Ik ben op zoek naar een schakeling waarmee ik een stereosignaal (monitorspeakers) automatisch naar een liefst instelbaar niveau kan attenueren.

Ik kan vanuit mijn mengtafel wel een stuursignaal leveren van 5 Volt die de schakeling activeert via een optocoupler o.i.d.
Het stereosignaal gaat over 2 x XLR.

De bedoeling van deze schakeling is om tijdens het praten in een uitzending de speakers automatisch zachter te zetten, omdat de microfoon anders gaat rondzingen.

Ik sta open voor alle suggesties, maar zelfbouw is toch het mooiste. Eventueel programmeren van een PIC behoort tot de mogelijkheden.

Bvd,

Groeten

Het kan op diverse manieren, met I2C gestuurde volumeregelaars, analoog met een VCO, simpelweg omschakelen met CMOS switches of een relais, al dan niet met buffers.

Maar als er geen hoge eisen aan de kwaliteit en snelheid gesteld worden zou ik eens kijken of het te doen is met een LDR en lampje (de aloude 'vactrol') als regelelement.
Iets als 4k7 in serie met live en return met daarachter de LDR. Felle LED er op met een instelbare serieweerstand voor de maximale demping. Links en rechts apart is vermoedelijk handig, LDR's zijn geen preciesie componenten.

Het typische van spraak is dat het heel snel varieert in volume. Het "hakkelt" ahw. Bij muziek heb je een veel meer constantere aanwezigheid van signaal. Spraak heeft veel korte pauzes. Dat verschil zou je moeten kunnen detecteren en aan de hand van die detectie het volume dempen.

Wat flipflop zegt is "ducking" en die optie zit al op mengtafel. Zodra je begint met praten word de muziek automatisch geattenueerd.
Ik bedoel het simpeler. Zodra ik de schuif van de microfoon openschuif, moeten de monitoren dus geattenueerd worden net zolang tot ik de schuif weer dichtzet.

Het hoeft niet supersnel te zijn maar wel binnen 1 seconde ofzo.

Kan ik ergens een voorbeeld vinden met zo'n LDR? Het niveau van audio wat geschakeld word, is dat nog belangrijk? Signaal komt uit een ESI Juli@ geluidskaart en piekt rond de 0 db.

Ik kan vanuit mijn mengtafel wel een stuursignaal leveren van 5 Volt die de schakeling activeert via ....

Het hoeft niet supersnel te zijn maar wel binnen 1 seconde ofzo

Dan neem je een miniatuur relais met 5V spoel en 2xOm contact om 2 spanningsdelers te schakelen.
2xOm omdat je de NC nodig hebt
Simpel en supersnel.
.
Omron G6A-274 Conrad 503801
Let op: polariteit op de spoel moest juist zitten!

Ik heb uit nieuwsgierigheid de LDR suggestie even op de analyser gezet, met een VTC5C3 vactrol die ik had liggen in combinatie met de voorgestelde 4k7 weerstanden.

Het werkt best goed; vervorming bij -0,35 dB (led uit) is voor mij niet meetbaar, bij 30 mA dempt hij 16,4 dB en is de vervorming 0,016 %. Maar dan hoor ik vrij veel brom in het residu, dus vermoedelijk is het bij een goede opbouw beter. Alles bij 1 kHz / 0 dB(V).

Een relais is natuurlijk ook prima; iets passiefs zou in ieder geval mijn voorkeur hebben i.v.m. de eenvoud. Een wilde nieuwerwetse gedachte is een MOSFET optocoupler, geen idee hoe die hier presteren :)

Microswitch aan het eind van de schuif. Puur mechanisch

Met het "ON AIR" signaal, kun je een relais aansturen, dat de input voor de monitorversterker verzwakt. Kost een 12 volt relay en een potmetertje.
De onderkantvan de potmeter naar aarde trekken en het signaal wordt gedeeld door de potmeter, bij een open relais is de weerstand van de potmeter te verwaarlozen. Richtwaarde 5K Ohm of 10K Ohm. Voor stereo dubbel uitvoeren.

[Bericht gewijzigd door buzzy op (44%)]

Inderdaad, vanuit het mengpaneel kan ik diverse schakelingen doen. De fader kan NO of NC schakelen en ik kan een 5 Volt spanning aanbieden. De NO en NC contacten zijn zelf potentiaal vrij en kunnen max 30 Volt, 30 mA schakelen.

De oplossing met het relais, gaat dat geen harde schakelplop geven op m'n monitoren?

