Eindwerk, labvoeding

Hallo ik moet voor school een eindwerk maken in elektronica ik heb gekozen voor de labvoeding. Maar op mijn verdediging van men eindwerk gaan leerkrachten en andere mensen mij vragen stellen over mijn schakeling. En aangezien ik deze niet allemaal weet had ik gehoopt dat jullie mij konden helpen alvast bedankt.
Mijn eerste vraag is hoe de kortsluitbeveiliging precies werkt in deze schakeling, wat gebeurt er precies als er een kortsluiting gemaakt word?
En mijn tweede vraag is je kan de LM317 maar tot een minimum van 1,37V brengen maar hoe kan je er toch voor zorgen dat je een 0V op de uitgang hebt?
Alvast bedankt aan degene die mij hiermee willen helpen.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 15 december 2019 19:27:53 (0%)

Over deze voeding is een heel topic.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/33387/1

Op welk niveau doe je je opleiding?

verder wat dingen om over na te denken:
Wat doet een LM317 nu precies?
Kan deze echt maar tot 1,37V? Check het datasheet.
Waarom staan er twee LM317 in het schema?
Wat zijn de verschillen?
Wat is de spanningsval over een siliciumdiode? En over twee?
Waarom heb je voor deze schakeling gekozen?
Wat zijn de voor- en nadelen van deze voeding?

Op 15 december 2019 01:41:59 schreef enzootje06:
En mijn tweede vraag is je kan de LM317 maar tot een minimum van 1,37V brengen maar hoe kan je er toch voor zorgen dat je een 0V op de uitgang hebt?

De 0 volt krijg je door een negatieve spanning op de adj van de LM317 aan te brengen. Als je dit niet weet vraag ik me af of de rest van de voeding misschien ook niet iets te hoog gegrepen is en dat je gewoon iets na bouwt en oplevert.

Have you debounced your buttons today?

Je hebt een voeding gekozen die heel moeilijk uit te leggen is voor een beginner.
De reden waarom ik dit zeg is dat ze 2 voedingen (LM317) misbruiken om hun doel te bereiken en dat is voor een student die inzicht moet krijgen tussen stroom en spanning geen goed schema.

Als je nog kunt neem een andere voedingsschema, dat is het enige wat ik kan aanraden.

LDmicro user.
Sine

Moderator

Ai, het ontwerp van deze voeding is ergens tussen creatief en smerig. (vooral het laatste)

Er zitten wat truuks in om omderdelen te laten doen waarvoor ze eigenlijk niet ontworpen en bedoeld zijn.

Dus wat MGP zegt, dit ding oogt lekker simpel, maar mijn keuze (voor een voeding OF een eindwek) zou het niet geweest zijn.

Het lijkt dat de schakeling door school is aangedragen, dus daar heb je als leerling weinig invloed op.

Over die 1.37V: De LM317 kan inderdaad niet tot 0V terugregelen. Maw, het kan geen 0V maken ten opzichte van de gnd waar ie zelf aan vast zit. Echter, spanning is altijd ten opzichte van iets anders, het staat ergens tussen. Als de regelaar dus 1.37V maakt, en je hebt ergens anders ook een nivo van 1.37V, dan staat er tussen die twee punten dus 0V. Stel je noemt dat 2e punt gewoon "0V", of "gnd" en sluit dat aan op je zwarte pool van de voeding. Misschien gaat er nu een lampje (ledje!) branden als je naar het schema kijkt?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 15 december 2019 11:00:05 schreef flipflop:
Het lijkt dat de schakeling door school is aangedragen, dus daar heb je als leerling weinig invloed op.

Dat zou mij sterk verwonderen.
Ik vermoed dat, en ik wik mijn woorden, meer dat de helft van de CO'ers die schakeling niet kunnen uitleggen op schoolniveau (met enige berekeningen). >:)

LDmicro user.

Op 15 december 2019 10:41:39 schreef Sine:
Ai, het ontwerp van deze voeding is ergens tussen creatief en smerig. (vooral het laatste)

Er zitten wat truuks in om omderdelen te laten doen waarvoor ze eigenlijk niet ontworpen en bedoeld zijn.

Het wordt hier anders wel de CO-labvoeding genoemd en het komt uit Tytsjerk ;)

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/158/voedingen/lm317-labvoe…

Hugo Welther

Moderator

Van origine was dit een (jaren 90) ELex ontwerp wat enigszins is aangepast voordat het op CO is gezet.
De foto bij het CO artikel is mijn originele exemplaar. Het doet wat het moet doen als eenvoudige voeding voor wat snelle test.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Inderdaad die LM317 was toen heel erg in de mode, alle toenmalige elektronicabladen moesten hiermee exotische schakelingen publiceren.
Ik heb die toen uit RB gemaakt als hobbybezigheid maar nooit gebruikt.

Dit is volgens mij geen schakeling om als eindwerk te maken, maar voor mij niet gelaten.

Bv. leg maar eens met een berekening uit hoe T1 werkt.

LDmicro user.

De school heeft gezegt dat ik deze schakeling moet maken hier in belgië krijgen wij hier amper uitleg over hoe zoiets werkt en als ik dit vraag aan mijn leerkrachten zeggen ze zoek hetzelf uit ze willen mij er niet mee helpen dus sorry dat ik dit misschien vroeg je kan mij dom noemen enzo maar heel men klas weet ook niet hoe dit werkt anders had ik het hier niet gevraagt

Dan heb je nog heel veel lees en (studie)werk en verlang niet dat je hier een volledige uitleg krijgt het is nl. schoolwerk en met eigen inzet krijg je altijd meer antwoorden ;)

Een tip, probeer uw schakeling in blokken te verdelen en trek een kader rond de samenhorende delen.

Om te beginnen kun je uw licht opsteken bij google en zoeken op lm317 power supply with current limiter... en kijk ook eens bij afbeeldingen, daar staan soortgelijke schema's in.

LDmicro user.

Ik heb het al verdeeld en zoek het zo stuk per stuk uit ik heb al wat terug gevonden over dingen die ik niet wist ik heb al aan verschillende mensen gevraagt met elektronica achtergrond en zelfs zij weten het niet. Ik probeer en doe gwn alles wat ik kan meer kan ik niet doen he. Ik ben hier al heel men weekend mee bezig moest ik het niet willen begrijpen had ik niet eens de moeite gedaab om het hier te plaatsen. En ik weet zelf ook wel dat ik niet de volledige uitleg hier zal vinden maar als ik al iets van uitleg vind ben ik al blij.

Op 15 december 2019 11:09:15 schreef MGP:
Dat zou mij sterk verwonderen.

Ech wel dus :-)

TS, probeer gewoon eens te googlen naar de verschillende soorten van schakelingen rond die regelaar. Je kunt 'm als stroombron gebruiken bijvoorbeeld, misschien doen ze dat hier wel. Als het een bekend schema is, staat er misschien wel wat uitleg gegeven waar je zelf mee verder kunt. Gerichte vragen mag hier ook.
PS, je bent zelf de enige die je dom noemt.
PS2, je hebt toch al wat hints gekregen hierboven? Doe je daar wat mee?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 15 december 2019 16:08:34 schreef flipflop:
[...]
Echt wel dus :-)

Nu ben ik ook weer wat wijzer :S nog nooit heb ik geweten dat ze zelf niet mogen kiezen, mits goedkeuring van de leraar.

LDmicro user.

Precies MGP, het onderwijs werkt tegenwoordig heel anders dan in onze tijd. Toen hadden we tenminste nog leraren die wisten waar ze het over hadden.

Op 15 december 2019 16:37:15 schreef KlaasZ:
Precies MGP, het onderwijs werkt tegenwoordig heel anders dan in onze tijd. Toen hadden we tenminste nog leraren die wisten waar ze het over hadden.

Niet alleen in onze tijd maar ook veel later nog, ik heb hier veel studenten begeleid bij hun eindwerk en ben daar een 10-tal jaren geleden mee gestopt.
Allemaal mochten ze kiezen...ook ik mocht voor hen kiezen ;) ..wat ik natuurlijk niet deed, enkel maar wat mogelijkheden getoond.

e: Nu, in 10 jaren kan er veel veranderen ;)

LDmicro user.

Om u een beetje te helpen hier hetzelfde schema, van het internet geplukt, met de spanningen op elk punt.
Daarmee kun je u beter orienteren van wat en hoe.

Dat stond nog ergens in mijn archieven van toen ik deze voeding moest herstellen voor ons aller gekende Wouter.

LDmicro user.

Op 15 december 2019 16:05:15 schreef enzootje06:
Ik heb het al verdeeld en zoek het zo stuk per stuk uit

Post je verdeling eens hier en zet erbij wat jij denkt dat elk deel doet en hoe.
Dan kunnen we je zeggen of je op het goede spoor zit of niet.

En welk niveau is je opleiding?
In Nederland hebben we bijvoorbeeld MBO en HBO.

Op 15 december 2019 16:37:15 schreef KlaasZ:
Precies MGP, het onderwijs werkt tegenwoordig heel anders dan in onze tijd.

Ik heb zo eind 80'er jaren MTS elektronica gedaan (NL dus). Daar moesten we voor een praktijk vak een voeding bouwen, of een lichtorgel. In het hele proces zaten een hele rits disciplines: printje belichten/etsen, componenten solderen, kast knippen/zagen/boren/tappen, frontje maken, alles monteren. Die schakelingen waren vast, daar was geen keuze. Kortom, da's dus niks nieuws of "van deze tijd".
Daarbij, het zelf zoeken van een schakeling voegt ook weinig toe in deze. Het gaat om het snappen van het circuit en dat kan ook met een prut-schema prima.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 15 december 2019 18:25:40 schreef flipflop:
[...]
Ik heb zo eind 80'er jaren MTS elektronica gedaan (NL dus). Daar moesten we voor een praktijk vak een voeding bouwen, of een lichtorgel. In het hele proces zaten een hele rits disciplines: printje belichten/etsen, componenten solderen, kast knippen/zagen/boren/tappen, frontje maken, alles monteren. Die schakelingen waren vast, daar was geen keuze.

Idem met HTS Enschede begin '90er jaren verplicht eerste jaars project: dubbele 0-20V 0-2A voeding met ook nog een klein SMD printje. Heb ik tot op de dag van vandaag plezier van.
Helaas geen schema (meer) van.

Op 15 december 2019 18:25:40 schreef flipflop:
Daarbij, het zelf zoeken van een schakeling voegt ook weinig toe in deze. .

Daarmee ben ik niet akkoord, initiatief nemen moet ook worden aangeleerd, laat ze bv 3 schakelingen voorstellen met een paar zinnetjes met de motivering van hun keuze, bv. kan ik later gebruiken, iets voor de hobby, meer op mijn niveau enz...

Maar ik kan mij ook goed voorstellen dat les geven aan een klas waar een grote meerderheid niet geinteresseerd is heel moeilijk is en dat je er als leraar met de grove borstel doorgaat.

...en nu maar wachten op de eerste inputs van de TS

LDmicro user.