Wel apart dat er voor de nuldraden een koppelklem op de controller zit, maar niet voor de aarddraad.
Op 19 december 2019 13:44:00 schreef KlaasZ:
Wel apart dat er voor de nuldraden een koppelklem op de controller zit, maar niet voor de aarddraad.
Idd!
Het werkt!
Dank
Op 19 december 2019 13:47:33 schreef Lambiek:
Misschien heeft dat ding een voeding nodig voor de elektronica die er in zit?
Dat zou kunnen. Maar dan nog. Een gewone op/neerschakelaar voor en zonnescherm of rolluik heeft meestal 2 extra klemmen, 1 voor de nul en 1 voor de aarde. En die zitten intern nergens aan vast, dienen alleen maar als steunpunt om 2 draden aan elkaar te verbinden.
EricP
mét CE
Een gewone op/neerschakelaar voor en zonnescherm of rolluik heeft meestal 2 extra klemmen, 1 voor de nul en 1 voor de aarde.
Zitten die op de schakelaar of in de behuizing van de opbouwschakelaar?
Als je een gewone lichtschakelaar bekijkt, dan zit daar ook geen klem voor 0 / aarde op.
Of de maker heeft verzonnen dat je dit ding met een aparte veter naar je gordijn voert en de voeding daar ook vandaan komt. Zeg het maar...
Mooi dat het werkt. Kastje dicht.
Op 19 december 2019 14:21:48 schreef EricP:
Mooi dat het werkt. Kastje dicht.
Niet te snel.....zal moeilijk gaan met die 'kwastjes'.....zou er eerst aderhulsjes op zetten.
Op 19 december 2019 14:21:48 schreef EricP:
[...]Zitten die op de schakelaar of in de behuizing van de opbouwschakelaar?
Voor zover ik ze gezien heb zitten ze op de schakelaar.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 19 december 2019 14:55:22 schreef herbert116:
[...]
Niet te snel.....zal moeilijk gaan met die 'kwastjes'.....zou er eerst aderhulsjes op zetten.
De schroefklemmen kunnen ook geschikt zijn voor soepel draad. Ik mag aannemen dat de ts de draadjes er netjes ingestopt heeft.
Op 19 december 2019 15:11:18 schreef maartenbakker:
[...]De schroefklemmen kunnen ook geschikt zijn voor soepel draad. Ik mag aannemen dat de ts de draadjes er netjes ingestopt heeft.
Mijn aannames zijn helaas dikwijls verkeerd.....maar geef TS alle voordeel van de twijfel. Waar ik wel zeker van was is de beoordeling van de staat van de draadjes, zoals te zien op de foto. Ook zag ik dat deze schroefklemmen totaal ongeschikt zijn voor soepel draad.
Op 19 december 2019 15:28:35 schreef herbert116:
[...]
Mijn aannames zijn helaas dikwijls verkeerd.....maar geef TS alle voordeel van de twijfel. Waar ik wel zeker van was is de beoordeling van de staat van de draadjes, zoals te zien op de foto. Ook zag ik dat deze schroefklemmen totaal ongeschikt zijn voor soepel draad.
Zeker!
Op 19 december 2019 23:18:40 schreef Banaantje:
[...]Zeker!
Ik heb ze nog even gestript
Goed kunnen monteren.
Aarde "in elkaar" gedraaid en getaped
Groet
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik zou de aarde toch iets degelijker aanleggen. In die Wago's met hendeltjes kan ook soepel draad, en ook als herbert116 het niet zo leuk vind, kun je het alsnog beter in een kroonsteentje stoppen dan los inelkaardraaien.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (65%)]
Op 20 december 2019 03:05:53 schreef maartenbakker:
Ik zou de aarde toch iets degelijker aanleggen. In die Wago's met hendeltjes kan ook soepel draad, en ook als herbert116 het niet zo leuk vind, kun je het alsnog beter in een kroonsteentje stoppen dan los inelkaardraaien.
Ga ik doen.dank
Op 20 december 2019 03:05:53 schreef maartenbakker:
Ik vind alles goed en gaf slechts een professioneel advies voor TS's bedrading. Daar mag jij anders over denken maat. No worries.
Op 19 december 2019 15:28:35 schreef herbert116:
Ook zag ik dat deze schroefklemmen totaal ongeschikt zijn voor soepel draad.
daar hoort eigenlijk wel een adereindhulsje op ja.
maartenbakker
Golden Member
Op 20 december 2019 10:35:46 schreef herbert116:
[...]
Ik vind alles goed en gaf slechts een professioneel advies voor TS's bedrading. Daar mag jij anders over denken maat. No worries.
De maat zal wel 0,75 kwadraat zijn dus dat past wel... Met 1,5 of 2,5 krijg je het niet meer veilig onder zo'n schroefje. Maargoed het is netter om het netjes te doen, helemaal mee eens. Ik leg zelf de norm voor dit soort aansluitingen op 'niet inelkaar draaien' omdat schroefjes in mijn ervaring gewoon blijven zitten als je het een beetje bedachtzaam doet (en inderdaad het lipje lijkt te ontbreken, dus de schroefjes zijn er wat minder geschikt voor). De opmerking die ik tegen jou over het kroonsteentje maakte (waar liefst wel een lipje in zit) was vooral omdat ik hoop dat we nu niet in elk topic een herhalende discussie krijgen over hoe iemand iets vast moet zetten. Niet vertinnen, klemmen, schroeven, hulzen, enz.
Op 20 december 2019 12:00:12 schreef maartenbakker:
[...]De opmerking die ik tegen jou over het kroonsteentje maakte (waar liefst wel een lipje in zit) was vooral omdat ik hoop dat we nu niet in elk topic een herhalende discussie krijgen over hoe iemand iets vast moet zetten.
Discussies krijg je omdat mensen simpelweg over een onderwerp willen discuteren. Dat jij daar kennelijk bevreesd voor bent en "hoopt" dit te vermijden door een "opmerking" te maken richting een van de deelnemers is een egoïstische, ijdele gedachte.
Jan met de pet schroevendraaier heeft in de regel geen eindhulzen, laat staan een geschikte tang ervoor.
maartenbakker
Golden Member
Jij snapt het punt dat ik wilde maken. Dan heeft het voeren van die discussie (die opzich best leerzaam is, maar niet in elk topic) totaal geen zin als het 'goed genoeg' is en je geen mensen wilt wegjagen door het 'ingewikkeld' te maken of zelfs de kans accepteert dat het wel met hulsjes maar alsnog slecht (goedkope tang enz.) gebeurt.
Dat heeft niet met ijdele hoop te maken, dat heeft met een zo goed mogelijk op de TS toegesneden advies te maken. Natuurlijk kun je daarover van mening verschillen, ik hoop dat herbert116 dat niet persoonlijk opvat hoewel ik het misschien niet helemaal ideaal opschreef. Ik ben zelf soms ook principieel of perfectionstisch dus ik herken er wat van, maar ik hoop dat mensen me daarop wijzen als ik uit de bocht vlieg.
Op 20 december 2019 14:51:26 schreef Sine:
Jan met depetschroevendraaier heeft in de regel geen eindhulzen, laat staan een geschikte tang ervoor.
Daar heb je gelijk in.