laadpaal 2 fasen i.p.v. 3

goede dag

ik heb een audi q7 e-tron
ik heb daar een originele oplader bij 7,2kw
met een cee stekker krachtaansluiting
bij input staat 30a 120-230vac
ik wil hiervoor een kracht aansluiting maken
maar als ik in de stekker (van de kast zelf) kijk is deze niet geheel bepint zeg maar nul aarde l1 en l2
nu vraag ik me af hoe dit gaat ik had liever 3x 10a gehad
hoe gaat dit met de belasting
als ik zo denk met de fase verschuiving l1 l2 komt er 15a over de nul
maar er zit nog een woning bij achter
de invoer van de meterkast is 5x 2,5mm en af gezekerd met 25a
kabel van ongeveer 10 meter naar hvk
iemand een idee of dit goed gaat
alle tips zijn welkom

Ik heb even zitten googlen omdat dit me interesseert, maar weinig goede informatie kunnen vinden.

Daarom toch het advies wat ik meteen al wilde geven: rondbellen om een goede Audi dealer te vinden die weet waar hij het over heeft en je vragen kan beantwoorden?

Van de bezoekjes bij Tesla en BMW weet ik dat je de juiste persoon moet vinden om wat meer nuttige informatie over laadmogelijkheden te kunnen krijgen.

Deze discussie kwam naar boven bij de zoektocht naar 7,2kW lader: link.

Uit de discussie eronder:
https://www.autolaadkabel.be/a-54224803/vaste-kabel-laadpalen/ev-trans…

Maar dit is 3 fase naar 1 fase 32A. Niet de 2-fase lader waar jij naar refereert...

[Bericht gewijzigd door r-p op maandag 16 december 2019 23:41:14 (34%)

Sine

Moderator

Van de audi site:

Max AC 3-phase rate: 7.4kW

Dan heb je dus inderdaad een drie fasen lader, dan kom ik op 11,3kW per fase.

Ik vermoed dat men inderdaad de nul aansluiting niet gebruikt.

Inmiddels gewoon op "2 fase lader Audi" gezocht, en dan krijg ik inderdaad allerlei hits...

De accu van de Audi Q7 e-tron quattro heeft een capaciteit van 17,3 kWh. De lader in de auto laadt via 2 fase met maximaal 16A (2 x 3,7kW = 7,4kW).

Waarmee meteen de vraag naar boven komt: waarom in hemelsnaam?????????????
Net zoals in de gelinkte Tweakers discussie gebaseerd op de VS en daardoor een flutsysteem? (Daar wordt o.a. genoemd dat de E-pace van Jaguar alleen éénfase kan laden (32A, normaal voor USA en UK), dus in een normaal Nederlands huishouden nooit boven de 3,7kW zal laden op een 90kW accu...)

Of gewoon een limitatie vanwege de 'kleine' accu?

7.2kw over 2 fasen dat wist ik
maar vind het jammer geen 3 fase 10a i.v.b. Met gelijke verdeling van het net omdat ik er ook nog een huis achter de 25a automaat heb
ik ben bang voor de nul leider
maar even verdiept deze gaat naar 8 ampere bij belasting 2 fasen l1 l2
jammer dat het geen 3 fasen lader is

Het is dus geen probleem achter een aardlekautomaat b16 30ma begrijp ik

zouden er geen 2 kabels/laders bestaan?
1 kabel met 3F aansluiting voor de mensen met een 3F huis aansluiting
1 kabel met enkel fase lader, waar ze dan 2 groepen van 16A parallel nemen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 17 december 2019 01:29:10 schreef peter-keetfm:
7.2kw over 2 fasen dat wist ik
maar vind het jammer geen 3 fase 10a i.v.b. Met gelijke verdeling van het net omdat ik er ook nog een huis achter de 25a automaat heb
ik ben bang voor de nul leider
maar even verdiept deze gaat naar 8 ampere bij belasting 2 fasen l1 l2
jammer dat het geen 3 fasen lader is

Het is dus geen probleem achter een aardlekautomaat b16 30ma begrijp ik

Bij 2 belaste fasen ipv 3 wordt de stroom door de nul niet groter als de zwaarst belaste fase. Zoek maar eens op forum, is al eens vaker gevraagd en goed uitgelegd.

