Elektronica kunst en kunde 1 antwoorden opgaven

Hallo,

Ik heb net bij elektor deel 1 van Elektronica kunst en kunde gekocht omdat ik me in elektronica wil verdiepen. Ondanks dat het al heeeeel oud is blijft het een heel nuttig boek volgens mij. Alleen, er staan veel opgaven in, die de teksten en theorie ondersteunen, maar de antwoorden ontbreken. Daardoor blijft veel bij mij onduidelijk en blijft de theorie minder goed hangen Weet iemand hoe ik aan de antwoorden op de vragen kan komen? Ik heb ergens gelzen, dat die in deel 5 zouden staan, maar eleders las ik weer wat anders. Hoe dan ook, de andere delen behalve deel 2 kan ik nergens vinden.

Het zou heel fijn zijn als iemand mij eraan kan helpen. Alvast dank

pietplof

Golden Member

In deel 5 staat: ,, analoge techniek-uitwerkingen bij de opgaven en experimenten uit deel 1 en 3
Hier heb ik het deel 5 maar slechts één exemplaar en die wil ik toch echt wel houden.
De boeken zijn uitgegeven bij het bedrijf dat ook Elektuur uitgeeft.

festina lente

Ha Piet,

Dan kvoor je antwoord. Ik heb deel 1 bij Elektor gekocht, maar de andere delen zijn daar niet te koop en deel 5 kan ik helemaal niet vinden. Ik snap, dat je deel 5 niet kwijt wilt. Ik vind het wel heel vreemd, dat de antwoorden van deel 1 in deel 5 staan. Zou je de antwoorden niet kunnen scannen en aan mij mailen?

Dat is natuurlijk eigenlijk auteursrechtschending, maar het boek is meer nu 40 jaar oud en kennelijk wordt deel 5 niet meer verkocht, dus heel veel gemiste omzet zal het niet kosten voor de oorspronkelijke auteurs.

Die boeken heb ik verslonden, althans, deel 1 en 2, de andere delen weet ik niet van.
Maar, het eerste resultaat in niet die ene zoekmachine :
https://bowlsenecalanes.com/elektronica-kunst-en-kunde-52/
Je moet wel eerst registeren ofwel is het nepperij, ik zie graag als iemand het geprobeerd heeft.

Thevel

Golden Member

Het eerste waar ze om vragen zijn je creditkaartgegevens terwijl ze claimen dat het gratis is... laat maar...
Ook zal de PDF slechts 128kB zijn, lijkt me een beetje weinig voor een heel boek.

Ik las in oudere topics dat je ook de Engelse versie "the art of electronics"kunt nemen

Ik heb wel een link gevonden waar je de 3de editie kunt downloaden als pdf zonder registreren. Maar weet helaas niet of ik dat hier mag delen i.v.m plagiaat. Ik kan voor de gene die het willen hebben het wel naar de mail sturen, maar dan moet je dan je mail adres in je profiel zichtbaar maken.

Die site had ik ook gevonden. Als het gratis is, betaal je met iets anders, zoals je privacy, maar dit lijkt me een oplichtersscam. Je hoeft niets te betalen, maar ze willen wel je creditcardgegevns? Dacht het niet. Pas maar op, ik zou het niet proberen

#jeffrey
Ik heb je een email gestuurd.

Plagiaat is het niet, dat is als je zelf een stuk schrijft, dat je van iemand anders hebt en doet of je het zelf hebt geschreven.

Maar het is formeel wel schending van het auteursrecht. Net als illegaal films downloaden eigenlijk.

In dit geval heb ik er echter geen problemen mee. Het boek is oud en niet meer te krijgen, dus de auteur derft niet echt inkomen. Bovendien vind ik het een beetje oplichterij, dat je de antwoorden niet in het boek geeft zonder daar iets over te vermelden, ik heb keurig betaald voot het boek, dus als ik de antwoorden op de opgaven daarin ergens kan downloaden, lijkt me dat volsrekt gerechtvaardigd.

Op 13 januari 2020 22:07:24 schreef Langedarm:
#jeffrey
Ik heb je een email gestuurd.

Plagiaat is het niet, dat is als je zelf een stuk schrijft, dat je van iemand anders hebt en doet of je het zelf hebt geschreven.

