aardlekschakelaar oven whirlpool

Best klussers en experts,

Sinds een tijdje krijg ik mijn oven niet meer aan, als hij in stand by staat is er niets aan de hand, maar zodra ik aan de knoppen ga zitten valt de stroom uit(aardlek). Eerst geprobeerd om op het stopcontact van de magnetron combi die er boven zit aan te sluiten maar dan viel in het hele huis de stroom uit (met magnetron werkt wel gewoon goed). Vandaag heb ik de inbouw oven gedemonteerd, hierbij heb ik niets bijzonders gezien. Ik heb uiteindelijk geprobeerd om de stekker om te draaien (op sommige fora werd dit als oplossing gegeven) en in de keuken in een ander stopcontact gestopt, dit leek te werken. Totdat ik hem terug plaatste op zijn oude plek, daar had hij weer hetzelfde probleem.

Het gaat om een whirlpool
10142382 artikelnummer
Framtid ov5 60 x 60 wit (ikea)
Jaren verkoop: 2008-2010
Serienummer: 857922401000

Met ander stopcontact in de keuken getest met functies zoals elektrisch, hetelucht en grill zonder problemen.
Stopcontact van de oven is denk ik dezelfde groep als die van de inductieplaat en mogelijk ook vaatwasser (stonden beide tijdens testen niet aan)
Stopcontact van de oven getest met waterkoker en dat werkte ook gewoon

mvdk

Golden Member

Vandaag heb ik de inbouw oven gedemonteerd, hierbij heb ik niets bijzonders gezien.

Dit topic al doorgelezen?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/147499

Edit: gaat om deze aanwijzingen..

Op 3 december 2019 19:44:25 schreef smd:
Draai als eerste stekker eens om, probleem kan weg zijn. Indien niet, haal om en om de boven / onder element los om te kijken welke aardlek veroorzaakt.

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 4 december 2019 15:54:53 (45%)

maartenbakker

Golden Member

Heteluchtelement gaat ook vaak stuk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 december 2019 15:52:48 schreef mvdk:
[...]
Dit topic al doorgelezen?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/147499

Edit: gaat om deze aanwijzingen..
[...]

Ja heb ik gezien! Stekker omdraaien dus geprobeerd, dat maakt zover niet uit.

Ik heb hem nu aangezet in ander gedeelte van de keuken en daar werkt alles aan de oven gewoon!

Het gaat dus om die andere 2 stopcontacten.

maartenbakker

Golden Member

Het kan zijn dat de stopcontacten waar hij gewoon werkt, een losse aardverbinding hebben. In plaats van alleen je oven, moet je nu ook je electrische installatie nakijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 december 2019 16:25:14 schreef maartenbakker:
Het kan zijn dat de stopcontacten waar hij gewoon werkt, een losse aardverbinding hebben. In plaats van alleen je oven, moet je nu ook je electrische installatie nakijken.

Dit begrijp ik niet helemaal. Wat bedoel je met een losse aardverbinding?

Maar de elecrtische installatie lijkt verder wel gewoon te werken met combi magnetron en waterkoker. Het lijkt dus wel specifiek om de oven te gaan.

mvdk

Golden Member

Wat bedoel je met een losse aardverbinding?

We kennen je huis niet, we kennen je installatie niet.
In het gunstigste geval, loopt er toch een lekstroom door je installatie, en zit die groep die niet uitschakelt niet achter een aardlekschakelaar.
In het ongunstigste geval zit er ergens iets los of niet aangesloten, en dat kan gevaarlijk zijn. Andere forummembers gebruiken dan graag de term levensgevaarlijk.
Niet aanmodderen, als je er geen verstand van hebt, laat er naar kijken door iemand die het wél weet. De aanwijzingen in het gelinkte topic, dus de elementen stuk voor stuk losnemen, proberen. Wel aansluiten op het stopcontact achter de aardlek.

Kan zijn dat de andere stopcontacten niet aardlek beveiligd zijn, maar zoals mvdk zei, we kennen je huis niet en je installatie niet...

Beschik je over een multimeter (10euro) ? zoniet kun je eigg niets doen.
Je zet 1 meetpen (rood of zwart) op 1vd 2 pinnen van het stekker. Je zet de 2de op de aarding pen. Je draait de meter op de stand waar een OMEGA tekentje staat (ohms) en dan op de hoogste waarde. Je post wat je dan meet.
Als er geen waarde verschijnt, of een oneindig teken vezet je de 2de meetpen naar de andere pin van de stekker. Die op de aarding blijft.$

Zo meet je of er verlies of de oven zit, hoeveel het verlies is (normaal/niet normaal),...

Maar ja, relais zijn niet bekrachtigd,hoe meet je dan??

