet uit

GMT+1
Thevel

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Thevel op dinsdag 3 december 2019 12:01:11 (100%)

ik denk ook dat die 4 diodes een gelijkrichter vormen.
Ik had anders eigenlijk toch wel een codering op de kabel verwacht of op zijn minst op de print.
Die Miep die het kabeltje aan de connector en pcb moet solderen moest anders ook wel weten wat + en - was.

vergeten

Golden Member

Als je "geluk" hebt zit er een heel klein randje aan een van de draden of een plat kantje of een van de draden is "vierkant".
Wel goed kijken van heel dichtbij of met een loup.
Dan weet je hoe ze aan elkaar zaten.

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 3 december 2019 13:09:02 (18%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Gaan ledjes eigenlijk wel kapot als je de plus en min verwisselt, of gaan ze gewoon als brave diodes in sperstand en geven ze geen licht? Ik heb dat eigenlijk nooit geprobeerd.

Aan de voeding zou ik vaststellen wat plus en min is met een multimeter.

maartenbakker

Golden Member

Op 3 december 2019 13:11:57 schreef Kilian:
Gaan ledjes eigenlijk wel kapot als je de plus en min verwisseld, of gaan ze gewoon als brave diodes in sperstand en geven ze geen licht? Ik heb dat eigenlijk nooit geprobeerd.

Aan de voeding zou ik vaststellen wat plus en min is met een multimeter.

De sperspanning van een LED is doorgaans erg laag. Ordegrootte van de doorlaatspanning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En gaat een led dan kapot, of blijft die heel en doet ie het alleen niet, als je de plus en min verwisselt?

RAAF12

Golden Member

Op 3 december 2019 13:11:57 schreef Kilian:
Gaan ledjes eigenlijk wel kapot als je de plus en min verwisseld, of gaan ze gewoon als brave diodes in sperstand en geven ze geen licht? Ik heb dat eigenlijk nooit geprobeerd.

Aan de voeding zou ik vaststellen wat plus en min is met een multimeter.

Een LED heeft meestal een kathode en een anode. Maar er zijn er ook met 3 aansluitingen. Wellicht verduidelijkt dit wat? https://www.google.com/search?sxsrf=ACYBGNR4OvQB9TtJC-oBVJq9USRce7rOqw…

Zie ik het goed? Zitten er op de bovenste ader (J2) van de afgeknipte stukjes 2 ribbeltjes ter identificatie? Die zouden op de rest van het snoer dan ook moeten zitten.

fatbeard

Honourable Member

Of je het goed ziet kan ik niet beoordelen, maar ik zie het ook...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Yep. Is vaak zo. Soms ook één ader vertind en de andere niet.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat ik frappant vind zijn die 4 dioden welke in brug geschakeld staat zo te zien. Als dat zo is dan even uitmeten of deze dioden direct aan het aansluitsnoer zitten, zo ja, dat komt er AC binnen en maakt de aansluitvolgorde geen zak uit.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Anoniem

Ik kom niet verder dan biOrb MCR L3100
Nu kennen we toch al merk en type ;-)
Daar zie ik nog een plastiek bakje tussen de kabel hangen
Is dat de voeding?
Misschien komt daar wel wisselspanning uit.
Dat kan de aanwezigheid van de diodebrug verklaren.
Effe meten dus met een belasting wat daar uit komt.
.
Of de beide eindjes onder een loep bekijken.
Misschien heb je wat schuin geknipt of zie een andere aanwijzing hoe ze aan elkaar zaten in betere tijden.
.
Soms zit er bij het koper een nylon koordje met verschillende kleur voor elke ader.

Op 3 december 2019 13:11:57 schreef Kilian:
Gaan ledjes eigenlijk wel kapot als je de plus en min verwisselt, of gaan ze gewoon als brave diodes in sperstand en geven ze geen licht? Ik heb dat eigenlijk nooit geprobeerd.

Ik wel.

In alle datasheets staat "absolute max 5V". Nu is het zo dat dan de boel gaat zeneren en zolang de stroom klein genoeg is, dan gaat dat goed. Dus als er een andere led in serie staat die de stroom onder 10^-8 A houdt, is het prima. Zo kan een serieschakeling ook tegen minmaal n*5V.

Ik heb mijn witte leds op 30V 1mA geprobeerd: Die 5V heeft nogal wat marge: ze gingen NIET zeneren op het max van m'n labvoeding.

Kortom, op een kale led of ledstring durf ik de normale werk spanning omgekeerd aan te sluiten.

Maaaaarrr.... TS heeft een foto geplaatst van de "ledmodule". Daar zit nogal wat elektronica op, waaronder Elcos en chips. Die kunnen NIET tegen ompoling. Dus voorzichtigheid is geboden. En voor de volgende plottwist: Ook ik zie de diodebrug, dus ook ik denk dat ie net zo goed AC pikt.

Op 3 december 2019 13:36:39 schreef Hans60:
Zie ik het goed? Zitten er op de bovenste ader (J2) van de afgeknipte stukjes 2 ribbeltjes ter identificatie?

Ik denk dat dit de restanten zijn van "waar ie aan de andere ader vast heeft gezeten". De andere ader heeft het ook.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 4 december 2019 09:08:10 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is het niet gewoon wisselspanning in ?
Zit trouwens netjes een zekering voor
Een foto van de adapter zou kunnen helpen

Op 3 december 2019 12:55:24 schreef vergeten:
Als je "geluk" hebt zit er een heel klein randje aan een van de draden of een plat kantje of een van de draden is "vierkant".
Wel goed kijken van heel dichtbij of met een loup.
Dan weet je hoe ze aan elkaar zaten.

Wow, veel reacties hier. Bedankt!
Inderdaad, er zit een heel klein randje op de draad.
onzichtbaar maar je voelt het wel zitten.

Aangesloten en het werkt weer _/-\o_
Bedankt..!

Op 3 december 2019 15:50:57 schreef anoniem015:
.
.
Soms zit er bij het koper een nylon koordje met verschillende kleur voor elke ader.

GoeIe tip!

Fijn dat het weer werkt.

Mijn motivatie om te proberen te helpen is omdat ik daar ook weer van kan leren. Ik vind het dus nog zeer interessant om b.v. een foto van de adapter te zien, of eventueel uitgeschreven wat daar nu precies opstaat....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/