Audi Q7 met 2 fase snel opladen
De Audi Q7 e-tron is de eerste plug-in hybride auto met een TDI-motor én Quattro-aandrijving. Ondanks het gewicht van 2350 kg zorgt de 17,4 kWh accu ervoor dat, in combinatie met de TDI-motor, de Audi in 6,2 seconden van 0 tot 100 accelereert. Doordat de gemiddelde uitstoot onder 50 g/km blijft valt de auto binnen de 15% bijtelling.
Over het algemeen kun je stellen dat wanneer je een elektrische- of plug-in hybride auto thuis wilt opladen dit met maximaal 16 ampère kan. Afhankelijk van het type auto en huisaansluiting kan dit op 1 of 3 fase. Regelmatig komen wij installaties tegen waarbij zelfs 16 ampère niet gehaald kan worden vanwege andere gebruikers in huis zoals een Quooker, stoomoven of kookplaat en is er tussenkomst van een energie managementsysteem nodig zoals een Maxem® of slimme meter connectie.
Bijzonder aan de Audi Q7 e-tron is dat het de eerste plug-in hybride auto is die op 2 fase 16 ampère kan laden. Bij een 3 fase huisaansluiting blijft er dan altijd 1 fase beschikbaar voor de overige zware verbruikers in de woning. Met een 2 fase aansluiting duurt het opladen van de 17,4 kWh accu minder dan 2,5 uur waardoor er maximaal geprofiteerd kan worden van de 56 kilometer elektrische actieradius van de auto.
De installateurs van Laadpunt Nederland kunnen de meterkast zo herinrichten dat de hoofdaansluiting nooit overbelast raakt.
[/qoute]

[Bericht gewijzigd door Peter112 op dinsdag 17 december 2019 06:06:50 (52%)

Ik zou het beter uit proberen te leggen
zoals ik in het startbericht aangeef

1- de kabel van meterkast naar laadpaal zie ik geen probleem 4p aardlekautomaat b16

2- van meterkast naar ovk ongeveer 10 meter 2,5mm zie ik misschien een probleem

Daar ook de vraag naar de nul draad van meterkast naar ovk
als ik in huis zeg maar l1 op 16a ga belasten en de rest niks
En zet dan de auto aan de lader
wat gebeurt er dan??? Rekensom
l1 word met 32 ampère
l2 met 16 ampère
wat gaat er dan door de nul
volgens mij kan die l1 32 ook niet
de 10 meter kabel is afgezekerd met 25a in de ovk
maar daar zijn ook rekensommen voor
vandaar mijn vraag hier op het forum
je zet tenslotte niet alles in huis aan

De 7.2 kW laders van volkswagen (en audi, porsche etc) laden vanuit 2 fasen. De lader is opgebouwd uit 2x een interleaved boost-PFC met daarachter een resonante geisoleerde dc-dc converter. De ingang is gemaakt met twee volledige bruggelijkrichters waaraan een aantal thyristoren zijn toegevoegd zodat de twee boost-PFC's ook parallel geschakeld kunnen worden om als een 32A 1-fase lader te werken.

Als je een slim laad-management-systeem installeert kan de lader automatisch de belasting per fase terugregelen wanneer de stroom op de binnenkomende fase van het huis te groot wordt.

De lader is trouwens gedesigned door Kostal of Delta (wordt op twee plekken gesourced)

https://www.kostal-automobil-elektrik.com/en-gb/produkte/elektronische…

Volgens mij is de mennekes van deze auto dan l1 en l2
en n aarde en kun je er direct stroom van het net in de auto proppen
de regelaar zit in de auto
maargoed
ik heb de originele lader (dik blok) en deze wil ik gebruiken
zie link ik heb de 7.2kw versie
https://fznparts.nl/de/product/audi-a3-8v-e-tron-hybrid-oplaadkabel-la…
Geen iede hoe het ding werkt
ik kan er niks op internet over vinden
bv zit hier een load balancer in of ik dez bv op 2x 13a in te stellen
kwa menu kan ik niet veel echter alleen nog gekeken met de 230v stekker er aan en met die stekker is het 10a 2200watt laden
en dat duurt 8 uur

De lader en power elektronica zit inderdaad in de auto, maar je hebt nog wel de CCID nodig die je in je link stuurt. De CCID doet de DC foutstroombeveiliging (zit een common-mode stroomsensor in die DC kan meten en relais om de netspanning af te schakelen). De CCID communiceert ook met de auto via de control-pilot interface, en kan via Wifi of EEbus communiceren met een PC of home-charge manager.

Een home-charge manager meet de binnenkomende fasestromen en communiceert via de CCID naar de auto welke stroom hij maximaal mag gebruiken per fase. Zo zorgen ze ervoor dat de laadstroom omlaag gaat wanneer je bijvoorbeeld de oven aanzet.

Volgens mij host de CCID ook een webpagina waarin je instellingen kunt doen, wanneer je hem verbonden hebt met je wifi netwerk.

Wat ook wel grappig is om te weten is dat deze CCID ook een relais in de PE aansluiting heeft zitten. Wanneer hij meet dat de PE niet goed aangesloten is of bijvoorbeeld door een installatiefout is verbonden met de netspanning, koppelt hij de PE niet aan het voertuig.

dit geld voor de e-tron en niet voor de q7 e-tron
als ik het zo bekijk
ik kan wel verbinden met my audi connect app
maar geen parameters in stellen
wel zien hoeveel % laden
jammer dat ik ook niet veel wijs word op audi.nl
maar ja dit is een ander onderwerp dan de 2 fasen aansluiting
ik heb ook nog een kookgroep op l1
met nu een 3600watt kookplaat op l1 is dubbel uitgevoerd (1fase kookgroep)
als ik deze zou vervangen en de auto laad kom ik op
7200 en 3600 watt dat knalt de 25a er echt wel door

ik ga de hele meterkast aanpassen vervangen
misschien dat ik kookgroep naar l3 verplaats

pfff waarom geen laadblok met 3x 10a = 30 ampere was een stuk minder gedoe geweest

ps een CCID is toch gewoon een pasje uitlees ontgrendel systeem

EricP

mét CE

De reden zal wel zijn dat er best veel 'wereld' is waar men gaan 3-fase aansluitingen heeft, waardoor 1-fase gebruikelijker is. 3x een 1-fase lader in 1 huisje levert het vermogen ook... Of een lader die 400V gebruikt en de 0 dus helemaal niet zou ook nog een optie zijn (al hoewel je dan geen 7.2kW met 16A zekeringen zou redden).

Alhoewel het niet meer dan een vuistregel is: met een 2.5mm2 houdt het inderdaad met 15-20A per fase wel op (je zou er aan kunnen rekenen met lengte enzo waar het echt op houdt). Je zou het huis zoveel mogelijk op 1 fase kunnen zetten, de vierwieler op de andere 2. Als je dat niet kunt, tsja, dan is je aansluiting botweg te dun om alles tegelijk te doen.
3x10A was leuk geweest. Maar bedenk dan wel... Je kunt dan helemaal geen waterkoker meer aan zetten (oh, wacht, water kook je op gas :+). Nu kan dat wel (op de niet belaste fase). Elke configuratie heeft voor- en nadelen.
Inderdaad, onhandig... Bekend probleem van aan boord. Walstroompje is slechts 3x32A. En nu moeten daar 2 wasmachines, 2 drogers en 2 acculaders op draaien - naast het normale bedrijf. Het vermogen heb je wel. Maar met de verdeling loopt het spaak. Dus beetje overbelasten (10-20% is doorgaans geen probleem) en als het dat wel wordt... tsja, dan toch het havengeneratortje maar weer aanslingeren...

De enige oplossing zou zijn om 3 fasen te gebruiken en dan vanuit de aansluiting op te geven hoeveel stroom op elke fase gebruikt mag worden. Het zal ooit vast wel zo ver komen. Maar nu nog niet...

ik snap je helemaal niet denk ik
er zit nu ook op
inductie kookplaat
combi oven
vaatwasser
warmtepomp (airco inverter)
airco geen inverter 1000watt
voorbereiding wasmachine / droger
4 licht groepen
rookmachine klein 700watt
bar meeste led verlichting

het volgt de onderverdeelkast word gevoed door een hoofdverdeelkast
deze komt met een 5x2,5mm (waar ik mij druk om maak)
deze kabel in niet langer als 10 meter

hoofdaansluiting verlaagt van 3x63a naar 3x40a i.v.m. vastrecht
maar mijn onderverdeelkast is afgezekerd met 25a over een stukje 5x2,5mm