Probeer TS maar in de richting te duwen van multimeter te gebruiken ipv 101 trukjes die niet veel doen. Stekker omwisselen of op een ander stopcontact steken ja daarmee weet je niets eh. Gaat toch op een of andere manier multimeter moeten bovenhalen en meten welk element verlies geeft...

mvdk

Golden Member

Nah, ik had een stukkie gecopypast waarvan ik hoopte dattie de aanwijzingen uit dat andere topic, over het loskoppelen van de verwarmingselementen, stuk voor stuk zou uitproberen.
Sorry voor mijn slordige comments, ben een beetje onder invloed van een heftig biertje...

Af en toe zie ik hier een vraag passeren waarbij ik me afvraag of het wel verantwoord is om TS tips te geven hoe zelf de storing te verhelpen. Dit lijkt me zo'n geval. Daarom,

https://www.circuitsonline.net/forum/view/14242

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Bedankt voor jullie reacties!

Ik was inderdaad ook al tot de conclusie gekomen dat het niet verstandig is om alle elementen los te halen en dan maar te kijken wat er gebeurd...

Ik ga die multimeter kopen, hier las ik inderdaad eerder ook al over. Zal me wel even moeten inlezen hoe het werkt want heb er nog geen ervaring mee.

Bedankt voor jullie reacties zo ver en ik laat weten als ik nieuws heb!

Ik heb een ohm meter gekocht en daarmee de stekker pinnen van de oven getest door te connecten met de aardlek pin in het stopcontact zoals Multivibbbbrator omschreef, op alle ohm standen van 2000k tot 200. Meter bijft op OL staan in elke variant. Ik weet niet direct wat dit betekend.

Daarnaast heb ik foto's an de bekabeling gemaakt en lijkt er midden achter een stuk verbrand of in ieder geval een stuk donkerder verkleurd isolatie materiaal.

Edit:

Ik heb ook gekeken wat het resultaat was als ik de stekker pinnen van de oven connect met de aardepin van de stekker. Ook die blijft op OL staan bij alle test waarden van 2000k tot 200.
Als ik de 2 aarde pinnen connect met rood en zwart komt er bij 200 ohm 00.2 te staan.
Als ik de 2 stekker pinnen connect klimt die snel omhoog totdat er weer OL staat.

Kunnen jullie hier wat mee?

Als er meer informatie nodig is of als ik iets anders moet/kan testen met de multimeter hoor ik het graag!

[Bericht gewijzigd door Justvd op maandag 9 december 2019 20:46:27 (36%)

mvdk

Golden Member

en lijkt er midden achter een stuk verbrand of in ieder geval een stuk donkerder verkleurd isolatie materiaal

Bedoeld word misschien de eerste foto? Haal die stekkertjes eens los, markeer ze met gekleurd isolatietape, en schrijf op waar wat zat.
Meet dan met de ohmmeter de elementen door. Als je weet welke aansluitingen elk één element vormen, sluit je er één weer aan. Stekker in 't stopcontact, en kijken of de aardlek in blijft. Dan weer stekker uit, ander element aansluiten, en kijken of de aardlek in blijft. Misschien is er maar één element defect, misschien allebei. Onderzoek ook tegelijk of je het mogelijk acht zo'n element zelf te vervangen. Als je dat niet zelf kan, kun je de diagnose stelling ook aan de persoon overlaten die de uiteindelijke rep. gaat doen.

Op 9 december 2019 20:37:33 schreef Justvd:
Ik heb een ohm meter gekocht en daarmee de stekker pinnen van de oven getest door te connecten met de aardlek pin in het stopcontact zoals Multivibbbbrator omschreef, op alle ohm standen van 2000k tot 200. Meter bijft op OL staan in elke variant. Ik weet niet direct wat dit betekend.

Niet meten naar het stopcontact, alleen naar de stekker. Makkelijker is meten met de groen/gele draad rechtsonder, waar het snoer binnenkomt. Dat is de aarde van je apparaat.

Je houd een meetpen continu daarop, en meet vervolgens met de andere pen alle contacten van de elementen stuk voor door. Deze waardes noteren.

Nooit meten met de stekker in het stopcontact, als je niet weet wat je doet.

Controleer op de eerste foto even de aardedraad die tegen het element lijkt te zitten, ik zie dat de aansluitring redelijk zwart oogt. Controleer ook de overige punten van het element, als er ergens een vetspoortje naar de aansluitingen loopt kan dit ook problemen geven.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op maandag 9 december 2019 21:29:58 (15%)

Op 9 december 2019 21:26:57 schreef maus0611:
[...]

Niet meten naar het stopcontact, alleen naar de stekker. Makkelijker is meten met de groen/gele draad rechtsonder, waar het snoer binnenkomt. Dat is de aarde van je apparaat.

Je houd een meetpen continu daarop, en meet vervolgens met de andere pen alle contacten van de elementen stuk voor door. Deze waardes noteren.

Nooit meten met de stekker in het stopcontact, als je niet weet wat je doet.

Controleer op de eerste foto even de aardedraad die tegen het element lijkt te zitten, ik zie dat de aansluitring redelijk zwart oogt. Controleer ook de overige punten van het element, als er ergens een vetspoortje naar de aansluitingen loopt kan dit ook problemen geven.

Ik heb niet gemeten met de stekker in het stopcontact maar alleen met de multimeter geconnect naar de aardepin.

Ok, dan ga ik dat proberen Moet ik daarbij de pinnetjes ook losmaken?(ik neem aan van wel). Heb net wel al alle pennetjes van alle elementen losgemaakt en dan gemeten wat de weerstand tussen het linker en rechter pennetje was, zelfs bij het lampje. Bij 2000 gaf dit over het algemeen een weerstand van tussen de 025 en 114. Met als uitzondering het witte blokje rechtsboven op de oven waarbij de weerstand 480 was.

Hoe moet ik de aardedraad controleren? Hij is iets zwartig aan de onderkant maar lijkt voor de rest niet echt kapot en dat zwarte strookt met het andere zwarte van de isolatie

mvdk

Golden Member

Heb net wel al alle pennetjes van alle elementen losgemaakt

Beetje tape erom gewikkeld? Met verschillende kleurtjes, dat je de boel weer goed kan aansluiten.
En toen even de oven aangezet?
Dat is eigenlijk de enige manier waarop je de boel kan controleren. Om isolatieweerstand te meten heb je een ander instrument nodig.

Tussen de pinnen meten heeft in jouw geval niet zoveel nut, er is waarschijnlijk een 'lek' ontstaan tussen een van de pinnen naar de metalen buitenkant van de oven. Dit loopt voor de veiligheid via de groen gele aardedraad weg naar de meterkast en dus niet via een persoon die hem vast heeft, de meterkast (aarlekschakelaar) die reageert hierop en schakelt uit.

Wat je nu wilt meten is het lek tussen de pinnen en de aarde(per element).

Als dit boven water is rijst de vraag waarom de oven wel werkt op een ander stopcontact, want dat kan een probleem met je stopcontact aanduiden.

Op 9 december 2019 22:14:33 schreef mvdk:
[...]
Beetje tape erom gewikkeld? Met verschillende kleurtjes, dat je de boel weer goed kan aansluiten.
En toen even de oven aangezet?
Dat is eigenlijk de enige manier waarop je de boel kan controleren. Om isolatieweerstand te meten heb je een ander instrument nodig.

Is dit echt de enige manier? Van wat ik hier boven lees lijkt dat niet verstandig en zou het mogelijk moeten zijn met de multimeter?

Daarnaast is het niet zo'n aantrekkelijke optie omdat mijn aardlek in de berging onder mijn huis zit waarvoor ik buitenom moet, ook raakt mijn indesit inductiekookplaat van slag als de stroom er af gaat en weer op.

Probeer eerst met de multimeter te werken, als je daar niet verder mee komt kunnen we naar stap 2 ;)

Op 9 december 2019 22:17:31 schreef maus0611:
Tussen de pinnen meten heeft in jouw geval niet zoveel nut, er is waarschijnlijk een 'lek' ontstaan tussen een van de pinnen naar de metalen buitenkant van de oven. Dit loopt voor de veiligheid via de groen gele aardedraad weg naar de meterkast en dus niet via een persoon die hem vast heeft, de meterkast (aarlekschakelaar) die reageert hierop en schakelt uit.

Wat je nu wilt meten is het lek tussen de pinnen en de aarde(per element).

Als dit boven water is rijst de vraag waarom de oven wel werkt op een ander stopcontact, want dat kan een probleem met je stopcontact aanduiden.

Dit heb ik zojuist gedaan, daarbij de pinnen losgehaald en gekeken of er contact was. Op 2 pinnen van hetzelfde element na stond er bij alle andere pinnen OL.

Het element waar ik een connectie vond zijn de 2 pinnen midden onder aan de achterkant van de oven. De weerstand verschilde nogal, bij de laatste meting met 20k was de linker pin 4.75 en de rechter pin 1.33. Kan ik hier uit opmaken dat dit element de boosdoener is en de aardlek om laat schieten?
Zou het helpen om hiermee te proberen wat mvdk voorsteld? Deze loshalen (en ik denk inbinden met isolatietape zodat ze niet per ongeluk iets van staal raken) en dan kijken of de oven het gewoon blijft doen?
Daarnaast neem ik aan dat dit de elektrische onderverwarming is van de oven. Ik heb nog nooit iets dergelijks vervangen (zoals ik ook voorgaande nog niet eerder heb gedaan) maar het lijkt me wel een interessante uitdaging om vervanging zelf te proberen!

Alvast bedankt!:)

mvdk

Golden Member

maar het lijkt me wel een interessante uitdaging om vervanging zelf te proberen!

OK, dat klinkt goed.

Zou best kunnen dat dat hem is ja, als je die los maakt kun je het testen. Je kunt ook proberen de oven aan te zetten zonder onderwarmte.