Maar het is formeel wel schending van het auteursrecht. Net als illegaal films downloaden eigenlijk.

In dit geval heb ik er echter geen problemen mee. Het boek is oud en niet meer te krijgen, dus de auteur derft niet echt inkomen. Bovendien vind ik het een beetje oplichterij, dat je de antwoorden niet in het boek geeft zonder daar iets over te vermelden, ik heb keurig betaald voot het boek, dus als ik de antwoorden op de opgaven daarin ergens kan downloaden, lijkt me dat volsrekt gerechtvaardigd.

Ik had je ook al een reactie terug gestuurd, mocht dat niet zo zijn laat dat dan even weten.

Bestanden delen daar heb ik geen problemen mee. Weet alleen niet of ik een link naar dat bestand hier mag delen.

#Jeffrey. Dank voor de link. Het hele Engelstalige boek staat op Google docs. Die overtreden geen auteursrechten, dus ik neem aan, dat het door de auteurs is vrijgegeven na 40 jaar.

Ook in de Engelstalige versie staan echter geen antwoorden. Een scan van die antwoorden of een tweedehands exemplaar van deel 5 is dus nog steeds heel welkom.

Ik heb Elektor ook mails gestuurd met een verzoek, maar ik krijg voorlopig geen antwoord.

[Bericht gewijzigd door Langedarm op dinsdag 14 januari 2020 09:08:46 (41%)

Inmiddels heb ik gezien, dat de Engelse versie nog in 2015 is geupdate en er is een "Student Manual", waarin dezelfde stof als in het Nederlandse deel 1 wordt behandeld. Die heb ik ook maar aangeschaft, maar de antwoorden van de vragen uit het Nederlandse deel 1 heb ik nog steeds niet en wil ik wel, dus als iemand mij eraan kan helpen, heel graag.
Elektor antwoordt niet helaas, dus daar reken ik maar niet meer op.

Edit: Elektor heeft geantwoord: Helaas hebben wij deel 5 niet meer.
Dit zal ook niet meer terugkeren in ons aanbod.

Als iemand dus Elektronica Kunst en Kunde deel 5 heeft, zou ik heel graag dit deel kopiëren, althans de antwoorden van de opgaven uit deel 1. Daar het niet meer uitkomt, wordt er niemand benadeeld.

Bij voorbaat dank

[Bericht gewijzigd door Langedarm op maandag 20 januari 2020 13:32:11 (29%)

Ik heb inmiddels van Elektor antwoord gekregen, dat Elektronica Kunst en Kunde niet meer kan worden geleverd en ook geen herdruk zal worden uitgegeven. Ik heb het boek kunnen gelukkig kunnen kopiëren.

Als iemand de antwoorden van deel 1 van Elektronica, Kunst en Kunde nodig heeft, dan kan ik helpen.

Op 4 februari 2020 15:00:05 schreef Langedarm:
Ik heb inmiddels van Elektor antwoord gekregen, dat Elektronica Kunst en Kunde niet meer kan worden geleverd en ook geen herdruk zal worden uitgegeven. Ik heb het boek kunnen gelukkig kunnen kopiëren.

Als iemand de antwoorden van deel 1 van Elektronica, Kunst en Kunde nodig heeft, dan kan ik helpen.

Zelfde probleem hier, ook gekocht idd nergens te vinden, dus indien je mij hiermee kan helpen zou top zijn.

Een van mijn collega's had het 'standaardwerk' van Horowitz en Hill gekocht via Elektor of Amazon voor 80 Euro. Ik vond een versie bij Amazon uit India voor 50 Euro. Voor dat geld kreeg ik dus een echt boek met papieren blaadjes en de indruk dat de binding niet helemaal 100% is..(Raubkopie?)
Ik kan het boek van harte aanbevelen.
Enkele andere suggesties:
Zaalberg van Zelst Instrumentele Elektronica, beetje bejaard maar wel met goede uitleg over instellen van transistoren, buizen (=vacuum FETs), terugkoppeling, filters etc.
Tietze & Schenk Electronic circuits. Lijkt wel iets op Horowitz en Hill.
50 Euro voor een goed boek vind ik een goede investering, maar misschien zijn er ergens wel online PDF's te vinden...