EricP

mét CE

Er zijn 3 redenen waarom een kabel een bepaalde dikte moet hebben:

  • Als-ie dunner is, dan rook je hem op bij maximale belasting. Daar hoef je in deze situatie niet zo bang voor te zijn - mits alles goed vast zit.
  • Als-ie dunner is, dan tript de zekering niet bij sluiting. Ofwel: de kabelweerstand is zo hoog dat het (te) lang duurt voordat de zekering eruit vliegt. Kijk in de datasheet van de betreffende automaat maar eens naar de grafiekjes. Ik denk dat dat in jouw situatie ook wel los loopt
  • Je verlies relatief veel vermogen in die kabel wat je wel moet betalen maar wat alleen verwarmt.

Al met al komt in mijn boek 2.5mm2 achter een 25A automaat niet voor. Of het volgens de geldende normen kan, moet je uitrekenen.
Verder moet je je realiseren dat elk plaatje van de inductie kookplaat ook op 1 fase werkt. Alleen staan niet alle plaatjes op dezelfde fase. Het is echter niet exact gelijk verdeeld.

Hoe dan ook: als je op 25A gezekerd bent, en je lader doet 2x16A, dan gaat het met andere gebruikers beperkt goed. Echter, doet-ie 3x10A, dan is je probleem niet anders. Een vaatwasmachine en een pitje van je kookplaat samen doen vast meer dan 15A. Dat gaat even goed (eigenlijk best lang... thermisch moet je doorgaans toch al boven de 25% overbelasten voordat de automaat iets gaat doen). Kortom: het is hoe dan ook al krap.
Dat stukje kabel: reken ff uit. Koper heeft een soortelijke weerstand van 1,68 10−8Ωm. Voor 10m heeft 1 ader dan iets van 0.07Ω aan weerstand. Bij 30A (dan moet je eens over die automaat gaan nadenken) levert dat een spanningsval van 2V ofzo op. Dat is dus 60W aan dissipatie in 1 draadje. Dat is 6W per meter. Dat lijkt me te doen. Echter, dat is 1 ader.

Als je dat op 3 aders doet, zit je op 18W per meter - de nul zou als de boel een beetje fatsoenlijke belasting vormt geen stroom mogen voeren. Als die kabel vrij hangt, dan zou dat kunnen. Of je het moet willen... Tsja...

Overigens is de lengte van de kabel alleen voor punt 2 en 3 van mijn lijstje van belang. Immers, als de kabel 2x zo lang is, dan zal het gedissipeerde vermogen ook 2x zo groot zijn, echter, het koeloppervlak is ook 2x zo groot (de kabel is tenslotte 2x zo lang...)
Die vlieger gaat echter beperkt op. Als de spanning daalt (er is tenslotte spanningsval over die kabel... anders was er geen dissipatie), dan zullen veel apparaten minder stroom op gaan nemen, maar anderen juist meer. Voor een paar V zal dat effect wel los lopen.

[Bericht gewijzigd door EricP op dinsdag 17 december 2019 10:02:11 (12%)

toch even los getrokken door jullie
en wat blijkt de voeding is c25 en de kabel is 4mm
ik dacht echt aan de dikte mantel dat het een 2,5 was
er is dus weer een plus puntje
de vraag is wanneer klapt een c25 eruit
als ik het zo bekijk kan de laadpaal makkelijk
stom van mij zeg

Op 17 december 2019 10:16:21 schreef peter-keetfm:
de vraag is wanneer klapt een c25 eruit

Even googelen op: c automaat karakteristiek.

zal ik doen
die abb gaat er uit en de groep 4x tuin ga ik vervangen door b10 aardlekautomaat de plek voor de 4 automaten komt de b16 aardlekautomaat
rede ook dat thuisgroepen niet achter een kracht aardlek mogen straks 3 losse
bedankt voor het mee denken

EricP

mét CE

Een B25 gaat net zo snel als een C25. Het verschil zit in het magnetisch deel. Het thermisch deel is doorgaans identiek...