De LDR manier staat mij nog het meeste aan op dit moment, want er staat me iets van bij dat ik ooit zoiets heb geprobeerd met relais en dat ik daarmee meer problemen kreeg. Dat was overigens wel direct schakelen in een microfoon signaal.
Ik kan het wel proberen, en als het lukt zonder problemen is dat wel de kortste slag denk ik. Maar het attenueren zou ik toch mooier vinden.

Op 8 december 2019 12:34:41 schreef R-Tronic:
Inderdaad, vanuit het mengpaneel kan ik diverse schakelingen doen. De fader kan NO of NC schakelen en ik kan een 5 Volt spanning aanbieden. De NO en NC contacten zijn zelf potentiaal vrij en kunnen max 30 Volt, 30 mA schakelen.

De oplossing met het relais, gaat dat geen harde schakelplop geven op m'n monitoren?

De LDR manier staat mij nog het meeste aan op dit moment, want er staat me iets van bij dat ik ooit zoiets heb geprobeerd met relais en dat ik daarmee meer problemen. Dat was overigens wel direct schakelen in een microfoon signaal.
Ik kan het wel proberen, en als het lukt zonder problemen is dat wel de kortste slag denk ik. Maar het attenueren zou ik toch mooier vinden.

Zolang het circuitje DC vrij is, zal er geen spanningssprong zijn en dus ook geen plop. Als je bang bent dat elco's zich opladen bij een open verbinding, kun je altijd nog weerstandjes van een paar honderd K Ohm naar aarde zetten, zodat eventuele lekstroom wordt afgevoerd.

Niet als je het NC contact gebruikt om een weerstand in een spanningsdeler te bruggen.
Als je met het wisselcontact gaat omschakelen zal je misschien wel een korte onderbreking horen.
Niets belet je eens te proberen, kost een stuiver en een minimum aan onderdelen en werk ;-)

Je kunt ook een mosfet als schakelaar gebruiken.
Als je optisch wilt blijven kun je ook een optocoupler gebruiken. Als je een potmetertje in serie met de led zet kun je ook nog de output regelen.

Bij een relais of schakelaar wordt het net zoals bij een LDR zoiets:

Met R1 en een potje van 10k kan men van ongeveer 10 dB tot > 20 dB verzwakking comfortabel instellen. Pas aan naar smaak.
(Merk op dat deze deler het nadeel heeft dat de CM niet verzwakt wordt, en DM wel - twee delers naar een gnd kan ook en is wat dat betreft mooier, MAAR vereist twee contacten en dan moeten ze wel echt goed gelijk zijn anders verslechterd de common mode onderdrukking.. - Kortom; ik pas altijd deze toe ;)

Er zal een schakelklik zijn als er niet op de nuldoorgang geschakelt wordt, nog wat verergerd als de contacten erg denderen. Of dat storend is of niet is niet van te voren te zeggen, in deze toepassing zou ik niet snel problemen verwachten.

Ik ga morgen even langs de elektronicaboer om het een en ander op te halen.

De optie met relais zal ik eerst even proberen, en vervolgens de andere opties. Dan even kijken wat het mooiste werkt.

Word vervolgd.

Op 8 december 2019 13:00:54 schreef Aart:
Bij een relais of schakelaar wordt het net zoals bij een LDR zoiets:
[bijlage]
Met R1 en een potje van 10k kan men van ongeveer 10 dB tot > 20 dB verzwakking comfortabel instellen. Pas aan naar smaak.
(Merk op dat deze deler het nadeel heeft dat de CM niet verzwakt wordt, en DM wel - twee delers naar een gnd kan ook en is wat dat betreft mooier, MAAR vereist twee contacten en dan moeten ze wel echt goed gelijk zijn anders verslechterd de common mode onderdrukking.. - Kortom; ik pas altijd deze toe ;)

Er zal een schakelklik zijn als er niet op de nuldoorgang geschakelt wordt, nog wat verergerd als de contacten erg denderen. Of dat storend is of niet is niet van te voren te zeggen, in deze toepassing zou ik niet snel problemen verwachten.

De overspraak zal wel "iets" toenemen, M.i. ontoelaatbaar veel.
Overigens, hoe wil je bij audio op een nuldoorgang schakelen?

Met wat meer onderdelen automatische volumeregeling, zoiets: (attack en decay tijden kun je apart instellen)

[Bericht gewijzigd door Arco op (13%)]

@Buzzy;

Let op; L en R zijn hier live en return van de symmetrische verbinding, niet links en rechts..

Let op; L en R zijn hier live en return van de symmetrische7verbinding, niet links en rechts..

Och ja XLR symmetrisch audiosignaal.
Dan gaan we niet te gauw eureka roepen.
Edit: Signaal is (+Live)-(-Return). Volg het schema van Aart :-)