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Op 13 januari 2020 20:40:46 schreef Langedarm:
Hallo,
Ondanks dat het al heeeeel oud is blijft het een heel nuttig boek volgens mij.

Oud is een verkeerd woord. Ik verkies "origineel". en dan ga je beter voor het echte origineel van Horowitz en Hill. Je leert er nog wat Engelse termen bij, positieve spirit en het is alvast niet afgeschreven of slecht vertaald. Je voelt en begrijpt het inzicht van de schrijvers, zoals bij Aisberg en Dirksen en nog een paar..

Uiteraard geraakt de toegepaste technologie uit het boek wel verouderd maar dat maakt niet uit. Het gaat om de basiskennis, en dat wordt in dit boek schitterend beschreven.
Alvast beter dan sommige nieuwe boeken.. die gewoon slechte afschrijfsels zijn van oude boeken, maar zonder enige kennis van zaken. ( en aangezien ik boeken blijf kopen heb ik het al enkele malen mogen ervaren)

Ik vind het alvast allemaal grappig tov zo een 15 jaar geleden...

Op 13 januari 2020 22:07:24 schreef Langedarm:
#jeffrey
Ik heb je een email gestuurd.

Plagiaat is het niet, dat is als je zelf een stuk schrijft, dat je van iemand anders hebt en doet of je het zelf hebt geschreven.

Maar het is formeel wel schending van het auteursrecht. Net als illegaal films downloaden eigenlijk.

In dit geval heb ik er echter geen problemen mee. Het boek is oud en niet meer te krijgen, dus de auteur derft niet echt inkomen. Bovendien vind ik het een beetje oplichterij, dat je de antwoorden niet in het boek geeft zonder daar iets over te vermelden, ik heb keurig betaald voot het boek, dus als ik de antwoorden op de opgaven daarin ergens kan downloaden, lijkt me dat volsrekt gerechtvaardigd.

Een aantal maanden verder, maar ik liep tegen hetzelfde probleem aan. Is het mogelijk dat je mij deze antwoorden bij de opgaven in het boek kunt toesturen?

Ik zou je de link naar de download van dat document wel kunnen sturen, maar dan moet je in je profiel je mail adres wel zichtbaar zijn.

Vergeten dat in dat document niet de antwoorden staan. Langedarm zal je deze antwoorden moeten sturen.

[Bericht gewijzigd door #jeffrey# op donderdag 31 december 2020 11:42:49 (30%)

Op 13 januari 2020 21:32:30 schreef Kees frees:
Die boeken heb ik verslonden, althans, deel 1 en 2, de andere delen weet ik niet van.
Maar, het eerste resultaat in niet die ene zoekmachine :
https://bowlsenecalanes.com/elektronica-kunst-en-kunde-52/
Je moet wel eerst registeren ofwel is het nepperij, ik zie graag als iemand het geprobeerd heeft.

Het stikt van die sites op internet die allemaal maar 1 doel hebben: jouw creditcard. Vaak zijn het russen.

Waarom zouden ze nou zo graag jouw credit card gegevens willen hebben? Nee, geen idee.

vergeten

Golden Member

Checken of je meerderjarig bent, net als op "adultsites" :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 31 december 2020 15:09:58 (72%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 31 december 2020 15:03:25 schreef Hoeben:
[...]
Het stikt van die sites op internet die allemaal maar 1 doel hebben: jouw creditcard. Vaak zijn het russen.

Waarom zouden ze nou zo graag jouw credit card gegevens willen hebben? Nee, geen idee.

Niet alle site's zijn zo. Maar een groot deel van de site's hebben dat wel.

Ik heb een site gevonden waar je heel veel boeken gratis kunt downloaden zonder dat je iets hoeft te betalen of gegevens hoeft te geven. Wel is het zo dat je maar 3 downloads per 24 uur mag downloaden, maar met een vpn verbinding kun je dat omzeilen. Waarschijnlijk in de incognito modus ook. Het legaal is die site denk ik niet, want je hoeft niks voor die boeken te betalen en dus krijgt de schrijver van het boek dus ook geen geld.