Ericp
kunt u mij vertellen waarom de installateur een c25 voor de naar de 2e meterkast heeft geplaatst dan
voor het zwembad naar een andere meterkast snap ik omdat daar pompen die inschakelstroom nodig hebben
maar voor mijn onderverdeel kast niet

EricP

mét CE

Die automaat beveiligt alleen je kabel - meer niet. Dus zo zwaar mogelijk zeg maar.
Een reden kan zijn dat hij die gewoon heeft liggen (gewoon logistiek). Een andere reden kan zijn dat bij een sluiting B16 achter C25 nog iets van selectief is. B16 achter B25 is dat in elk geval minder tot gewoon niet. Daar zou ik zonder zijn overwegingen maar op gokken en het zal de reden wel zijn dat-ie ze gewoon heeft liggen :).

nee kast is besteld en gebouwd bij een kastenbouwer via installateur
hij zou hiervoor wel een rede hebben
maar maakt dus niet uit zelfs beter als er een b16 bij sluiting er uit klopt vangt de c25 het beter op begrijp ik
bedankt

Nee, wat Eric probeert te zeggen is dat als je achter je C25 nog een tweede stoppenkast hebt waar je standaard B16 stoppen in hebt zitten, je maar 1 zekering hoeft te vervangen/terug aan te zetten als je een kortsluiting hebt gehad.

Stel, jij maakt een kortsluiting in een standaard huis. De B16 springt door. Maar ook de hoofdzekering heeft een grote stroomstoot gehad. En de zekering in de wijkcentrale enz enz. Je wilt niet dat je de hele keten moet gaan vervangen. Dat heet selectiviteit. De kleinste zekering in de keten hoort te springen. Zitten twee zekeringen in serie die onvoldoende van mekaar verschillen dan kunnen ze bij een incident alletwee ingrijpen/springen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De situatie zonder laadpaal dan
is allemaal nieuw geleveed bij nieuwbouw volgens de berekening
2004 ik ga er van uit dat dit allemaal klopt
Ik heb de lader in de paarden stal gehad daar zit een kracht cee
werkt perfect

Hier mijn rommel kast in de stal
afgezekerd b16 kracht
Deze moet zo snel mogelijk vervangen worden

Heftig. Wordt tijd dat het vastrecht wat goedkoper wordt als ze ons echt van het gas willen hebben. 3x25A is echt niet veel...
Ooit naar een huis gekeken dat gasloos is en een 3x63A aansluiting nodig had (3x6kW aan CV iirc) en zat toen al te filosoferen of dat naar 3x40 of 3x25 terug zou kunnen (3x25 alleen als alles van elkaar weet wanneer het aan staat en alles uit staat wanneer je eventjes gaat verwarmen.) Gemiddeld heb je aan 3x25A echt wel genoeg maar voor de pieken met een modern huishouden al snel niet meer... Nog maar een keer mijn stokpaardje: er is nog verbazingwekkend weinig qua bv. loadbalancing apparatuur om dit (alleen Nederlandse???) probleem op te vangen.*

Op 17 december 2019 08:11:48 schreef Mr. SnuGGelS:
De ingang is gemaakt met twee volledige bruggelijkrichters waaraan een aantal thyristoren zijn toegevoegd zodat de twee boost-PFC's ook parallel geschakeld kunnen worden om als een 32A 1-fase lader te werken.

Dank voor je uitleg!

Ik vroeg me al af of het inderdaad gelijk mijn Solarinverter is. Daar is een 3200W versie van maar ik heb de 6400W versie: twee printen die identiek zijn aan de enkele print van de 3200W versie. Je kunt deze parallel (één fase) of per fase (dus op 2 fases van een 3 fase aansluiting).
Red ik nu net met een 25A zekering op mijn 35A aansluiting (daar komt de selectiviteit weer terug: groot genoeg voor maximale stroom bij teruglevering (ooit 21A gezien) maar kleiner dan de hoofdzekering zodat bij een kortsluiting nooit die 35A hoofdzekering eruit gaat.)

* misschien moet ook te veel apparatuur worden aangepast: veel apparatuur gaat niet vanzelf verder wanneer even de stroom onderbroken wordt. Dan moet je echt bv. de verwarmingsspiralen van de (vaat)wasmachine en/of je oven op afstand uit kunnen zetten...