24V DC motor 500W + Arduino

Beste

Voor ons eindwerk moeten we een elektrische wagen aanpassen.
Nu zitten we met een probleem onze nieuwe motor werkt op 24V en heeft een vermogen van 500W. Nu is het de bedoeling dat we deze motor aansturen met Arduino. Nu is onze vraag of dit wel mogelijk is? we hebben al volgende oplossing overwogen. transistor, digitale potmeter, H-bruggen.

Bedankt

Grtjs

Dit had in de categorie schoolvragen moeten staan, maar daar zal een moderator vast wel even naar kijken.

Je zult wat meer over je motor moeten vertellen. Met name de soort motor waar het over gaat.

Je zegt bepaalde oplossingen overwogen te hebben, wat was de uitkomst van die overweging? Oftewel: waarom was een transistor/digitale potmeter/H-brug wel of geen goed idee?

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 14 januari 2020 16:19:15 schreef Ik heb een vraag...:
Nu zitten we met een probleem onze nieuwe motor werkt op 24V en heeft een vermogen van 500W. Nu is het de bedoeling dat we deze motor aansturen met Arduino. Nu is onze vraag of dit wel mogelijk is?

Ja, dat is mogelijk. Maar wel met de juiste interface.

Moet die motor twee kanten op kunnen draaien? Moet het toerental geregeld kunnen worden? Moet de stroom geregeld kunnen worden? Wat moet er beveiligt worden aan het systeem?

we hebben al volgende oplossing overwogen. transistor, digitale potmeter, H-bruggen.

En, wat is daar uitgekomen? En tot welke conclusie zijn jullie gekomen?

Voor ons eindwerk moeten we een elektrische wagen aanpassen.

Wat gebruiken jullie nu? En bevalt dat?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 14 januari 2020 17:19:24 schreef Lambiek:
[...]
Ja, dat is mogelijk. Maar wel met de juiste interface.

Moet die motor twee kanten op kunnen draaien? Moet het toerental geregeld kunnen worden? Moet de stroom geregeld kunnen worden? Wat moet er beveiligt worden aan het systeem?

1 richting is genoeg maar 2 is altijd mooi meegenomen. qua veiligheid

[...]
En, wat is daar uitgekomen? En tot welke conclusie zijn jullie gekomen?

Nog geen enkele we vinden niet de juiste opstelling om dit tot een goed einde te brengen. digitale potmeters zijn te duur, en we vinden geen enkele transistor die compatibel is voor onze stroom. we willen zo de stroom kunnen regelen dat we langzaam aan de snelheid kunnen opdrijven, en zo de stroompiek in het begin vermijden.
[...]
Wat gebruiken jullie nu? En bevalt dat?

Nu gebruiken we nog een zwakkere motor en deze kan enkel aan uit geschakeld worden. en gaat dus van nul naar honderd onmiddellijk.

In bijlage vindt u het bestaand elektrisch schema.
En de oorspronkelijke motor.

Lambiek

Special Member

Je kunt het op verschillende manieren doen.
1: Je neemt één mosfet "of een paar parallel" daar regel je het toerental mee doormiddel van PWM. Maar dan kan je motor maar één kant op.

2: Je gebruikt de zelfde opstelling als hier boven, maar dan in combinatie met twee relais met een wissel contact, daar kun je dan je motor mee ompolen "links en rechtsom dus"

3: Je maakt een H-brug "of koopt er één, ik weet niet of dat bij de opdracht hoort" Daar kun je alles mee doen zoals hier boven beschreven. En dat kun je allemaal via een Arduino aansturen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 14 januari 2020 17:57:26 schreef Lambiek:
Je kunt het op verschillende manieren doen.
1: Je neemt één mosfet "of een paar parallel" daar regel je het toerental mee doormiddel van PWM. Maar dan kan je motor maar één kant op.

2: Je gebruikt de zelfde opstelling als hier boven, maar dan in combinatie met twee relais met een wissel contact, daar kun je dan je motor mee ompolen "links en rechtsom dus"

3: Je maakt een H-brug "of koopt er één, ik weet niet of dat bij de opdracht hoort" Daar kun je alles mee doen zoals hier boven beschreven. En dat kun je allemaal via een Arduino aansturen.

We zouden een H-brug willen kopen na nu een uur onderzoek naar een compatibele H-brug heb ik geen gevonden. Is een H-brug van 500W realistisch op 24V en met misschien een stroompiek tot 60A?

Je kunt deze gebruiken, kan tot 43A en is overcurrent protected.

Je zult die wel met zorg op een grotere koelplaat moeten monteren met warmtegeleidende pasta of pad.

Misschien ook een grotere elco parallel zetten op die 330/50V elco, minimaal 3300µF/50V of 63V.

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 15 januari 2020 11:42:20 (12%)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 15 januari 2020 11:20:39 schreef Ik heb een vraag...:
We zouden een H-brug willen kopen na nu een uur onderzoek naar een compatibele H-brug heb ik geen gevonden.

Je zou hier eens kunnen kijken.
https://kellycontroller.com/controllers/brushed/

Is een H-brug van 500W realistisch op 24V en met misschien een stroompiek tot 60A?

Als je de stroom in kunt stellen kan de stroom nooit zo hoog worden natuurlijk. Maar als je dat niet kunt, kan de stroom zomaar 5 maal I-nom worden, zeker als je motor vast staat om wat voor reden dan ook.

Er zit ook nog een overbreng verhouding in zeker?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Deze van Lambiek zijn idd stukken beter en zeker voor een el.wagen, veel bedrijfszekerder.

LDmicro user.

De robotbouwers werken wel met H-bruggen die in de spanning/stroom range zitten van wat jij zoekt. Is aan te sturen met een arduino.
Zulk soort spul bedoel ik:
https://www.robotshop.com/en/brushed-motor-controllers.html

mosfet irf520

paar van deze parralel.

Waarom zou je dat doen? Er zijn prima MOSFETs voor degelijke spanningen die 100A+ kunnen schakelen. Daarbij heeft de TS erg weinig aan alleen een paar MOSFETs, de rest van het circuit is ingewikkelder.

En enkele MOSFET driver met een MOSFET en een dikke diode, of een halve brug driver als de IR2184 met 2 MOSFETs, dat geeft minder verliezen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken